သီတဂူဆရာေတာ္ တကၠသုိလ္မ်ားညီလာခံ မိန္႔ခြန္း (၁)
******************
၁-၆-၂၀၁၆ေန႔က သီတဂူကမ႓ာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္ (ရန္ကုန္) ခန္းမေဆာင္တြင္ ဒုတိယအၾကိမ္က်င္းပေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဗုဒၶတကၠသိုလ္မ်ား ညီလာခံတြင္ သီတဂူဆရာေတာ္မိန္႔ၾကားသည့္ ၾသ၀ါဒ အပုိင္း (၁)
သီတဂူဆရာေတာ္ ၾသ၀ါဒ၏
++++++++++++
ႏႈတ္ခြန္းဆက္
__________
Sitagu International Buddhist Academy (Yangon)မွာ က်င္းပတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဗုဒၶတကၠသုိလ္မ်ားရဲ့ ဒုတိယအၾကိမ္၊ ဗုဒၶတကၠသုိလ္၊ ဗုဒၶအကယ္ဒမီႏွင့္ ဗုဒၶေကာလိပ္ကုိ တည္ေထာင္ဖန္တီးေတာ္မူၾကေသာ The founder of Buddhist University, the Founder of Buddhist Academy, The founder of Buddhist College, တည္ေထာင္ေတာ္မူၾကေသာ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ အားလုံးကုိ ေတြ႔ခြင့္ ဆုံခြင့္ရခုိက္ တပည့္ေတာ္ရဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ား၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔ရဲ့ ဗုဒၶတကၠသုိလ္ကို ၁၉၉၂ခုႏွစ္က စခဲ့တာဆုိေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ ေလာက္ရွိသြားျပီ။ ဒါေၾကာင့္ တပည္ေတာ္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔ၾကံဳ အယူအဆမ်ားကို ေ၀ငွခြင့္ရတဲ့အတြက္ တပည့္ေတာ္ အထူးပဲ ၀မ္းေျမာက္ပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ရဲ့ ပိဋကတ္ အေတြ႔ၾကံဳ အယူဆမ်ားကိုလည္း ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားက လက္ခံၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ ယုံၾကည္ပါတယ္။
ဘာ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶတကၠသုိလ္မ်ား တည္ေထာင္
+++++++++++++
Buddha College ေတြ၊ Buddhist University ေတြ တည္ေထာင္တာ ဘာလုပ္ဖုိ႔လဲ ဆုိလုိ႔ရွိရင္ တပည္ေတာ္ ႏွစ္လုံးေလာက္ တုိတုိေလး ေျပာပါ့မယ္။
