(၂) ၀ိနည္းေလးစားဖုိ႔က -----ဒုတိယ
စိတ္ေကာင္းရွိပါမွ ၀ိနည္းကို ေလးစားပါလိမ့္မည္။ ၀ိနည္းသည္ သာသနာ၏ အသက္ျဖစ္သည္၊ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြ ဖယ္လုိက္ရင္ သာသနာဆုိတာလဲ ေပ်ာက္ပ်က္သြားႏုိင္သည္ (၀ိနေယာ နာမ သာသနႆ အာယု၊ ၀ိနေယ ဌိေတ သာသနံ ဌိတံ)။ သာသနာေတာ္အတြက္ အေရးတၾကီး လုိအပ္သည္ကား ၀ိနည္းျဖစ္၍ ၀ိနည္းေလးစားဖုိ႔က ဒုတိယ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ထုိစာသင္တုိက္ၾကီးရွိ အေဆာင္အဦးမ်ားသည္ နိႆဂၢိကင္းေသာ အေဆာက္အဦးမ်ားျဖစ္သည္၊ စားေနေသာ အစားအစာ သုံးေနေသာ အသုံးအေဆာင္မ်ားသည္လည္း နိႆဂၢိလြတ္ရန္ ကပၸိယ ဒကာမ်ားႏွင့္ ဖုိးသူေတာ္ေလးမ်ား ထားရွိသည္။ ဥပမာ-နိႆဂၢိ ၀ိနည္းအရ-ကိုယ္တုိင္ ပုိက္ဆံကိုင္ျပီး ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ ေက်ာင္းသည္ နိႆဂၢိမလြတ္ေသာ ေက်ာင္းျဖစ္ရကား ထုိေက်ာင္းထဲ ၀င္တဲ့ ရဟန္းတုိင္း နိႆဂၢိအာပတ္ သင့္ေတာ့သည္။ စာေရးသူတုိ႔ရွိစဥ္ကအထိ ထုိတုိက္ၾကီးသည္ ၀ိနည္းေလးစားေသာ စာသင္တုိက္ျဖစ္ဆဲပင္။ တခါတရံ တခ်ိဳ႕ ၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္ေတြ သင္ရုံနဲ႕မလုံေလာက္ဘဲ လက္ေတြ႔ ေလ့က်င့္မွ မွတ္မိသည္။ တခါက စာေရးသူ ရဟန္း ၃ ၀ါအရေလာက္မွာ ေရညွိေတြ တက္ေနေသာ ေရခ်ိဳးကန္ကို ဘရြတ္ေတြ အု႒္နီခဲေတြနဲ႕ ပြတ္တုိက္ေနေတာ့ စာေရးသူ၏ အနီးကပ္ဆရာက ဒီေကာင္ ဘာေတြလုပ္ေနတာလဲ ၀ိနည္းနားမလည္ဘူးလား ဆုိျပီး ၾကိမ္းေမာင္းေတာ့ သည္၊ အဲဒီေတာ့မွ စာေရးသူလဲ ဘူဇဂါမ္ဗီဇဂါမ္ဆုိတဲ့ သိကၡာပုဒ္ကို စြဲျမဲသြားသည္။ ထုိနည္းတူစြာ နာယက ဆရာေတာ္ၾကီးေတြ စာခ်ဘုန္းၾကီးေတြနဲ႕ ျမိဳ႕ထဲ ရြာထဲ ဆြမ္းစား အတူလုိက္ပါသြားေသာအခါ ဆြမ္း၀ုိင္းထဲတြင္ အပင္ျပန္ေပါက္ႏုိင္သည့္ ပူစီနံ ငရုပ္သီးစသည္မ်ား ပါလာလွ်င္ ဒကာ ေခၚျပီး ‘‘ကပၸိယံ ကေရာဟိ’’ ဟုေျပာျပီး ဒကာက ‘‘ကပၸိယံ ဘေႏၱ’’ဆုိျပီး ထုိ ပူစီနံ ငရုပ္သီးကို လက္သည္းနဲ႕ ျဖစ္ေစ တျခား အရာနဲ႕ ျဖစ္ေစ ဆိတ္လုိက္ရသည္ကို လက္ေတြ႕က်က် သိရသည္။ စာေရးသူ၏ အနီးကပ္ဆရာဆုိရင္ ၀ိနည္း အလြန္ေလးစားသည္၊ မနက္တုိင္း အရုဏ္တက္ခ်ိန္ ဆြမ္းစားၾကြရန္ အခ်ိန္ဇယားအတုိင္း တုံးေမာင္းေခါက္သည္။ သံဃာအားလုံးက တုံးေခါက္လုိ႔ ဆြမ္းစားေက်ာင္းမွာ ဆြမ္းစားၾကေပမဲ့ စာေရးသူ၏ဆရာက သြားမစားေသး၊ သူ႕စိတ္ထဲမွာ အရုဏ္မတက္ေသးဘူးဟု ယူဆထားသည္၊ သူအျမဲဆုိေနသည့္ အရုဏ္နဲ႕ ပတ္သက္ျပီး အဘိဓာန္စကားေလးရွိသည္။ အရုေဏာ ကဥၥိရေတၱာ စ၊ ပုဗၺဳ႒ာယီ သိယာရုေဏာ။ ဆုိလုိသည္မွာ အရုဏ္ဆုိတာ မုိးတိမ္ကင္းေသာ အခါ အေရွ႕ဘက္မွ ထြက္လာေသာ အနီေရာင္ ႏုႏု ပန္းေရာင္ရွိ အေရာက္တက္လာျခင္းကို အရုဏ္တက္သည္ဟု ဆုိသည္။ နာရီအခ်ိန္က်ေရာက္ေပမဲ့ ထုိအေရာင္ တက္မလာေသးရင္ အရုဏ္မတက္ေသးဟု ဆုိသည္။ စာေရးသူလဲ အေသးအမႊား သိကၡာပုဒ္ေလးက အစ ဆရာေကာင္းနားမွာ ေနခြင့္ရေတာ့ သတိတရ ရွိေနမိသည္။ ကုိယ့္ကိုယ္ကိုလည္း ‘‘ငါ ဆရာေကာင္းေတြ သူေတာ္ေကာင္းေတြနဲ႔ ေနခြင့္ရ ေတြ႔ခြင့္ရလုိ႔ လူျဖစ္ရက်ိဳးနပ္လုိက္တာ’’လုိ႔ ပီတိျဖစ္ေနမိသည္။(၃) က်န္းမာဖုိ႔က-- တတိယ (၄) သန္႔ရွင္းဖုိ႔က--စတုတၳ
က်န္းမာျခင္းႏွင့္ သန္႔ရွင္းျခင္းသည္လည္း အလြန္အေရးပါသည္။ က်န္းမာပါမွ ပရိယတ္ ပဋိပတ္အလုပ္ လုပ္ႏုိင္မည္၊ စိတ္ခ်မ္းသာမည္၊ သမာဓိရွိႏုိင္မည္၊ က်န္းမာဖုိ႔ အလြန္အေရးၾကီးလုိ႔ တုိက္တြင္းမွာ ေဆးရုံေဆးေပးခန္း အျမဲရွိသည္။ စိတ္ေကာင္းရွိျပီး မက်န္းမာျပန္လွ်င္လဲ သာသနာအတြက္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ က်န္းမာဖုိ႔လဲ လုိအပ္သည္။ က်န္းမာေရးအတြက္ သန္႔ရွင္းဖုိ႔လုိသည္။ အလြန္က်ယ္၀န္းေသာ မဟာဂႏၶာရုံေက်ာင္းတုိက္ၾကီးအတြင္း စ၀င္လုိက္တာနဲ႔ ခံစားမႈမ်ိဳးစုံး အေတြးေပါင္းစုံ ေရာက္လာပါလိမ့္မည္။ ၾကီးမားေသာ သစ္ပင္ သစ္ရိပ္မ်ားနဲ႔ သံဃာေတာ္မ်ား၏ ေမတၱာေၾကာင့္ ထုိတုိက္ထဲ၀င္လုိက္နဲ႔ တျပဳိင္တည္း စိတ္၏ ေအးခ်မ္းမႈကို ခံစားရပါလိမ့္မည္။ ကုိယ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္း စိတ္၏ ေအးခ်မ္းျခင္းမ်ား ခံစားရပါလိမ့္မည္၊ သံဃာ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ရွိတဲ့ေက်ာင္း သံဃာ တစ္ပါးမွ မရွိေလာက္ဘူးဟု ထင္ရေလာက္ေအာင္ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ တုိက္ထဲမွာ ဆူဆူညံညံ မရွိရ၊ စာက်က္တာသည္ပင္ ကုိယ္ၾကားရုံေလာက္ပဲ က်က္ၾကသည္၊ အသံက်ယ္က်ယ္ ေအာ္ျပီး စာက်က္တာမ်ိဳးမရွိရ။ေရႊက်င္ဆရာေတာ္ၾကီး