၇-၁၁-၂၀၁၀ ေန႔က ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ကမာရြတ္ျမိဳ႕လွည္းတန္းရွိ လွဆန္းယဥ္အမ်ိဳးသမီးေဘာ္ဒါေဆာင္ မိသားစုကထိန္က ပင့္ဖိတ္သျဖင့္ ထုိေဘာ္ဒါေဆာင္သုိ႔ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္မွ စာခ်ကထိက အရွင္ျမတ္ေလးပါး ၾကြေရာက္ခ်ီးေျမာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိေဘာ္ဒါေဆာင္မွ အေဆာင္ပုိင္၊ အေဆာင္မွဴး၊ ေက်ာင္းသူကေလးမ်ားက ကိုယ့္မွာရွိတဲ့ ခြန္အားေလးနဲ႕ စုေပါင္းျပီး ကထိန္အလွဴတခုျပဳလုပ္သည္။ ကထိန္ေခတ္ျဖစ္၍ ကထိန္သကၤန္းအလွဴ၊ ၀ါကြ်တ္ခရီးသြားရာသီျဖစ္၍ ခရီးေဆာင္အိပ္မ်ားႏွင့္ န၀ကမၼစေသာအျခားလွဴဖြယ္မ်ားကိုလည္း ကထိန္းအလွဴအျဖစ္ လွဴၾကသည္။
လွဆန္းယဥ္အမ်ိဳးသမီးေဘာ္ဒါေဆာင္ ၈ ထပ္ေျမာက္လသာေဆာင္ကို အလွဴဌာနမဂၤလာမ႑ပ္အျဖစ္ ျပဳလုပ္သည္။ ကထိန္ေခတ္ျဖစ္တာကတေၾကာင္း၊ ထုိ လွဆန္းယဥ္မိသားစု အလွဴရွင္မ်ားႏွင့္ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ကထိန္အလွဴရွင္မ်ားအား ဂုဏ္ျပဳလုိတာက တေၾကာင္း၊ ကထိန္ေခတ္ခါ သမယျဖစ္တာကတေၾကာင္း ေၾကာင့္ ကထိန္အေၾကာင္း ပုိ႔စ္ကေလး ေရးရန္ စိတ္ကူးျဖစ္ခဲ့ျဖစ္သည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ့ခ်စ္စရာဓေလ့ အေလ့အထေလးေတြထဲက တခုေသာ ရုိးရာေလးျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမေအာက္မွာ ၾကီးျပင္းလာၾကသည္ျဖစ္၍ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈသည္လည္း ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာ ဘာလဲ? ယဥ္ေက်းမႈအေၾကာင္းေလးကို ေနာက္မ်ားတြင္ အလ်င္းသင့္က ေဖာ္ျပဖုိ႔ အစီအစဥ္ရွိပါသည္။
ျမန္မာျပည္ရဲ့ ၁၂ လရာသီ ျပကၡဒိန္တြင္ လတုိင္းလတုိင္း၌ ယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္မ်ား ပါရွိသည္၊ ထုိပြဲေတာ္မ်ားသည္ အထူးအားျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶ၊ တရားေတာ္ႏွင့္ သံဃာေတာ္တည္းဟူေသာ ရတနာသုံးပါးကို ပူေဇာ္သည့္ ပြဲေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုရာသီ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔အထိ တလအတြင္း ျပဳလုပ္အားထုတ္ရသည့္ ပြဲေတာ္ကေတာ့ ကထိန္ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ထုိကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ေရွးေရွးကထဲက မ်ားစြာေသာဆုိက္ေတြက ေဖာ္ျပထားျပီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤဆုိက္တြင္ ကထိန္အေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အနည္းငယ္မွ်ကိုသာ ေဖာ္ျပလုိပါသည္။
ကထိန္
ကထိန္ဆုိတာ ျမန္မာေ၀ါဟာရသည္ ကထိန ပါဠိပုဒ္မွ ဆင္းသက္လာသည္။ ျမန္မာ့စာေပမ်ားတြင္ ပါဠိစကားလုံးမ်ားကို ေမြးဖြား အသုံးျပဳထားသည္ကို မ်ားစြာ ေတြ႔ရသည္။ ကထိန္ဆုိေသာ ျမန္မာစကားလုံးသည္လည္း ထုိနည္းတူစြာ ေမြးစားစကားလုံးျဖစ္သည္။