တစ္လုံးကေတာ့ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဗုဒၶဘာသာပညာေရးစနစ္ဟာ Monastic Buddhist Education System အခုေတာ့ International ရဲ့ ဆင္ျမင့္ေပၚမွာ involve မျဖစ္တာကို involve ျဖစ္ေအာင္ ၀င္ေရာင္ေရာက္ခြင့္မရတာကို ၀င္ေရာက္ခြင့္ရေအာင္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ သာသနာျပဳ သာမေဏ ရဟန္း သီလရွင္ လူ အစြမ္းေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြထြက္လာေအာင္ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဒီတကၠသုိလ္၊ ဒီအကယ္ဒမီ ဒီေကာလိပ္မ်ားကို တည္ေထာင္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ဆုိတာကို ေရွးဦးစြာ ေျပာလုိပါတယ္။
ၾကမ္ထမ္းေသာသူကို ႏႈညံ့ေစသူ
+++++++++++++
တပည့္ေတာ္တုိ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွတခြင္မွာ ဗမာ၊ ထုိင္း၊ လာအုိ၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ မေလးရွား၊ ဒီပင္လယ္ျပင္ၾကီးတစ္ခုလုံးကို ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီး ၁၃၆ႏွစ္မွာ ဗုဒၶသာသနာေရာက္ခဲ့တာ ဒီကေန႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရထားတဲ့ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာဟာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေျပာရုိးေျပာစဥ္ ေျပာေနတာကေတာ့ သီရိဓမၼာေသာက မဟာရာဇာရဲ့ ေက်းဇူးနဲ႔ ရတယ္လုိ႔ ဒီလုိေျပာတယ္၊ တကယ္ေျပာရမွာက အဲဒါမဟုတ္ဘူး၊ အေသာကဟာ စ႑ာေသာကျဖစ္ေၾကာင္းကို သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္ေတြ အကုန္သိတယ္၊ Very cruel အလြန္တရာၾကမ္းတမ္းတယ္၊ အဲဒီစ႑ာေသာကကို ဓမၼာေသာကျဖစ္ေအာင္ ဘယ္သူလုပ္တာလဲ၊ အဲဒါကို တပည့္ေတာ္တုိ႔ ၾကည့္ရမွာ။
ကမၻာအရပ္ရပ္ တုိင္းျပည္အသီးသီးဟာ ဒီလုိ ၾကမ္းတမ္းရက္စက္မႈေတြ မ်ားလာျပီ အဲဒီစ႑ာေသာကကို ဓမၼာေသာကျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးတာ နိေျဂာဓသာမေဏ။ အေသာကမင္းတရား၊ နာမည္ကသာ အေသာက တကယ္ေတာ့ sorrow-less မဟုတ္ဘူး sorrowful. သူအာဏာ ရဖုိ႔ ညီအစ္ကို ၉၉ေယာက္သတ္ပစ္တယ္၊ လက္ေအာက္ခံ မဟာရာဇာေပါင္း ၈ေသာင္း ၄ေထာင္ေလာက္ အကုန္လုံး သူ တုိက္ခုိက္ သုတ္သင္ပစ္တယ္၊ Originally ေနာ္ သူသည္ Buddhist မဟုတ္ဘူး၊ ဂ်ိန္း၊ အဲေတာ့ ဘာသာျခားျဖစ္ေနတယ္၊ ၾကမ္တမ္းရက္စက္တယ္၊ ဒီမင္းကို ဓမၼာေသာကမကဘူး သီရိဓမၼာေသာကေတြ ဘာေတြ တပည့္ေတာ္တုိ႔က ၀ုိင္းဂုဏ္ျပဳထားတာ၊ ဒီလုိေလး ေျပာရင္ေကာင္းမယ္၊ ေအာ္- ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ မေကာင္းမႈအားလုံးကို ေမ့ေပ်ာက္တတ္တယ္၊ ေမ့ေပ်ာက္လြယ္တယ္၊ ေမ့ေပ်ာက္တာေကာင္းတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္ ညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ ဒီ Forgetfulness ဆုိတဲ့ဟာ သိပ္အေရးပါတာ၊ ဒီကိစၥေတြကို တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေမ့ႏုိင္မွ၊ အဲဒါေတြခ်ည္း ထပ္တလဲလဲ တူးေဖာ္ေနရင္ Peace and Harmony မရႏုိင္ဘူး၊ ဒါ သာသနာေရးမွာလည္း Peace and Harmony အေရးၾကီးတယ္၊ ဒီေတာ့ အေသာက ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡေဒါမနႆေတြနဲ႔ ျပြမ္းေနတဲ့ ဘုရင္၊ တပည့္ေတာ္ အၾကမ္းစားေျပာတာ။
တပည့္ေတာ္တုိ႔ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာမွာ သင္ထားတဲ့ စာသင္သားဘ၀က လာခဲ့ၾကတာ အကုန္လုံးသိေတာ့ လုိရင္းေျပာရမယ္။ ဆင္ျခင္ ပင္ပန္း အိပ္မေပ်ာ္ စားမ၀င္ ဒီဘုရင္ ျပတင္းေပါက္ထုိင္ျပီးေတာ့ ဟုိေငး ဒီေငးတာ နန္းေတာ္ရင္ျပင္မွာ ကုိရင္ေလး တစ္ပါး ျဖတ္ေလွ်ာက္တာကို လ်ပ္တျပတ္ သူျမင္လုိက္တယ္၊ မိဘအေမြ ထီးေမြ နန္းေမြ ခံယူရုံတင္မကဘူး၊ ဘာသာေရးအေမြပါ ခံယူထားတဲ့ ဒီဘုရင္၊ နန္းေတာ္ထဲမွာ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး ၆ ေသာင္း ေန႔တုိင္း ဆြမ္းေၾကြးတာ၊ ဘာသာေရးမွာ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီးသည္ နန္းေတာ္ထဲၾကြတဲ့ေနတုန္းက နန္းေတာ္ေပါက္ကေန ေစာင့္ေနတယ္၊ ကုိယ္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ့္ဟာကို ေတာ္မည့္ေနရာ ၾကည့္ထုိင္ၾက၊ ဒီလုိမဟုတ္လား၊ အ၀တ္မရွိတဲ့ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး၊ ေရမခ်ိဳးတဲ့ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး၊ အခ်င္းခ်င္း ေခါင္းခ်င္းရုိက္ျပီး ဒုိ႔ ဘယ္နားထုိင္ရင္ ေကာင္းမလဲ၊ အခုလုိ stage ေပၚသုိ႔တက္ထုိင္လုိ႔ ေကာင္းပါ့မလား၊ ကုလားထုိင္ေပၚထုိင္ရင္ ေကာင္းပါ့မလား၊ သာလြန္ေတာ္ထုိင္ရင္ ေတာ္ပါ့မလား၊ တစ္သက္လုံး ေရမခ်ိဳးတဲ့ ကုိေတာ္ၾကီးက သာလြန္ေပၚထုိင္လုိ႔လဲ မျဖစ္ဘူး၊ တကုိယ္လုံး ရႈပ္ေထြးေပြလိမ္ေနတဲ့ အေမႊးေတြ၊ ပုိေလးေတြ ေသကုန္မွာစုိးလုိ႔ အေမႊးအမွ်င္ေတြ တကုိယ္လုံး မရွင္းဘူး၊ အဲဒီေလာက္ အရုပ္ဆုိးေနတဲ့ ကုိေတာ္ၾကီးေတြ ေကာ္ေဇာေပၚလဲ ထုိင္လုိ႔ မျဖစ္ဘူး၊ ေနာက္ေတာ့ သူတုိ႔ဘာသာသူတုိ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ျပီး ေကာ္ေဇာေတြ ကုလားထုိင္ေတြ သာလြန္ေတြ ဒုိ႔နဲ႔ မေတာ္ဘူး၊ ေလွခါးရင္းထုိင္ျပီး စားသြားၾကတာ၊ အေသာကဘုရင္ရဲ့ ဘာသာေရးခံယူခ်က္မွာ ဒီလုိလာတာ၊ ကုိယ္နဲ႔ ေတာ္မယ့္ေနရာေနာ္၊
