စာမိတ္ဆက္
ဆရာၾကီး ဦးဂုိအင္ကာ၏ ရိပ္သာနာမည္က ေနရာႏွင့္ အလြန္ ပံနာရသည္၊ ဓမၼဂီရိ တဲ့၊ ဓမၼ-တရား၊ ဂီရိ-ဂိရိ-ေတာင္။ ေနရာကား ျမိဳ႕စြန္က ေတာင္ေျခဆုိေပမဲ့ ေတာင္ကုန္းေပၚ တျဖည္းျဖည္းရင္း တက္သြားရသည္။ တရားေတာင္၊ သုိ႔မဟုတ္ တရားရွိရာေတာင္၊ သုိ႔မဟုတ္ တရားျဖင့္ေပ်ာ္ေမြ႕ရာေတာင္၊ သို႔မဟုတ္ သူေတာ္ေကာင္းတုိ႔ ေနရာ။ ဤကဲ့သုိ႔ ဘာသာျပန္ႏုိင္သည္။ ဓမၼရွိရာ ေတာင္အားလုံးကို ဓမၼဂီရိ ေခၚႏုိင္သည္။
ပ႑၀ေတာင္ေျခက ဆန္ခ်ီေစတီကုိယ္ပြား ဗုဒၶ၀ိဟာရႏွင့္အတြင္းက ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္
ဆရာၾကီး ဦးဂုိအင္ကာ၏ ထုိဓမၼဂီရိကမၼ႒ာန္းဌာနအတြင္း ေလ့လာျပီး အိဂပူရိ ျမိဳ႕ျပင္ဘက္က စားေသာက္ဆုိင္ ေကာင္းေကာင္း တစ္ခုမွာ စာေရးသူတုိ႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္စုကို ဒကာၾကီး ဦးေက်ာ္ေဆြက ေန႔ဆြမ္းကပ္သည္။ ထုိစားေသာက္ဆုိင္မွ ကီလုိမီတာ ၂၀ ေလာက္ ကားျဖင့္ သြားလုိက္ေသာ အခါ Nasik နာဆစ္ျမိဳ႕အ၀င္က ဗုဒၶ၀ိဟာရ တစ္ခုသုိ႔ ေရာက္သည္။ အိဂပူရိ (Igapuri) ႏွင့္ နာဆစ္ခ္ (Nasik) ျမိဳ႕တုိ႔သည္ ပူေနးျမိဳ႕ကဲ့သုိ႔ ေတာင္ေပၚျမိဳ႕မ်ားျဖစ္သည္၊ ဘုံေဘမွ ေတာေတာင္ေတြကို ျဖတ္ေက်ာ္ျပီး ေမာင္းရသည္။ နာဆစ္ခ္ Nasik ကို တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ နာရွစ္ခ္ Nashik ဟု ေတြ႔ရသည္။ Nasik or Nashik ႏွစ္မ်ိဳးလုံး မွတ္ေလ။
ဗုဒၶ၀ိဟာရ
ဗုဒၶ၀ိဟာသည္ ဆန္ခ်ီ ေစတီပုံသဏၭာန္ တည္ထားျပီး အတြင္းမွာ လႈိဏ္ေခါင္းအသြင္ဖန္တီထားျပီး ရုပ္ပြား ဆင္းတုေတာ္အၾကီး တစ္ဆူပဲ ကိုးကြယ္ထားသည္။ ပ႑ဳလီန (pundulena) ေတာင္ေျခတြင္ရွိသည္။ ပန္းျခံပါ တြဲထားသျဖင့္ သာယာသည္။ ေတာေတာင္သည္လည္း သစ္ပင္ေတာရိပ္တုိ႔ျဖင့္ ထူထပ္ လွပသည္။ ထုိဗုဒၶ၀ိဟာရေစတီေတာ္ၾကီး ၀န္းအတြင္းမွာ ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာ ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းၾကီးတစ္ပါး ပုံပါ ေၾကာ္ျငာစာတမ္းကိုလဲ ေတြ႕ရသည္။ ေဒါက္တာအမ္ေဘဒကာ၏ တပည့္မ်ားကို တည္ထားကိုးကြယ္ထားသည္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္က ပ႑၀ေတာင္မွ ဂူတန္းမ်ားႏွင့္အမွတ္တရ
ပ႑ဳလီန (pundulena)