အႏုဇာနာမိ ဘိကၡေ၀ ၀ႆ၀ု႒ာနံ ဘိကၡဴနံ ကထိနံ အတၳရိတုံ။ ဆုိလုိသည္မွာ- ၀ါဆုိျပီးေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ ကထိန္သကၤန္း ခင္းျခင္းကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္ ဟု ၀ိနည္း မဟာ၀ါပါဠိေတာ္မွာ ဘုရားရွင္ကိုယ္တုိင္ ႏုတ္ေတာ္မွ ထြက္လာေသာ မဟာကရုဏာစကားေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ ကထိန္ဆုိတာ ျမဲျမံခုိင္ခန္႔ျခင္း ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္။
(၁) အက်ိဳးငါးအင္ အာနိသင္မ်ားကို တျပိဳင္တည္း ရႏုိင္ေသာ အမႈ၊ (၂) ဘုရားစသား ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ အမႈ၊ (၃) သစ္ပင္ၾကီးကဲ့သုိ႔ ျမဲျမံ ခုိင္ခန္႔ေသာ အမႈ၊ (၄) သကၤန္းျဖတ္၊ ခ်ဳပ္၊ ဆုိးျခင္း၊ လွဴျခင္း၊ ခင္းျခင္း စေသာ ကထိန္ႏွင့္စပ္သမွ် ေခၚေ၀ါအပ္ေသာ စကားကို ကထိန (ကထိန္) ဟု ေခၚသည္။
အစဥ္အလာရွိခဲ့
ကထိန္ခင္းျခင္းသည္ ေရွးဘုရားရွင္မ်ား လက္ထက္ေတာ္ကပင္ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဒီပကၤရာဘုရားရွင္မွ ေရတြက္ေသာ္ ရွစ္ဆူေျမာက္ ပဒုမျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကထဲက ကထိန္ခြင့္ျပဳထားသည္ကို ဗုဒၶ၀ံသ႒ကထာမွာ ေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ထုိဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္၌ ဥသဘ၀တီျမိဳ႕သူ ျမိဳ႕သားတုိ႕သည္ အဂၢသာ၀က သာလမေထရ္ျမတ္အား ကထိန္သကၤန္းလွဴခဲ့သည္၊ ထုိကထိန္သကၤန္း ခ်ဳပ္ရာတြင္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တုိင္ အပ္ခ်ည္ ကိုးေပါက္ အပ္နဖားထုိးေပးခဲ့သည္ဟု ေတြ႔ရသည္။
လက္ဆင့္ကမ္းလာေသာ ကထိန္
လက္ရွိကမၻာတြင္ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္မွာလည္း ထုိကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အစဥ္အလာ ရွိခဲ့ည္။ ပါေ၀ယ်တုိင္းသာ ဘဒၵ၀ဂၢီ ညီေနာင္ ၃ က်ိပ္တုိ႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္သကၤန္းျဖစ္လာသည္။
ေကာသလမင္းၾကီးႏွင့္ ညီအကိုေတာ္ေသာ ဘဒၶ၀ဂၢီညီေနာင္တုိ႔သည္ မိန္းမတစ္ေယာက္ေပ်ာက္၍ မိန္းမရွာ ထြက္လာစဥ္ အရွင္ေဂါတမသည္လည္း ဘုရားျဖစ္ခါစ ဥရုေ၀ဠေတာသုိ႔ ၾကြလာရာမွာ ေတြ႔စုံမိၾကသည္။ ထုိညီေနာင္ သုံးက်ိပ္တုိ႔တြင္ ဘုရားရွင္၏တရားေတာ္ကို နာၾကားရ၍ အခ်ိဳ႕ ေသာတာပန္၊ အခ်ိဳ႕ သကဒါဂမ္၊ အခ်ိဳ႕ေသာ သူမ်ားက အနာဂါမ္ အျဖစ္ တရားထူးမ်ား ရရွိကာ ဧဟိဘိကၡဳ ရဟန္းျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဧဟိဘိကၡဳ- ငါ့ရွင္ရဟန္းတုိ႔ လာၾကဟု ေခၚလုိက္ရုံျဖင့္ သူတုိ႔၏ ေရွးဘုန္းေရွးကံေၾကာင့္ အလုိအေလ်ာက္ ရဟန္းအသြင္ ျဖစ္သြားၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ထုိ ညီေနာင္ရဟန္းေတာ္တုိ႕သည္ တခုေသာ ေနရာတြင္ ေတာရေဆာက္တည္ျခင္း စေသာ ဓုတင္အက်င့္မ်ားကို က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကသည္။