ဒီေတာ့ နိေျဂာဓဘက္ ျပန္ၾကည့္ေတာ့ နန္းေတာ္ေရွ႕ ကုိရင္ဆြမ္းခံထြက္သြားတာ ျမင္ေတာ့ ဘုရင္က ခံစားခ်က္ေတြျဖစ္တာ၊ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာမွာ ေျပာထားတာ၊ ကုိရင္ကို ျမင္တာနဲ႔တျပိဳင္တည္း ဘုရင္ၾကီးရဲ့ခံစားခ်က္က “အယံ ပန ဒါရေကာ အ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ သႏၱိျႏၵိေယာ သႏၱမာနေသာ”၊ ကုိရင္ၾကည့္ျပီးေတာ့ ေအာ္-ျငိမ္လုိက္တာ၊ ျငိမ္းလုိက္တာ၊ သူ႔ႏွလုံးသားမွာခံစားေနရတာ၊ ဂ်ိန္းေတြ နန္းေတာ္ထဲ ၾကြပုံနဲ႔ မတူဘူး၊ သေဗၺာ ေလာေကာ ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ ဘႏၱမိဂသဒိေသာ- တေလာကလုံးက ဘယ္အေျခအေနရွိလဲ၊ ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ-စိတ္ဓာတ္ေတြ အကုန္လုံး ဖရိုဖရဲျဖစ္ေနတာ၊ ေနာက္ေျပာပုံ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ၊ ဘႏၱမိဂသဒိေသာ-မုဆုိးအလုိက္ခံရတဲ့ သမင္လုိ ျဖစ္ေနတာ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ့ အေျခအေန၊ ကမၻာ့အေျခအေနကို ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္တုိ႔ သမုိင္းသုံးသပ္ေတာ္မူၾကပါ။
အေသာကမင္းတရားၾကီး ျမင္ထားတဲ့ အျမင္စာႏွစ္ပုိဒ္နဲ႔ ဒီကေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ နုိင္ငံအေျခအေနနဲ႔ ကမၻာ့အေျခအေန တပည့္ေတာ္တုိ႔ ျမင္ဘုိ႔ ေကာင္းတယ္။ စိတ္ဓာတ္ေတြ တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားျပီးေတာ့ ဘာျဖစ္ကုန္လဲ မုဆုိးအလုိက္ခံရတဲ့ သမင္လုိျဖစ္ေနတယ္၊ အဲဒီအေျခအေနမွာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ တကၠသုိလ္ေတြတည္ေထာင္ျပီးေတာ့ သာသနာျပဳပုဂၢဳိလ္ေတြ ဘာလုပ္မလဲ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္တဲ့ အဂၤလိပ္ အေမရိကန္ကို ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ေဟာဖုိ႔တစ္ခုတည္း စဥ္းစားမေနဘဲနဲ႔ Peace လည္းမျဖစ္ Stabilityလည္းမျဖစ္တဲ့ ဒီလူေတြကို Peace and Stability ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔၊ အလြန္တရာၾကမ္းတမ္း ရက္စက္တဲ့မင္းရဲ့ ခ်စ္ျခင္းကို ရေအာင္လုပ္ဖုိ႔၊ အဲဒီကုိရင္ကို ဘယ္ကေန ဘယ္သူ train လုပ္ေပးလုိက္လဲ၊ ဗုဒၶတကၠသုိလ္က အဲဒီလုိ ကုိရင္မ်ိဳး အခုထိ train မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး၊ ေထရ၀ါဒတကၠသုိလ္ကေကာ လုပ္ႏုိင္ျပီလား၊ သိပ္အေရးပါတာ၊ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာ ဖတ္ျပီးေတာ့ တပည့္ေတာ္ ခံစားၾကည့္တယ္၊ ေအာ္--train လုပ္တဲ့ဆရာ ေတာ္လုိက္တာ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီ တကၠသုိလ္၊ ေကာလိပ္ေတြဟာ ဆရာေကာင္းေတြလည္း ေမြးထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ တပည့္ေကာင္းေတြလည္း ေမြးထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္းကို စစခ်င္း ေျပာပါတယ္။
စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ ဟူသည္
++++++++++++
သိေတာ္မူၾကတဲ့ စ႑ာေသာက သတ္လုိက္တဲ့ ၉၉ေယာက္ေသာ မင္းသားထဲမွာ တစ္ေယာက္ေသာ မင္းသား၊ သုမနမင္းသား သူ႔ဇနီး မင္းသမီးၾကီး ကုိယ္၀န္နဲ႔ ထြက္ေျပးတယ္။ စိတ္ဆုိတာေနာ္ အလြန္စပ္ဆုတ္ဖုိ႔ သပ္ေကာင္းတာ၊ ဘာ့ေၾကာင့္ စိတ္ပ်က္လဲ၊ အဓိကကေတာ့ အာဏာပဲ၊ ဗိႏၵဳသာရ ေသလည္းေသေရာ သား ၁၀၁ေယာက္စလုံးဟာ အာဏာရ မင္းျဖစ္ခ်င္တာခ်ည္းပဲ၊ အဲေတာ့ လက္ဦးတဲ့ေကာင္ကာ ဖမ္းျပီး အကုန္သတ္ပစ္လုိက္တာ၊ အာဏာယူသြားတာ၊ ညီအစ္ကုိအရင္း တစ္ေယာက္ပဲ အသတ္မခံရတာ ၉၉ ေယာက္။ စစ္၊ power craving ေနာ္၊ cause of battle . မုဆိုးမ ၉၉ေယာက္က ထြက္ေျပးေတာ့ ဟုိေရာက္ ဒီေရာက္နဲ႔ ေျပးၾကရတယ္၊ စစ္ျဖစ္ရင္ ဒီလုိပဲေျပးေနၾကရတာ၊ ဒီကေန႔ ဒီတုိင္းျပည္မွာ ဒီလုိပဲ ေျပးရလႊားရတုန္းပဲ၊ မင္းသမီးၾကီး ကုိယ္၀န္နဲ႔ ထြက္ေျပး၊ မုဆုိး တံငါေတြ ေနတဲ့ စ႑ာလရြာသြား၊ သူေတာင္းစားေလး ေယာင္ေဆာင္ ရြာလည္ေခါင္ ဇရပ္ပ်က္ေပၚမွာ ေနေနရရွာတာ။ စစ္ေဘး ဘယ္ေတာ့ ျငိမ္းမလဲ၊ အဲဒီဇရပ္ကို ေညာင္ပင္းၾကီးကမုိးထားေတာ့ နိေျဂာဓ၊ တုိေအာင္ခ်ံဳး၊ ဇရပ္ေပၚမွာ ေမြးတယ္၊ စ႑ာလရြာမွာ ေမြးရတဲ့ မင္းသား၊ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ေတြ ေျပးရင္းလႊားရင္းနဲ႔ စ႑ာလရြာက ဇရပ္ေပၚမွာ ေမြးရတယ္၊ အဲဒါဘာလဲ စစ္။
တပည့္ေတာ္တုိ႔ တကၠသုိလ္ ေကာလိပ္ အသီးအသီးေထာင္ၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ား အားလုံး ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေထာက္ကူျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကပါ။ ဒါလည္းတပည့္ေတာ္ တုိက္တြန္းပါတယ္။
၀ရုဏမေထရ္သာသနာျပဳနည္း
++++++++++++