ထုိေနရာကေန ေတာင္ေပၚသုိ႔ မိနစ္ ၂၀ နီးပါးေလာက္ တက္လုိက္လွ်င္ အလြန္လွပသည့္ ပ႑ဳလီန (pundulena) ေခၚ ပ႑၀ (pandava) လႈိဏ္ဂူအတန္းၾကီးကို လွပစြာ ေတြ႕ရမည္။ ၀င္ေၾကးကေတာ့ ႏုိင္ငံျခားသား ရူပီး ၁၀၀ ေပးရသည္၊ စာေရးသူတို႔က ေက်ာင္းသားျဖစ္၍ Local ေၾကး ၅ ရူပီးပဲ ေပးေဆာင္ရသည္။ ထုိလႈိဏ္ဂူေပါင္း ၂၄ ခုသည္ ဗုဒၶဘာသာ ဂူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ဂူတန္းမ်ား၏ သက္တန္းသည္ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္ကဟု ဆုိထားသျဖင့္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္က ရဟန္းေတာ္မ်ား သတင္းသုံးသြားသည့္ ဂူမ်ားျဖစ္ဟန္တူသည္။ တခ်ိန္က သူလဲ ဓမၼဂီရိေတာင္ဟု ေခၚဆုိႏုိင္ခဲ့သည့္ ေနရာျဖစ္သည္။ သူေတာ္ေကာင္းေတြ စခန္းခ်ရာ ေနရာျဖစ္ေသာ ေတာင္ျဖစ္၍ ဓမၼဂီရိေတာင္ဟု ေခၚဆုိရမည္။
ထုိဂူမ်ားကို ဂ်ိန္းဘုရင္က First Century BC ႏွင့္ Second Century AD အၾကားေလာက္ တည္ေဆာက္ထားသည္ ဟု သမုိင္းအရ သိရသည္။ နံပါတ္ ၃ ႏွင့္ နံပါတ္ ၁၀ ဂူမ်ားကေတာ့ အေကာင္းဆုံးျဖစ္သည္။ ၀ိဟာရ-ေက်ာင္းအသြင္ျဖစ္သည္။ ေက်ာက္နံရံထြင္း ရုပ္လုံးရုပ္ၾကြမ်ားျဖင့္ ဟုိဘက္ဒီဘက္ နံရံမ်ား မ်က္ႏွာခ်င္းဆုိင္ထားသည္၊ ထုိဂူမ်ားသည္ ဘုံေဘႏွင့္ ပူေနးျမိဳ႕ အၾကားက ေလာဏ၀န (Lonavala.) အနီးက ကာလ လုိဏ္ဂူ (Karla Cave) ေရွးက်သေလာက္ ျဖစ္ဟန္တူသည္ဟု သမုိင္းကဆုိထားသည္။ တခ်ိဳ႕ဂူထဲမွာေတာ့ ဘုရားေလာင္းရုပ္ထု၊ ဂ်ိန္း Teerthankara Vrishabhdeo, Veer Manibhadraji, Ambikadeve စတဲ့ ရုပ္ၾကြေတြကို ေက်ာက္နံရံမွာပဲ အလြန္ကြ်မ္းက်င္စြာ ထြင္းထုလုပ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္က ေက်ာက္နံရံထြင္း ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္မ်ား
ဂူေတြထဲက ဘုရားရုပ္ထုေတြကို ၾကည့္ျပီး အေတြးတစ္ခု ၀င္လာသည္၊ ျမန္မာျပည္က ေခတ္အဆက္ဆက္က ဘုရားမ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ တင္ပလႅင္ေခြထုိင္ ပုံမ်ားသာရွိသည္၊ ေျခႏွစ္ေခ်ာင္း ေအာက္ခ်သည့္ ပုံမ်ိဳးက အလြန္ရွားသည္၊ သုိ႔ေသာ္လဲ ျမန္မာျပည္မွာ တစ္ဆူတည္းသာရွိေသာ ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းခ်၊ လက္ႏွစ္ဖက္ခ် ရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ကိုကား က်ိဳက္မေရာျမိဳ႕က ဆုေတာင္းျပည့္ဘုရားၾကီး ျဖစ္သည္။ ထုိဘုရား၏ သမုိင္းအရ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၆၈၀ ႏွစ္က အတၳရံျမစ္ေရလြမ္းျပီး ဘုရားမ်ားစြာ ေမ်ာပါလာသည့္အထဲက ေျခႏွစ္ေခ်ာင္းခ် ရုပ္ပြားေတာ္သည္ ယခုဘုရားတည္ရာ ကုန္းျမင့္ေပၚတြင္ တင္က်န္ခဲ့သည္ဟုဆုိသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၇၀၀ နီးပါးက ဆုိေတာ့ကား အိႏၵိယပင္လယ္ဘက္က ေမွ်ာပါလာတာပဲ ျဖစ္ႏုိင္သည္။
ေက်ာက္နံရံထြင္း ေလ်ာင္းေတာ္မူဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ႏွင့္ အမွတ္တရ
အိႏၵိယႏုိင္ငံမွာရွိ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ ၂၀၀၀ ေက်ာ္သက္တမ္းရွိ လႈိဏ္ဂူထဲက ဘုရားရုပ္ပြားဆင္းတုေတာ္ အမ်ားစုက ေျခႏွစ္ဖက္ခ် အသြင္ မ်ားသည္။ စာေရးသူထင္သည္၊ အိႏၵိယလူမ်ိဳးေတြက ေဘာင္းဘီအရွည္၀တ္ၾကတာ မ်ားသည္၊ ေဘာင္းဘီရွည္၀တ္ထားသူသည္ တင္ပလႅင္ေခြ ထုိင္ဘုိ႔ အလြန္ခက္ခဲသည္၊ ေျခေတာက္ ႏွစ္ဖက္ ေအာက္ခ်၍ ထုိင္မွသာ သက္ေသာင့္သက္သာ ရွိမည္။ လြန္ခဲ့သည့္ အႏွစ္ ၂၀၀၀ က ဘယ္လုိ အ၀တ္စားမ်ိဳး၀တ္သည္မသိ၊ ေဘာင္းဘီအရွည္ေတာ့ မဟုတ္ေလာက္ဘူးထင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ ပုဆုိးကြင္း အ၀တ္မ်ားသျဖင့္ တင္ပလႅင္ေခြ ထုိင္ဘုိ႔ အဆင္ေျပသည္။ ဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေတြကို ဤကဲ့သုိ႔ ကြဲျပားေနသလဲဆုိတာ မသိေပမဲ့ ဘုရားရွင္ကေတာ့ ဣရိယာပုထ္ မွ်တစြာ ထုိင္မည္ျဖစ္ရာ ယေန႕ေခတ္နဲ႕ ေတြးၾကည့္က ကုလားထုိင္ေပၚကေန ေျခခ် ထုိင္တာမ်ိဳးလဲ ရွိႏုိင္မည္။
တခ်ိဳ႕ ၀ိဟာရ-ေက်ာင္းအသြင္ဂူမ်ားသည္ ေပ ၄၀ ပတ္လည္၀န္းက်င္ ရွိသည္၊ ဘုရားခန္းႏွင့္ နားေနခန္းမ်ား ပါသည္။ ေက်ာက္ေတာင္ၾကီးကို ထြင္းထားသည့္ လႈိဏ္ျဖစ္ေပမဲ့ အတြင္းထဲမွာေတာ့ ယခုေခတ္ ေလးေထာင့္ (square) အေဆာက္အဦးမ်ိဳးျဖစ္သည္။ Ajanta အဂ်င္တာ Ellora အလုိရာ လႈိဏ္ဂူတန္းေတြေလာက္ မၾကီးက်ယ္ေပမဲ့ သူ႔ေနရာနဲ႔ သူ႔ေတာင္တန္းမွာေတာ့ ပံနာရေနသည္။ အဂ်င္တာ အလုိရာ တုိ႔ႏွင့္ တစ္ေခတ္တည္း ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယျပည္နယ္၏ ေရွးေဟာင္းေလ့လာစရာ ဌာန (archaeological site) တစ္ခု ျဖစ္သလုိ archaeology ေလ့လာသူမ်ားအတြက္ ေနရာေကာင္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။
ပ႑၀ေတာင္ေပၚမွ နာဆစ္ခ္ျမိဳ႕ရႈခင္းႏွင့္ ပ႑၀ေတာင္ဂူတန္းမ်ား သမုိင္းဆုိင္းဘုတ္