ထုိရဟန္းေတာ္ ညီေနာင္တုိ႕သည္ဓုတင္အက်င္းမ်ား က်င့္ရင္း ပါ၀ါျမိဳ႕မွ သာ၀တၳိျမိဳ႕သို႔ ဘုရားဖူးၾကြရာ ၆ ယူဇနာ ခရီးေ၀းသျဖင့္ သာ၀တၳိျမိဳ႕ ၀ါဆုိမီ မေရာက္ႏုိင္ၾက။ လမ္းခရီး သာေကတျမိဳ႕မွာပဲ ၀ါဆုိ (၀ါကပ္) ေတာ္မူလုိက္ၾကသည္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ ၀ါကြ်တ္ ပ၀ါရဏာျပဳျပီး ေနာက္တေန႔ သာ၀တၳိျမိဳ႕သုိ႔ ဘုရားဖူးရန္ ခရီးဆက္ခဲ့ၾကသည္။ လမ္းခရီးမွာ မုိးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းခ်သျဖင့္ ရဟန္ေတာ္ ညီေနာင္ အားလုံး မုိးမိကာ ေရ၊ ရႊံ႕ညႊန္၊ တုိ႔ျဖင္ ညစ္ေပ ေနလ်က္ ဘုရားရွင္အား ဖူးေမ်ာ္ကန္ေတာ့ၾကသည္။ ထုိျဖစ္ရပ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္သကၤန္း ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၀ါတြင္း မုိးမိ၍ ၀ါဆုိသကၤန္းခြင့္ျပဳ၊ ၀ါကြ်တ္မိုးမိ၍ ကထိန္သကၤန္းခြင့္ျပဳ။ ဘုရားရွင္က သူ႔ သား တပည့္ရဟန္းေတာ္မ်ားကို သကၤန္း ၀တ္စရာႏွင့္ပတ္သက္ျပီး မပင္ပန္းေစခ်င္တဲ့ မဟာကရုဏာျဖင့္ သကၤန္းမ်ား ခြင့္ျပဳဟန္ပင္ျဖစ္သည္။
ကထိန္သည္ ဘယ္သူ႔အတြက္လဲ?
ကထိန္သကၤန္းသည္ ပုဂၢလိက (ပုဂၢိဳလ္)ကို ရည္မွန္း၍မလွဴရ၊ စတုဒိသာ-အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ သံဃာေတာ္ အားလုံးကို ရည္ရြယ္၍ လွဴရပါသည္။ ဣမံ ကထိနစီ၀ရံ သံဃႆ ေဒမ။ ဥတ္ကထိန္သကၤန္းကို သံဃာထုတဲတြင္ သကၤန္းရွားပါးသူကို ေရြးခ်ယ္ျပီး လွဴဒါန္းရပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ေရြးခ်ယ္ရာ၀ယ္ သကၤန္းရွားပါးသူမရွိပါက အၾကီးဆုံး မေထရ္ၾကီးကို လွဴရပါသည္။ ဒါဆုိ ကထိန္းသကၤန္းလွဴေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိလဲ ေမးစရာရွိလာတယ္၊ ဘယ္အက်ိဳးေမ်ာ္ကိုး၍ ကထိန္သကၤန္းမ်ား လွဴၾကသလဲ ေမးစရာျဖစ္လာပါတယ္။ ကထိန္းသကၤန္းလွဴျခင္းေၾကာင္း အက်ိဳးငါးပါးရတယ္ဆုိတာ ယေန႔ေခတ္ လူအေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိျပီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ သုိ႔ေသာ္ ကထိန္အေၾကာင္းေျပာၾကျပီဆုိေတာ့ ထုိအက်ိဳးငါမ်ိဳးကိုေတာ့ ခ်န္ထားလုိ႔ မျဖစ္ျပန္။
အက်ိဳး ငါးအင္ အာနိသင္
အလွဴရွင္မ်ားက ရဟန္းတုိ႔အား မအပ္စပ္ေသာ အသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ဆြမ္းပင့္ဖိတ္ကပ္ေသာ္လည္း အျပစ္မသင့္။ ဥပမာ-ရဟန္းေတာ္မ်ား ထမင္းဘုန္းေပးၾကြပါ၊ ေခါက္ဆြဲ ဘုန္းေပးၾကြပါ၊ မုန္႕ဟင္းခါး ဘုန္းေပးၾကြပါဟူေသာ အသုံးႏႈန္းျဖင့္ ပင့္ဖိတ္အပ္ေသာ ဆြမ္းကို လက္ခံပါက ရဟန္းေတာ္မ်ားအား အျပစ္ျဖစ္သည္၊ ထုိအသုံးႏႈန္းျဖင့္ ပင့္ဖိတ္ျခင္း လက္မခံအပ္။ ဆြမ္းဘုန္းေပးၾကြပါ၊ ေခါက္ဆြဲဆြမ္း ဘုန္းေပးၾကြပါ၊ မုံ႕ဟင္းခါးဆြမ္း ဘုန္းေပးၾကြပါ စသည္ျဖင့္ ဆြမ္းဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈန္းပါရွိရပါသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အလားတူ ၀ိနည္းအျပစ္မွ လြတ္ေသာ အက်ိဳးမ်ားကို ကထိန္အာနိသင္က ေပးစြမ္းႏိုင္ေသည္။