အဆုံးမထဲက ‘‘စကားေျပာက်ယ္ အရယ္က်ယ္ႏွင့္ အေခၚက်ယ္ ေခ်က်ယ္ အသန္းက်ယ္ က်ယ္-ငါးက်ယ္ကို ပယ္ရမည္’’ နံက္ခင္းၾသ၀ါဒမွာေတာ့ ‘‘စာအံက်ယ္တာကိုလဲ ပယ္ရမည္’’ဟု ထည့္ျပီး နားၾကားရပါသည္။ သံဃာ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ တစ္စုတေ၀းတည္း စားေနေသာ ဆြမ္းစားေက်ာင္းသည္ စကားေျပာသံ ဇြန္းသံ ပုဂံသံ မၾကားရ၊ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ ဘုရားရွင္၏ အလုိက်ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္က ဆူညံတာကို မၾကိဳက္၊ တခါက အရွင္သာရိပုတၱရာ၏ တပည့္ေတြ ဆူဆူညံညံ အသံက်ယ္ေလာင္စြာ စကားေျပာေနလုိ႕ ‘‘ဘယ္သူေတြလဲ ဘယ္သူ႕တပည့္ေတြလဲ၊ ငါးစိမ္းသည္ေတြနဲ႕ တူလုိက္တာ’’ ဆုိျပီး ရႈံ႕ခ်ကာ ဆရာျဖစ္သူ အရွင္သာရိပုတၱရာကိုပါ ႏွင္ထုတ္ခဲ့ဖူးသည္။
‘‘ေအာ္--- ၾကီးက်ယ္၊ တိတ္ဆိတ္ျပီး သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ေသာ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးပါတကား’’ဟု ၀င္လာသူတုိင္း အံ့ၾသကာ အေတြး၀င္လာပါလိမ့္မည္။ ဒီေလာက္က်ယ္၀န္းတဲ့ ေက်ာင္းၾကီးကို ဘယ္လုိနည္းျဖင့္ တိတ္ဆိတ္ေအာင္ သန္႔ရွင္းေအာင္ ဖန္တီးပါလိမ့္ဟု အေတြးမ်ားစြာ ေရာက္လာပါလိမ့္မည္။
စာေရးသူတုိ႔ ငယ္ငယ္က အလကၤာစာ၀ါတက္စဥ္က စာခ်ဘုန္းၾကီးက အတိ၀ုတၱအလကၤာနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ဟာသအျဖစ္ ေျပာဖူးသည္၊ ပုံျပင္ေတြ မ်ားစြာထဲက-- ‘‘တခါက တပည့္ေတာ္တုိ႕ေက်ာင္းထဲမွာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးက ဧည့္သည္ေတြကို လုိက္ျပသည္၊ လမ္းသြားရင္းလဲ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီး၏ သန္႔ရွင္းပုံ။ တိတ္ဆိတ္ပုံတုိ႔ကို အာေပါင္အာရင္း သန္သန္နဲ႕ ရွင္းျပသည္။ ဆြမ္းစားျပီး သံဃာအားလုံး တစ္နာရီခန္႔ အနားယူခ်ိန္ျဖစ္၍ သံဃာ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ရွိသည့္ ေက်ာင္းတုိက္ၾကီးထဲမွာ ဘုန္းၾကီး ရဟန္း ကိုရင္ တပါးမွ မေတြ႕ရ၍ ဧည့္သည္မ်ား အံ့ၾသေနသည္။ ထုိရဟန္းက ဆက္ေျပာတယ္- တိတ္ဆိတ္ ျငိမ္သက္တဲ့ ေနရာမွာ ရဟန္းသံဃာတင္မကပါဘူး သူတုိ႔ကို အမွီျပဳျပီး