ထုိဂူတန္းမ်ားကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ တခ်ိန္က ဗုဒၶဘာသာ ခိုင္ခုိင္ခံ့ခံ့ ဤေနရာမွာ ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္း၊ ယေန႔ဗုဒၶဘာသာသည္ ဒ႑ာရီမဟုတ္ေၾကာင္း ခုိင္မာေသာ သမုိင္းသက္ေသမ်ားႏွင့္ ထုိေခတ္က ပန္းခ်ီ ပန္းပု ကြ်မ္းက်င္သည့္ အႏုပညာရွင္မ်ား ထြန္းကားခဲ့ေၾကာင္းမ်ားကို ဤေတာင္တန္းရွိ ဂူတန္းမ်ားက ေျပာျပေနသည္။
ထုိေတာင္ေပၚက ၾကည့္လုိက္ရင္ေတာ့ ၈ ကီလုိမီတာေလာက္ ေ၀းတဲ့ နာဆစ္ခ္ (Nasik) ျမိဳ႕ကို လွပစြာ ျမင္ရသည္။ ေတာင္ေျခက ဗုဒၶ၀ိဟာရေက်ာင္းကိုလဲ အေပၚစီးမွ ျမင္ရသျဖင့္ လွပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အိဂပူရိကို ေရာက္လွ်င္ေတာ့ ထုိေတာင္တန္းက ဂူတန္းမ်ားကို ေလ့လာသင့္ေၾကာင္း စကားလက္ေဆာင္ပါးလုိက္ပါသည္။
ကင္မရာပုိး
စာေရးသူလဲ ကင္မရာပုိး (Camera-crazy) ရွိေနသည္၊ ငယ္ငယ္ကထဲက ရွိစုမဲ့စုေတြ ထုခြဲျပီး ကင္မရာအစုတ္ကေလးျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ေလ့ရွိသည္။ သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသုိလ္ေရာက္ေတာ့ ထုိကင္မရာပုိးက ပုိထလာသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီးကုိယ္တုိင္ကလဲ ကင္မရာပုိးရွိေနသည္။ ေခတ္အမ်ိဳးမ်ိဳး တုိးတက္လာတာနဲ႔ ကင္မရာကိုလဲ update ျဖစ္ေအာင္ ကိုင္ေလ့ရွိသည္။ ဆရာေတာ္ၾကီး၏ လက္ထဲမွာ အျမဲတန္းရွိေနသည္ကား Latest Model ပဲ။ စာေရးသူတုိ႔ စေရာက္ခါစက သူ၏ေမြးေန႔ပြဲမွာေတာင္ ကင္မရာ အေကာင္းစားေတြ မဲထည့္ေဖာက္ေလ့ရွိသည္။ သူ႔နား ေနသည့္တပည့္မ်ားလဲ ကင္မရာ မရွားေပ။ ဆရာေတာ္၏လက္က် ရတဲ့သည္၊ တခါတရံ စိတ္ကူးေပါက္သည့္အခါ ကင္မရာ၀ယ္ျပီး တပည့္ေတြအား လွဴေလ့ရွိသည္။ စာေရးသူလဲ ကင္မရာအစုတ္ကေလးကေန အခုေတာ့ ဆရာလက္က် ကင္မရာအေကာင္းစားေလးနဲ႕ ယားယား ျဖစ္ေနသည္။
အငမ္းမရ မွတ္တမ္းတင္ေနသည့္ သီတဂူစတား (ဓာတ္ပုံ-ဦးေက်ာ္ေဆြ)
ဆရာေတာ္က ကင္မရာပုိးရွိရုံတင္မဟုတ္ဘူး အႏုပညာပုိးပါ ရွိေနသည္။ ကမၻာပတ္ျပီး ေရာက္ေလရာအရပ္မွာ ေရွးေဟာင္းလက္ရာမ်ားကို ျမတ္ျမတ္ႏုိးႏိုး သူကိုယ္တုိင္ ကင္မရာျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္သလုိ ကင္မရာပညာရွင္မ်ားကိုလဲ မွတ္တမ္းတင္ေစသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သီတဂူကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္က