(၁) အနာမႏၱစာရ- ရဟန္းေတာ္မ်ား ေန႔လြဲအခါ ရဟန္းတပါးပါးကို မပန္ၾကား (မေျပာ)ဘဲ ျမိဳ႕တြင္း ရြာတြင္းသို႔ မသြားေကာင္း။ သို႔ေသာ္လည္း ကထိန္အာနိသင္ေၾကာင့္ ထိုအျပစ္တုိ႔မွ လြတ္၏။
(၂) အသမာဒါနစာရ-တိစီ၀ရိတ္အဓိ႒ာန္တင္အပ္ေသာ သကၤန္းကို မေဆာင္ယူဘဲ သြားလုိရာ သြားႏုိင္ျခင္း။ ထုိသကၤန္းျဖင့္ ညဥ့္ကင္း၍ ေနႏုိင္ျခင္း။ ကထိန္အာနိသင္ မရွိေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ သြားေလရာ ထုိသကၤန္းကို ေဆာင္ယူရသည္။
(၃) ယာ၀ဒတၱစီ၀ရ= ရသမွ်သကၤန္းတုိ႔ကို အဓိ႒ာန္၊ ၀ိကပၸနာမျပဳဘဲ အလိုရွိသေလာက္ ထားရွိ သုံးေဆာင္ႏုိင္ျခင္း။ ပထမ ကထိနသိကၡာပုဒ္အရ ၁၀ ရက္ထက္လြန္ေသာ္လည္း နိႆဂၢိပါစိတ္အာပါတ္ မသင့္ႏုိင္။
(၄) ဂဏေဘာဇန-မအပ္စပ္ေသာ ေတာင္းခံျခင္း၊ ပင့္ဖိတ္ျခင္းမ်ိဳးျဖင့္ ေတာင္းခံ ပင့္ဖိတ္အပ္ေသာ ဆြမ္းကို ၄ ပါး၊ ၄ပါးထက္ အလြန္ စုေပါင္း၍ ခံယူစားႏုိင္ခြင့္ရွိျခင္း။ ေဘာဇန၀ဂ္ ဒုတိယသိကၡာပုဒ္အရ အျပစ္မသင့္ႏုိင္။
(၅) ေယာ စ တတၳ စီ၀ရုပၸါဒ- ကထိန္ခင္းရာ ေက်ာင္းတုိက္၌ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သကၤန္းတုိ႔ကို ကထိန္းခင္းေသာ ရဟန္းတို႔သာ ရႏုိင္ျခင္း တုိ႔ျဖစ္သည္။
ယခုျပဆုိေသာ အက်ိဳး ၅ ပါးကို ကထိန္ခင္းေသာ ရဟန္းႏွင့္ ကထိန္းခင္းရာ၀ယ္ ႏုတ္ျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ႏုေမာ္ သာဓုေခၚေသာ ရဟန္းအားလုံး ကထိန္းခင္းသည့္ ေန႔မွ စ၍ တေပါင္းလျပည့္တုိင္ေအာင္ ခံစားခြင့္ရွိသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၀ါက်ိဳး၀ါျပတ္ေသာ ရဟန္း၊ ပစၦိမ၀ါကပ္ေသာ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ အျခားေက်ာင္းမွာ ေနေသာ ရဟန္းမ်ား ထုိအက်ိဳး ၅ မ်ိဳးကို ခံစားခြင့္မရွိ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ကခၤါဋီကာသစ္မွာေတာ့ ကထိန္မခင္းေသာ္လည္း သကၤန္းကာလ (သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ နံပါတ္ (၂ ) အက်ိဳးကလြဲ၍ က်န္ အက်ိဳးအာနိသင္ ၄ ပါးကို ခံစားခြင့္ရွိေသးသည္ဟု ဆုိထားသည္။
ဤမွ်ေလာက္အနည္းငယ္ေသာ ကထိန္ႏွင့္စပ္ မွတ္သားဖြယ္တုိ႔ျဖင့္ ၀ါကြ်တ္ ကထိန္ပြဲေတာ္မ်ားကို ဂုဏ္ျပဳ ပူေဇာ္ပါသည္။
က်မ္းကိုးမ်ား
(က) ၀ိနည္းမဟာ၀ါ
(ခ) ပါစိတ္ပါဠိေတာ္
(ဂ) ပါစိတ်ာဒိအ႒ကထာ
(ဃ) ယင္း ဘာသာဋီကာမ်ား
(င) သရုပ္ျပ အဘိဓာန္
(စ)တိပိဋက ပါဠိျမန္မာ အဘိဓာန္ အတြဲ-၅
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
10-11-2010
လွဆန္းယဥ္အမ်ိဳးသမီးေဘာ္ဒါေဆာင္ ၈ ထပ္ေျမာက္လသာေဆာင္ကို အလွဴဌာနမဂၤလာမ႑ပ္အျဖစ္ ျပဳလုပ္သည္။ ကထိန္ေခတ္ျဖစ္တာကတေၾကာင္း၊ ထုိ လွဆန္းယဥ္မိသားစု အလွဴရွင္မ်ားႏွင့္ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ ကထိန္အလွဴရွင္မ်ားအား ဂုဏ္ျပဳလုိတာက တေၾကာင္း၊ ကထိန္ေခတ္ခါ သမယျဖစ္တာကတေၾကာင္း ေၾကာင့္ ကထိန္အေၾကာင္း ပုိ႔စ္ကေလး ေရးရန္ စိတ္ကူးျဖစ္ခဲ့ျဖစ္သည္။
ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ့ခ်စ္စရာဓေလ့ အေလ့အထေလးေတြထဲက တခုေသာ ရုိးရာေလးျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမေအာက္မွာ ၾကီးျပင္းလာၾကသည္ျဖစ္၍ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈသည္လည္း ျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆုံးအမမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာ ဘာလဲ? ယဥ္ေက်းမႈအေၾကာင္းေလးကို ေနာက္မ်ားတြင္ အလ်င္းသင့္က ေဖာ္ျပဖုိ႔ အစီအစဥ္ရွိပါသည္။
ျမန္မာျပည္ရဲ့ ၁၂ လရာသီ ျပကၡဒိန္တြင္ လတုိင္းလတုိင္း၌ ယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္မ်ား ပါရွိသည္၊ ထုိပြဲေတာ္မ်ားသည္ အထူးအားျဖင့္ ျမတ္ဗုဒၶ၊ တရားေတာ္ႏွင့္ သံဃာေတာ္တည္းဟူေသာ ရတနာသုံးပါးကို ပူေဇာ္သည့္ ပြဲေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခုရာသီ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္း လျပည့္ေန႔အထိ တလအတြင္း ျပဳလုပ္အားထုတ္ရသည့္ ပြဲေတာ္ကေတာ့ ကထိန္ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ထုိကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ေရွးေရွးကထဲက မ်ားစြာေသာဆုိက္ေတြက ေဖာ္ျပထားျပီးျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤဆုိက္တြင္ ကထိန္အေၾကာင္းႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အနည္းငယ္မွ်ကိုသာ ေဖာ္ျပလုိပါသည္။
ကထိန္
ကထိန္ဆုိတာ ျမန္မာေ၀ါဟာရသည္ ကထိန ပါဠိပုဒ္မွ ဆင္းသက္လာသည္။ ျမန္မာ့စာေပမ်ားတြင္ ပါဠိစကားလုံးမ်ားကို ေမြးဖြား အသုံးျပဳထားသည္ကို မ်ားစြာ ေတြ႔ရသည္။ ကထိန္ဆုိေသာ ျမန္မာစကားလုံးသည္လည္း ထုိနည္းတူစြာ ေမြးစားစကားလုံးျဖစ္သည္။
အႏုဇာနာမိ ဘိကၡေ၀ ၀ႆ၀ု႒ာနံ ဘိကၡဴနံ ကထိနံ အတၳရိတုံ။ ဆုိလုိသည္မွာ- ၀ါဆုိျပီးေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ ကထိန္သကၤန္း ခင္းျခင္းကို ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္ ဟု ၀ိနည္း မဟာ၀ါပါဠိေတာ္မွာ ဘုရားရွင္ကိုယ္တုိင္ ႏုတ္ေတာ္မွ ထြက္လာေသာ မဟာကရုဏာစကားေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ ကထိန္ဆုိတာ ျမဲျမံခုိင္ခန္႔ျခင္း ဆုိလုိျခင္းျဖစ္သည္။
(၁) အက်ိဳးငါးအင္ အာနိသင္မ်ားကို တျပိဳင္တည္း ရႏုိင္ေသာ အမႈ၊ (၂) ဘုရားစသား ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ အမႈ၊ (၃) သစ္ပင္ၾကီးကဲ့သုိ႔ ျမဲျမံ ခုိင္ခန္႔ေသာ အမႈ၊ (၄) သကၤန္းျဖတ္၊ ခ်ဳပ္၊ ဆုိးျခင္း၊ လွဴျခင္း၊ ခင္းျခင္း စေသာ ကထိန္ႏွင့္စပ္သမွ် ေခၚေ၀ါအပ္ေသာ စကားကို ကထိန (ကထိန္) ဟု ေခၚသည္။
အစဥ္အလာရွိခဲ့