အသက္ရွင္ေနရတဲ့ ေခြးေတြကလဲ ျငိမ္သက္ေနတဲ့ အေၾကာင္းေျပာေနတယ္၊ ထုိအခုိက္ ေခြ ၂ ေကာင္က ၀ုန္းဆုိ အိပ္ယာက ထျပီး တ၀ုန္း၀ုန္း ေဟာင္ပါေလေတာ့သည္၊ ဘုန္းၾကီးကလဲ မွင္မျပတ္ ဟန္မျပတ္ ‘‘ ဒကာၾကီး- ဒီေခြးက အခုမွ ေရာက္လာတဲ့ ေခြးအသစ္ ျဖစ္မယ္၊ ဒါမုိ႔ ေသာင္းၾကမ္းေနတာ ျဖစ္မယ္’’ ဟု သတည္း။’’ ppppppp-
တကယ္လဲ တိတ္ဆိတ္ျပီး သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္တာေတာ့ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ ငယ္ငယ္ကထဲက သန္႔ရွင္းေရးကို အထူးအေလးထားတတ္ေအာင္ အထူးေလ့က်င့္ေပးထားသည္။ တကိုယ္ေရ တကာယ သန္႔ရွင္းေရးအျပင္ ပတ္၀န္းက်င္ သန္႔ရွင္းေရးကိုလဲ အထူးအေလးထားသည္။ မနက္ခင္း ၾသ၀ါဒ အျပီး တစ္တုိက္လုံး ေန႔စဥ္ ကိုယ့္ေက်ာင္းအသီးသီး အတြင္းမွာေရာ ေက်ာင္း၀န္းက်င္မွာပါ တံျမတ္လွည္း အမႈိက္က်ံဳးေနသည္ကို ေတြ႔ရမည္၊ အဖိတ္ ဥပုသ္ေန႔တုိင္း တစ္တုိက္လုံး တစ္ေက်ာင္းလုံး အထူးသန္႔ရွင္းေရးလုပ္ရသည္၊ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြရဲ့ တံခါးေတြ မွန္ေတြ ၾကမ္းျပင္ေတြ ပြတ္တုိက္ရသည္။ အားလုံးသန္႔ရွင္းျပီးတာနဲ႕ ေခါင္းရိပ္ အ၀တ္ေလွ်ာ္သည့္ တစ္ကိုယ္ သန္႔ရွင္းေရး အထူးလုပ္ရသည္။ ေရအုိးစဥ္မ်ား ေသာက္ေရခြက္မ်ား ေန႔စဥ္ သန္႔ရွင္းျပီး ေရမပ်က္ေစရ။ ထုိအလုပ္အားလုံးသည္ လူတုိင္း၏ အသိစိတ္ သဒၶါတရားနဲ႕ လုပ္ၾကသည္အတြက္ စည္းကမ္းသည္လည္း စိတ္ေကာင္းရွိဖုိ႔ဆုိတဲ့ ဦးတည္ခ်က္နဲ႕ တည္ေဆာက္ထားသည္ဟု ဆုိရမည္ျဖစ္သည္။ တစ္ဦးခ်င္းေသာသူတုိ႔၏ လႈပ္ရွားတုိင္းသည္ သူတုိ႔၏ သဒၶါတရားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ဤကား စိတ္ေကာင္းရွိဖုိ႔က----ပထမ ဆုိတဲ့ စည္းကမ္း၏ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈပင္ ျဖစ္သည္။
(၅) အ၀တ္အစားတတ္ဖုိ႔က-- ပဥၥမ (၆) အေနအထုိင္တတ္ဖုိ႔က-- ဆ႒မ (၇) အေျပာအဆုိတတ္ဖုိ႔က-- သတၱမ (၈) အသြားအလာတတ္ဖုိ႔က -- အ႒မ