ေက်ာင္းမ်ား အထူးသျဖင့္ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ခန္းမေဆာင္ၾကီးက ဆရာေတာ္ၾကီး အႏုပညာပုိးရွိေၾကာင္း ျပေနသည္။ အႏုစိတ္လက္ရာမ်ားျဖင့္ တန္ဆာ ဆင္ထားသည္။ ထုိမွတ္တမ္းတင္တဲ့ ကင္မရာပုိးေၾကာင့္ ဆရာေတာ္အထံမွာ အလြန္ဖုိးတန္သည့္ မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံမ်ား က်န္ေနသည္၊ အခါအခြင့္သင့္ရင္ ဓာတ္ပုံျပပြဲမ်ား လုပ္တတ္သည္။ တကၠသိုလ္အတြင္းမွာလဲ ဓာတ္ပုံမ်ားစုစည္းရာ Photo Gallery ဆုိတာရွိသည္။ တစ္ခါက ဆရာေတာ္က ေျပာဖူးတယ္ ‘‘ ငါရွာေဖြလုိ႔ရလာတဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြက သံဃာအတြက္၊ သံဃိကပစၥည္းေတြပါ၊ ငါပုိင္တာ တစ္ခုပဲရွိတယ္၊ အဲဒါကေတာ့ ကင္မရာပဲ’’။ ဆရာေတာ္ၾကီးကိုယ္တုိင္ စီမံထားေသာ အေဆာက္ဦးမ်ားကို ေလ့လာေသာအားျဖင့္ ဆရာေတာ္ၾကီးမွာ အႏုပညာပုိးရွိေနသည္ဆုိတာ သိႏုိင္သည္။
ဆရာေတာ္ၾကီးအနား ေနေသာ စာေရးသူလဲ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ကင္မရာပုိးပါမက အႏုပညာပိုးပါ ကူးစက္၀င္လာသည္၊ ေရွးေဟာင္းေနရာေတြကို စိတ္၀င္စားတတ္လာသည္။ ေရွးေဟာင္းေတြကို ျမတ္ႏုိးတတ္လာသည္။ ေရာက္ေလရာရာမွာ ကင္မရာတစ္လုံးနဲ႕ မွတ္တမ္းတင္တဲ့ အေလ့ရွိလာသည္အတြက္ ဓာတ္ပုံအေျမာက္အျမား စုမိေဆာင္းမိသည္။ ကင္မရာဆုိင္ေရာက္ရင္ေတာ့ ၀ယ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ေစ မ၀ယ္ႏုိင္သည္ျဖစ္ေစ ကင္မရာဆုိင္မွာ ကင္မရာေကာင္းေကာင္းကို အငမ္းမရ ရွာၾကည့္တတ္သည္။ ကင္မရာပုိးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အႏုပညာပုိးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ၂ ခုလုံးက ဆက္စပ္ေနသည္၊ ေကာင္းေသာ အက်ိဳးရွိေသာ ပုိးျဖစ္သည့္အတြက္ ေမြးျမဴထားေလ။
လႈိဏ္ဂူအတြင္းက ပုံစံငယ္ေစတီ (ကင္မရာ-ဒကာေက်ာ္ေဆြ)
ဆက္လက္ေလ့လာမည့္ ဘုံေဘမွ ကီလုိမီတာ ၄၂၀ ေလာက္ ေ၀းသည့္ Ajanta အဂ်င္တာ Ellora အလုိရာ လႈိဏ္ဂူတန္းေတြ အေၾကာင္း အပုိင္း (၃) တြင္ ဆက္လက္ ေဖာ္ျပဖုိ႔ရွိသည္။
ခရီးစဥ္အတြက္ စပြန္ဆာ (အလွဴ) ေပးေသာ ဒကာ ဦးေက်ာ္ေဆြအား အထူးေက်းဇူးတင္ပါသည္။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
၃-၁၀-၂၀၁၁
`အနုမောဒနာ သြဝါဒ´ တရားတော်(၃)
4 years ago
0 comments:
Post a Comment