ကထိန္ခင္းျခင္းသည္ ေရွးဘုရားရွင္မ်ား လက္ထက္ေတာ္ကပင္ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဒီပကၤရာဘုရားရွင္မွ ေရတြက္ေသာ္ ရွစ္ဆူေျမာက္ ပဒုမျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္ကထဲက ကထိန္ခြင့္ျပဳထားသည္ကို ဗုဒၶ၀ံသ႒ကထာမွာ ေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ထုိဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္၌ ဥသဘ၀တီျမိဳ႕သူ ျမိဳ႕သားတုိ႕သည္ အဂၢသာ၀က သာလမေထရ္ျမတ္အား ကထိန္သကၤန္းလွဴခဲ့သည္၊ ထုိကထိန္သကၤန္း ခ်ဳပ္ရာတြင္ ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တုိင္ အပ္ခ်ည္ ကိုးေပါက္ အပ္နဖားထုိးေပးခဲ့သည္ဟု ေတြ႔ရသည္။
လက္ဆင့္ကမ္းလာေသာ ကထိန္
လက္ရွိကမၻာတြင္ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္ေတာ္မွာလည္း ထုိကထိန္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အစဥ္အလာ ရွိခဲ့ည္။ ပါေ၀ယ်တုိင္းသာ ဘဒၵ၀ဂၢီ ညီေနာင္ ၃ က်ိပ္တုိ႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္သကၤန္းျဖစ္လာသည္။
ေကာသလမင္းၾကီးႏွင့္ ညီအကိုေတာ္ေသာ ဘဒၶ၀ဂၢီညီေနာင္တုိ႔သည္ မိန္းမတစ္ေယာက္ေပ်ာက္၍ မိန္းမရွာ ထြက္လာစဥ္ အရွင္ေဂါတမသည္လည္း ဘုရားျဖစ္ခါစ ဥရုေ၀ဠေတာသုိ႔ ၾကြလာရာမွာ ေတြ႔စုံမိၾကသည္။ ထုိညီေနာင္ သုံးက်ိပ္တုိ႔တြင္ ဘုရားရွင္၏တရားေတာ္ကို နာၾကားရ၍ အခ်ိဳ႕ ေသာတာပန္၊ အခ်ိဳ႕ သကဒါဂမ္၊ အခ်ိဳ႕ေသာ သူမ်ားက အနာဂါမ္ အျဖစ္ တရားထူးမ်ား ရရွိကာ ဧဟိဘိကၡဳ ရဟန္းျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဧဟိဘိကၡဳ- ငါ့ရွင္ရဟန္းတုိ႔ လာၾကဟု ေခၚလုိက္ရုံျဖင့္ သူတုိ႔၏ ေရွးဘုန္းေရွးကံေၾကာင့္ အလုိအေလ်ာက္ ရဟန္းအသြင္ ျဖစ္သြားၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ ထုိ ညီေနာင္ရဟန္းေတာ္တုိ႕သည္ တခုေသာ ေနရာတြင္ ေတာရေဆာက္တည္ျခင္း စေသာ ဓုတင္အက်င့္မ်ားကို က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကသည္။
ထုိရဟန္းေတာ္ ညီေနာင္တုိ႕သည္ဓုတင္အက်င္းမ်ား က်င့္ရင္း ပါ၀ါျမိဳ႕မွ သာ၀တၳိျမိဳ႕သို႔ ဘုရားဖူးၾကြရာ ၆ ယူဇနာ ခရီးေ၀းသျဖင့္ သာ၀တၳိျမိဳ႕ ၀ါဆုိမီ မေရာက္ႏုိင္ၾက။ လမ္းခရီး သာေကတျမိဳ႕မွာပဲ ၀ါဆုိ (၀ါကပ္) ေတာ္မူလုိက္ၾကသည္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔ ၀ါကြ်တ္ ပ၀ါရဏာျပဳျပီး ေနာက္တေန႔ သာ၀တၳိျမိဳ႕သုိ႔ ဘုရားဖူးရန္ ခရီးဆက္ခဲ့ၾကသည္။ လမ္းခရီးမွာ မုိးသည္းထန္စြာ ရြာသြန္းခ်သျဖင့္ ရဟန္ေတာ္ ညီေနာင္ အားလုံး မုိးမိကာ ေရ၊ ရႊံ႕ညႊန္၊ တုိ႔ျဖင္ ညစ္ေပ ေနလ်က္ ဘုရားရွင္အား ဖူးေမ်ာ္ကန္ေတာ့ၾကသည္။ ထုိျဖစ္ရပ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ကထိန္သကၤန္း ခြင့္ျပဳေတာ္မူသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၀ါတြင္း မုိးမိ၍ ၀ါဆုိသကၤန္းခြင့္ျပဳ၊ ၀ါကြ်တ္မိုးမိ၍ ကထိန္သကၤန္းခြင့္ျပဳ။ ဘုရားရွင္က သူ႔ သား တပည့္ရဟန္းေတာ္မ်ားကို သကၤန္း ၀တ္စရာႏွင့္ပတ္သက္ျပီး မပင္ပန္းေစခ်င္တဲ့ မဟာကရုဏာျဖင့္ သကၤန္းမ်ား ခြင့္ျပဳဟန္ပင္ျဖစ္သည္။
ကထိန္သည္ ဘယ္သူ႔အတြက္လဲ?