အ၀တ္အစား၊ အေနအထုိင္၊ အသြားအလာ၊ အေျပာဆုိနဲ႕ ပတ္သက္ျပီး ေသခိယ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို လက္ေတြ႕ က်င့္သုံးျခင္းျဖစ္သည္။ လူမႈအဆင့္အတန္းကို ျမင့္ေစတဲ့ ေနနည္းထုိင္နည္းေျပာနည္း ဆုိနည္းမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ထုိစာသင္တုိက္က ထြက္ အရွင္မ်ားကို ျမန္မာႏုိင္ငံ အႏွံ႕ေတြ႕ႏုိင္သည္၊ သကၤန္းကို ညီညီညာညာ ၀တ္တတ္သည္၊ အ၀တ္အစားနဲ႕ ပတ္သက္ရင္ အျမဲတမ္း သပ္သပ္ရပ္ရပ္ရွိသည္၊ အေနအထုိင္မွာ ေသေသသပ္သပ္ရွိသည္။ အေျပာအဆုိမွာလဲ ယဥ္ေက်းသည္၊ အရွင္ဘုရား၊ ဦးဇင္း၊ ကိုရင္ စသည္ေခၚေလ့ရွိသည္၊ အမ်ားစုက သိပ္ရင္းႏွီးရင္ မင္းနဲ႕ ငါနဲ႕ ေျပာေလ့ရွိတတ္သည္၊ စာေရးသူဆုိ အခုထိ ဘယ္သူနဲ႕မဆုိ မင္းႏွင့္ ငါ မသုံးခဲ့ဖူးေသး၊ ကိုယ့္ထက္ ငယ္သည္ျဖစ္ ၾကီးသည္ျဖစ္ေစ ဦးဇင္းတပ္ေခၚေလ့ ရွိသည္၊ အရွင္ဘုရား ဦးဇင္းအသုံးအႏႈံးျဖင့္သာ သုံးတတ္သည့္ အက်င့္ရွိသည္။‘‘ဘူး, တယ္ ကို ေဖ်ာက္ ‘ပါ’ကိုေရာက္ ေလွ်ာက္တတ္ပါေစ’’ မဟုတ္ဘူး ဟုတ္တယ္ ဆုိတဲ့ အသုံးအႏႈံးအစား ‘ပါ’ ကို အစားထုိးျပီး ဟုတ္ပါဘုရား ဟုတ္ကဲ့ပါ၊ မွန္ပါဘုရား။ မဟုတ္ပါဘုရား၊ မဟုတ္ပါ ဟု အေျပာအဆုိအတြက္ နံနက္ခင္း ၾသ၀ါဒက မွတ္သားရသည္။ ‘‘ဘုရား သံဃာ ဆရာသမား ထံေတာ္ပါး ခစား မည္သုိ႔ ၀င္မည္နည္’’ ‘‘လက္ကန္ေတာ့ထုိး လက္အုပ္မုိး ညႊတ္လွ်ိဳး ၀င္ပါမည္’’ ဟု သံဃာ့ပရိသတ္ထဲ၊ ဆရာသမားထံ၊ ကိုယ့္ထက္ ၾကီးသည့္ ဆရာေတာ္မ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ရာ၀ယ္ လက္ကန္ေတာ့ ထုိးျခင္း၊ လက္အုပ္ခ်ီျခင္းႏွင့္ ခါးကိုင္းျပီး ၀င္သြားရပါသည္။ ဤအေလ့အက်င့္သည္လည္း ငယ္ငယ္ကထဲက ပုံစံသြင္းေပးသည္။
၁၉၉၅ ခုႏွစ္က ထင္ပါသည္၊ စာေရးသူ ရဟန္း ၄ ၀ါေလာက္မွာ ေျမာက္ဥကၠလာပက သႏၱာ ရပ္ကြက္ မာရ္ေအာင္တုိက္ထဲက ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာ ရက္ေပါင္း ၁၀၀ ေနခဲ့ဖူးသည္။ ထုိအခ်ိန္က အဲဒီေနရာ သိပ္မဖြံ႔ျဖိဳးေသး၊ အသက္ၾကီးမွ ၀တ္လာတဲ့သူေတြရယ္၊ ကုိရင္ငယ္ေတြရယ္ေလာက္ပဲ မ်ားမ်ားစားစား ရွိေနသည္။ စာေရးသူတုိ႔ အရြယ္ သိပ္မရွိ၊ အဲဒီအခ်ိန္က စာေရးသူက ဓမၼာစရိယတန္းေရာက္ေနသည္။ ထုိေနရာေရာက္ေတာ့ ထုိေနရာရဲ့ ထုံးစံအတုိင္း ဆြမ္းခံအိမ္မ်ား ဖိတ္ရသည္၊ ၀ါတြင္းမွာ ဓမၼာရုံတုိင္းက ေသာၾကာပတ္ စေနပတ္ စသည္ျဖင့္ မနက္ေစာေစာ အရုဏ္ဆြမ္းအတြက္ ေလာင္းလွဴၾကသည္၊ ထုိဗဟုသုတေတြလဲ ရက္ ၁၀၀ အတြင္းမွာ ေကာင္းေကာင္းရလုိက္သည္။ ထူးဆန္းတာက အဲဒီနား၀န္းက်င္မွာ စာေရးသူလုိ ေတာင္ျမိဳ႕ဂႏၶာရုံက ပုံစံအတုိင္း ၀တ္ပုံ စားပုံ၊ ဆြမ္းခံပုံ၊ ဆရာသမားမ်ားထံ သြားပုံ မရွိရကား စာေရးသူက လူထူးလူဆန္းျဖစ္ေနသည္၊ ဆြမ္းခံအိမ္ေတြကလဲ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ဂရုစိုက္သည္။ တခါေတာ့ ေက်ာင္းဘုန္းၾကီးက ထုိတုိက္ရွိ သက္ေတာ္ ၀ါေတာ္အၾကီးဆုံးဆရာေတာ္ၾကီးထံ စာတစ္ေစာင္ႏွင့္ ဆြမ္းစာပင့္ရန္ သြားခုိင္းသည္။ စာေရးသူလဲ ထုံးစံအတုိင္း လက္ကန္ေတာ့ထုိး လက္အုပ္ခ်ီျပီး ဆရာေတာ္ၾကီးအနားသြားျပီး ေနရာထုိင္ခင္း က်က်နန ခင္းျပီး စနစ္တက် ကန္ေတာ့သည္၊ ျပီးမွ စာကပ္ျပီး ေလွ်ာက္ခိုင္းတာမွန္သမွ် ေလွ်ာက္သည္။ အဲဒီမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးက စာေရးသူ၏ ဟန္ႏွင့္ ေျပာပုံဆုိပုံတုိ႔ကို အကဲခတ္သည္၊ ျပီးမွ ဦးဇင္းေလးဘယ္ေက်ာင္းကလဲ၊ အခု ဘယ္မွာ ေနလဲ၊ ဘယ္ႏွစ္၀ါ ရျပီလဲ၊ ဘာစာေမးပြဲေတြ ေအာင္ထားလဲ၊ စသည္ျဖင့္ အေလးဂရုထားျပီး ေမးသည္၊ စာေရးသူလဲ အကုန္ေလွ်ာက္ထားျပသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီးက မိန္႔သည္မွာ‘‘ ဦးဇင္းေလး-- ဦးဇင္းေလးက အသက္လဲ ငယ္ေသးတယ္၊ ေနတာ ထုိင္တာလဲ စနစ္က်တယ္၊ စာလဲ ေတာ္တယ္၊ ဒီမွာ ေနရင္ ပ်က္စီးသြားလိမ့္မယ္၊ ဒီမွာ မေနပါနဲ႕ ကုိယ္ေနခဲ့တဲ့ ေက်ာင္း (မဟာဂႏၶာရုံ)ကိုပဲ ျပန္သြားျပီး စာေမးပြဲေတြ ျပီးေအာင္ လုပ္ပါတဲ့’’။ ဤကား ထုိစာသင္တုိက္ၾကီးက ေပးလုိက္တဲ့ အ၀တ္အစား အေနအထုိင္ အေျပာအဆုိမ်ားပင္ျဖစ္သည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ ထုိရက္ကြက္ရွိ ေက်ာင္းတုိက္မ်ားလဲ စာခ်စာသင္မ်ားျဖင့္ စည္းကားလ်က္ရွိသည္ဟု ထင္ပါသည္။
စည္းကမ္းလုိက္နာဖုိ႔က--န၀မ
စည္းကမ္းမလုိက္နာပါက တုိက္တြင္းက ထြက္သြားရပါမည္။ တုိက္တြင္းက စည္းကမ္းသည္လည္း အထူးတည္ထြင္ထားသည့္ စည္းကမ္းမ်ား မဟုတ္၊ ဘုရားေပးထားေသာ စည္းကမ္းမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းတုိင္းမွာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား မွန္ေဘာင္သြင္းျပီး ခ်ိတ္စြဲထားသည့္ ဆုိင္းဘုတ္မ်ား ရွိသည္၊ ျမိဳ႕တြင္းရြာတြင္း သကၤန္းရုံသြားရမည္၊ ဒုတ္ဓားလက္နက္ မကိုင္ေဆာင္ရ၊ ရန္မျဖစ္ရ၊ သူမ်ားပစၥည္း မခုိးရ စသည္ျဖင့္ စည္းကမ္းမ်ားကို မလုိက္နာပါက ဤေက်ာင္းတုိက္မွ အျပီးထြက္သြားရမည္ဟု ေရးသားထားသည့္ ဆုိင္းဘုတ္ကို ေတြ႕ျမင္ရပါမည္။ ၀ိနည္းသည္ စည္းကမ္းျဖစ္သည္၊ စည္းကမ္းသည္ လူ၏ တန္ဖုိးျဖစ္သလုိ လူ႕ေဘာင္ အဖြဲအစည္းတစ္ခု၏ အကြတ္ျဖစ္သည္။ စည္းကမ္းမရွိေသာ ေက်ာင္းတုိက္၊ အဖြဲအစည္း၊ မိသားစုသည္ ဗရမ္းဗတာ ျဖစ္မည္။ စည္းကမ္းရွိသည့္ အသုိင္း၀ုိင္းမွ ေပါက္ဖြားလာသူနဲ႕ စည္းကမ္းဟု မယ္မယ္ရရ မရွိေသာ အသုိင္း၀ုိင္းမွ ေပါက္ဖြားလာသူတုိ႔၏ ကိုယ္မႈ ႏႈတ္မႈ တုိ႔ ကြာျခားသည္ကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မည္။ ၀ိနည္းစည္းကမ္းသည္ သာသနာေတာ္၏ အသက္ျဖစ္သလုိ စာသင္တုိက္၊ မိသားစု၊ အဖြဲ႕အစည္း၊ ႏုိင္ငံမ်ား၏ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စည္းကမ္းလုိက္နာဖုိ႔သည္ အေရးတၾကီး လုိအပ္ေသာေၾကာင့္ နံပါတ္တြင္ ထည့္သြင္းထားသည္။နိဂုံး (စာတတ္ဖုိ႔ အေရးၾကီး)
စာေရးသူ၏ ပုိ႔စ္ကို ျခံဳလုိက္ရင္ စာတတ္ဖုိ႔ အေရးၾကီးလားလုိ႔ ေမးလာလွ်င္ အေရးၾကီးပါသည္ဟု ေျဖရပါမည္။ ဆုိက္မွာ စာေရးသူ၏ ပရိယတၱိအေရးပါမႈပုိ႔စ္တြင္ စာတတ္ဖုိ႔ အေရးၾကီးေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္။ ထုိစာတတ္ျခင္းသည္ စိတ္ေကာင္း ေစတနာေကာင္း သဒၶါတရားတုိ႔ျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ စာတတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိစာသင္တုိက္စာသင္ျခင္းစနစ္ကိုက ငယ္ငယ္ကထဲက ပါဠိေတာ္စာေပထဲမွာ တုိက္ရုိက္ ဘုရားနဲ႕ေတြ႕ အရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္ေမာဂၢလာန္၊ အရွင္အာနႏၵာစတဲ့ သူေတာ္ေကာင္းၾကီးေတြနဲ႕ေတြ႕၊ ဘုရားနဲ႕ သံဃာကို အျမဲတမ္း အတုိက္အခံ လုပ္တတ္သည့္ အရွင္ေဒ၀ဒတ္လုိ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးေတြလဲ ေတြ႔ရသည့္ စနစ္ျဖစ္သည္။ ဘုရားနဲ႔ ယွဥ္ျပိဳင္သည့္ ဘာသာျခား ဆရာတုိ႔၏ အယူ၀ါဒေတြ စသည္ျဖင့္လဲ ေလ့လာမွတ္သားရမည္။ အတုယူစရာေတြ စံနမူထားစရာေတြရ၊ ေရွာင္သင့္တာေရွာင္လုိ႔ ေဆာင္သင့္တာ ေဆာင္ရမည့္ စနစ္မ်ား သူေတာ္ေကာင္းစိတ္မ်ား ပြားမိသည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သဒၶါတရားအေျခခံေသာ စာတတ္မွသာလွ်င္ အေကာင္းအဆုိး၊ အေၾကာင္းအက်ိဳးမ်ား ေ၀ဖန္ႏုိင္မည္၊ ဆန္းစစ္ႏုိင္မည္။ တခ်ိဳ႕က စာခံ (စာတတ္) ရင္ မဂ္ဖုိလ္ မရႏုိင္ဘူးတဲ့၊ တကယ္ေတာ့ မဟုတ္ပါ၊ အရွင္အာနႏၵာသည္ ဘုရားေဟာသမွ် အကုန္ရေနသည္၊ ဘုရားရွင္ေဟာသမွ်ကို အကုန္နာယူမွတ္သား အာဂုံေဆာင္ထားသည္၊ အရွင္အာနႏၵာ မပါေသာ တရားပြဲတုိင္းမွာ ေဟာသည့္ တရားမ်ားကိုလည္း သူ႔အား ျပန္လည္ေဟာျပရန္ရန္ ဘုရားထံ ဆုပန္ထားသည့္အတြက္ ဘုရားေဟာသမွ် တရားတုိင္းကို အကုန္တတ္ေနသည္။ ဘုရားပရိနိဗၺာန္စံျပီး မ်ားမၾကာမီမွာပဲ သူတတ္ထားသည့္ ပရိယတ္ကပင္ သူ႔အား ရဟႏၱာ ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ဆရာေတာ္ၾကီးကိုယ္တုိင္ကပင္ ပထမေက်ာ္၊ သက်သီဟ အဘိ၀ံသ စတဲ့ စာေပႏွင့္ဆုိင္ေသာ ဘြဲ႔ထူးမ်ား ရရွိထားသည္၊ သူအလုပ္လုပ္ေနတာက ပရိယတၱိစာသင္တုိက္၊ ေရးေနတဲ့ စာေတြက ပရိယတၱိ၏ အုဌ္မ်စ္ျဖစ္သည္၊ ဘာသာဋီကာ က်မ္းေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ျဖစ္သည္။ တခါက ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ စာေရးသူ၏ ဆရာအရင္းျဖစ္သူ (စာသင္တုိက္တြင္းမွာ စာေပနဲ႕ ၀ိနည္းအရာမွာ အေတာ္ဆုံးသတ္မွတ္ခံထားရသူ) အား အမိန္႔ရွိဘူးသည္။ ‘‘ ဦးဇနပတိ- သက်သီဟ-အဘိ၀ံသ စာေမးပြဲေတြ ၀င္ေျဖပါလား၊ ေနာင္တခ်ိန္ သာသနာျပဳရာမွာ အသုံး၀င္ပါလိမ့္မည္’’ ဟု အမိန္႔ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဤသည္မွာ ဆရာေတာ္ၾကီးသည္ စာတတ္ဖုိ႔ႏွင့္ဘြဲ႕ေတြ ဒီဂရီေတြ အေရးပါေၾကာင္းကို ေျပာျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
ဤပုိ႔စ္ျဖင့္ ႏွစ္မ်ားစြာ ေကြ်းေမြးျပီး အသိပညာေတြသာမက ဘ၀မွာ အဆင့္တန္းျမင့္ျမင့္ ေနနည္းထုိင္နည္းေတြကိုပါ သင္ေပးလုိက္သည့္ မိခင္ မဟာဂႏၶာရုံေက်ာင္းတုိက္ၾကီးကို ပူေဇာ္ပါ၏။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ သီတဂူစတား
၂၀-၉-၂၀၁၁
1 comments:
သာဓု သာဓု သာဓု။
မဟာဂႏၶာရုံ၀က္ဆုိက္ရွိရင္ ေကာင္းမယ္ဘုရား။
ဂႏၶာရုံေက်ာင္းက ေတာင္ျမိဳ႕မွာဆုိေတာ့ မႏၱေလးေလာက္ ဆြမ္းကြမ္းေရာ အဆင္ေျပရဲ႕လားဘုရား။။
Post a Comment