ကထိန္သကၤန္းသည္ ပုဂၢလိက (ပုဂၢိဳလ္)ကို ရည္မွန္း၍မလွဴရ၊ စတုဒိသာ-အရပ္ေလးမ်က္ႏွာမွ သံဃာေတာ္ အားလုံးကို ရည္ရြယ္၍ လွဴရပါသည္။ ဣမံ ကထိနစီ၀ရံ သံဃႆ ေဒမ။ ဥတ္ကထိန္သကၤန္းကို သံဃာထုတဲတြင္ သကၤန္းရွားပါးသူကို ေရြးခ်ယ္ျပီး လွဴဒါန္းရပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ေရြးခ်ယ္ရာ၀ယ္ သကၤန္းရွားပါးသူမရွိပါက အၾကီးဆုံး မေထရ္ၾကီးကို လွဴရပါသည္။ ဒါဆုိ ကထိန္းသကၤန္းလွဴေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိလဲ ေမးစရာရွိလာတယ္၊ ဘယ္အက်ိဳးေမ်ာ္ကိုး၍ ကထိန္သကၤန္းမ်ား လွဴၾကသလဲ ေမးစရာျဖစ္လာပါတယ္။ ကထိန္းသကၤန္းလွဴျခင္းေၾကာင္း အက်ိဳးငါးပါးရတယ္ဆုိတာ ယေန႔ေခတ္ လူအေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သိျပီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ သုိ႔ေသာ္ ကထိန္အေၾကာင္းေျပာၾကျပီဆုိေတာ့ ထုိအက်ိဳးငါမ်ိဳးကိုေတာ့ ခ်န္ထားလုိ႔ မျဖစ္ျပန္။
အက်ိဳး ငါးအင္ အာနိသင္
အလွဴရွင္မ်ားက ရဟန္းတုိ႔အား မအပ္စပ္ေသာ အသုံးအႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ဆြမ္းပင့္ဖိတ္ကပ္ေသာ္လည္း အျပစ္မသင့္။ ဥပမာ-ရဟန္းေတာ္မ်ား ထမင္းဘုန္းေပးၾကြပါ၊ ေခါက္ဆြဲ ဘုန္းေပးၾကြပါ၊ မုန္႕ဟင္းခါး ဘုန္းေပးၾကြပါဟူေသာ အသုံးႏႈန္းျဖင့္ ပင့္ဖိတ္အပ္ေသာ ဆြမ္းကို လက္ခံပါက ရဟန္းေတာ္မ်ားအား အျပစ္ျဖစ္သည္၊ ထုိအသုံးႏႈန္းျဖင့္ ပင့္ဖိတ္ျခင္း လက္မခံအပ္။ ဆြမ္းဘုန္းေပးၾကြပါ၊ ေခါက္ဆြဲဆြမ္း ဘုန္းေပးၾကြပါ၊ မုံ႕ဟင္းခါးဆြမ္း ဘုန္းေပးၾကြပါ စသည္ျဖင့္ ဆြမ္းဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈန္းပါရွိရပါသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ အလားတူ ၀ိနည္းအျပစ္မွ လြတ္ေသာ အက်ိဳးမ်ားကို ကထိန္အာနိသင္က ေပးစြမ္းႏိုင္ေသည္။
(၁) အနာမႏၱစာရ- ရဟန္းေတာ္မ်ား ေန႔လြဲအခါ ရဟန္းတပါးပါးကို မပန္ၾကား (မေျပာ)ဘဲ ျမိဳ႕တြင္း ရြာတြင္းသို႔ မသြားေကာင္း။ သို႔ေသာ္လည္း ကထိန္အာနိသင္ေၾကာင့္ ထိုအျပစ္တုိ႔မွ လြတ္၏။
(၂) အသမာဒါနစာရ-တိစီ၀ရိတ္အဓိ႒ာန္တင္အပ္ေသာ သကၤန္းကို မေဆာင္ယူဘဲ သြားလုိရာ သြားႏုိင္ျခင္း။ ထုိသကၤန္းျဖင့္ ညဥ့္ကင္း၍ ေနႏုိင္ျခင္း။ ကထိန္အာနိသင္ မရွိေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားမွာ သြားေလရာ ထုိသကၤန္းကို ေဆာင္ယူရသည္။
(၃) ယာ၀ဒတၱစီ၀ရ= ရသမွ်သကၤန္းတုိ႔ကို အဓိ႒ာန္၊ ၀ိကပၸနာမျပဳဘဲ အလိုရွိသေလာက္ ထားရွိ သုံးေဆာင္ႏုိင္ျခင္း။ ပထမ ကထိနသိကၡာပုဒ္အရ ၁၀ ရက္ထက္လြန္ေသာ္လည္း နိႆဂၢိပါစိတ္အာပါတ္ မသင့္ႏုိင္။
(၄) ဂဏေဘာဇန-မအပ္စပ္ေသာ ေတာင္းခံျခင္း၊ ပင့္ဖိတ္ျခင္းမ်ိဳးျဖင့္ ေတာင္းခံ ပင့္ဖိတ္အပ္ေသာ ဆြမ္းကို ၄ ပါး၊ ၄ပါးထက္ အလြန္ စုေပါင္း၍ ခံယူစားႏုိင္ခြင့္ရွိျခင္း။ ေဘာဇန၀ဂ္ ဒုတိယသိကၡာပုဒ္အရ အျပစ္မသင့္ႏုိင္။
(၅) ေယာ စ တတၳ စီ၀ရုပၸါဒ- ကထိန္ခင္းရာ ေက်ာင္းတုိက္၌ ျဖစ္ေပၚလာေသာ သကၤန္းတုိ႔ကို ကထိန္းခင္းေသာ ရဟန္းတို႔သာ ရႏုိင္ျခင္း တုိ႔ျဖစ္သည္။
ယခုျပဆုိေသာ အက်ိဳး ၅ ပါးကို ကထိန္ခင္းေသာ ရဟန္းႏွင့္ ကထိန္းခင္းရာ၀ယ္ ႏုတ္ျဖင့္ ၀မ္းေျမာက္ႏုေမာ္ သာဓုေခၚေသာ ရဟန္းအားလုံး ကထိန္းခင္းသည့္ ေန႔မွ စ၍ တေပါင္းလျပည့္တုိင္ေအာင္ ခံစားခြင့္ရွိသည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ ၀ါက်ိဳး၀ါျပတ္ေသာ ရဟန္း၊ ပစၦိမ၀ါကပ္ေသာ ရဟန္းမ်ားႏွင့္ အျခားေက်ာင္းမွာ ေနေသာ ရဟန္းမ်ား ထုိအက်ိဳး ၅ မ်ိဳးကို ခံစားခြင့္မရွိ။ သုိ႔ေသာ္လည္း ကခၤါဋီကာသစ္မွာေတာ့ ကထိန္မခင္းေသာ္လည္း သကၤန္းကာလ (သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေန႔အထိ နံပါတ္ (၂ ) အက်ိဳးကလြဲ၍ က်န္ အက်ိဳးအာနိသင္ ၄ ပါးကို ခံစားခြင့္ရွိေသးသည္ဟု ဆုိထားသည္။
ဤမွ်ေလာက္အနည္းငယ္ေသာ ကထိန္ႏွင့္စပ္ မွတ္သားဖြယ္တုိ႔ျဖင့္ ၀ါကြ်တ္ ကထိန္ပြဲေတာ္မ်ားကို ဂုဏ္ျပဳ ပူေဇာ္ပါသည္။
က်မ္းကိုးမ်ား
(က) ၀ိနည္းမဟာ၀ါ
(ခ) ပါစိတ္ပါဠိေတာ္
(ဂ) ပါစိတ်ာဒိအ႒ကထာ
(ဃ) ယင္း ဘာသာဋီကာမ်ား
(င) သရုပ္ျပ အဘိဓာန္
(စ)တိပိဋက ပါဠိျမန္မာ အဘိဓာန္ အတြဲ-၅
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
10-11-2010
0 comments:
Post a Comment