ဇရပ္ေပၚမွာေမြးတဲ့ ဒီကေလး၊ စ႑ာလရြာအနီးနား ေန႔စဥ္ ဆြမ္းခံၾကြေနတဲ့ ဆရာေတာ္ၾကီး ၀ရုဏ၊ တုိေအာင္ပဲေျပာရင္ ေညာင္ပင္ေအာက္ ေဆာ့ကစားေနတဲ့ ကေလးကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ သိတယ္၊ အကဲခက္တယ္၊ ဒါ ဆင္းရဲသား သူေတာင္းစား မုဆုိး တံငါ မဟုတ္ဘူး၊ မင္းသား၊ ဒီကေလး ေမြးႏုိင္ရင္ေတာ့ သာသနာအတြက္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မယ္၊ ဆြမ္းခံသြားေတာ့ မရပ္မနား ဒီေညာင္ပင္ေအာက္ကခ်ည္း ျဖတ္သြားတာ၊ ကေလးေတြ ကစားေနတာ၊ ဟယ္--သားသားတုိ႔--ဘုန္းဘုန္းလာတယ္၊ ဦးေတာ္ေပါ့၊ ဒီကေန႔ေခတ္လုိ ေျပာရင္၊ ၀ရုဏမေထရဲ့ Missionary. အဲေတာ့ ကေလးေလးက ဘုန္းၾကီးေမာ့ၾကည့္ ေရာ့ မုန္႔ေလးေပးလုိက္တယ္၊ ေရာ့ က်ပါတီေလးေပးလုိက္တယ္။
ေလာကီဆရာသည္ ပညာရင္ႏုိ႔ ေသာက္စုိ႔ေနတဲ့ ကေလးသူငယ္ေတြထံက ပစၥည္းယူ၍ ပညာသင္တယ္။ ေလာကုတၱရာဆရာသည္ ပစၥည္းေပး၍ အစားေကြ်း၍ အ၀တ္ေပး၍ ပညာသင္တယ္၊ ေလာကီေက်ာင္းနဲ႔ ေလာကုတၱရာေက်ာင္း ကြာတာ။ အဲဒါေၾကာင့္ တကၠသုိလ္အသီးသီး ေထာင္ေတာ္မူၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ား ေပးႏုိင္ေအာင္လည္း က်ိဳးစားၾကပါ။
တပည့္ေတာ္ တကၠသုိလ္တစ္ခု တည္ေထာင္မလို႔ စိတ္ကူးေတာ့၊ man powerဘယ္ကရမလဲ၊ Four M-Man, Material, Money and Mind. Project တစ္ခုမွာ အေရးၾကီးတာ Four M-power၊ Man Powerအတြက္ တပည့္ေတာ္ရဲ့ န၀ကမၼေတြနဲ႔ ေ၀ငွျပီးေတာ့ တပည့္ေတာ္ တပည့္ေတြ တပည့္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ ေက်ာင္းထားတာ၊ တုိေအာင္ပဲခ်ံဳးလုိက္မယ္၊ ဒီကေန႔ Ph.D ၂၅ ပါးေလာက္နဲ႔ M.A ၂၅ပါးေလာက္ ရတယ္၊ ၁၄ပါး လူထြက္တယ္၊ အားလုံး ၾကိဳထြက္ထားပါ၊ အေလွ်ာ့တြက္ကေလးေတာ့ ရွိပါတယ္။
ေညာင္ပင္ေအာက္ ကစားေနတဲ့ ကေလးေတြကို မုန္႔ေပးတယ္ေလ ေလာကုတၱရာဆရာ၊ အဲဒါ ဆြမ္းခံရင္းနဲ႔ ဒီကေလး ၇ႏွစ္အရြယ္ေရာက္တာပဲ၊ ၇ႏွစ္ၾကီး သင္ၾကားပုိ႔ခ်ထားတဲ့ ဒီ Education ေနာ္၊ ဘာသင္တာလဲ Buddhist Education ပဲ၊ ဒီကေလး ေကာက္ေမြး၊ ပိဋကတ္သုံးပုံ သင္ေပး၊ ပဋိပတၱိျပေပး၊ သိျပီးသားေတြ ခ်ံဳးလုိက္၊ နိေျဂာဓာ ဘာျဖစ္သြားလဲ ရဟႏၱာျဖစ္သြားတယ္။ အေသာကရဲ့ တူေလ၊ ညီအစ္ကုိ၀မ္းကြဲက ေမြးတာ၊ အဲေတာ့ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လုိေမြးမလဲ၊ ဘယ္လုိေကြ်းမလဲ၊ ဘယ္လုိသင္ေပးမလဲ၊ တပည့္ေတြကို ဘယ္လုိ Organize လုပ္မလဲ၊ အားလုံး ေက်ာင္းေထာင္ဆရာေတာ္မ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔စဥ္းစားဖုိ႔ တပည့္ေတာ္ရဲ့ experiences ေတြကို ဒီကေန႔ Share လုပ္ပါတယ္။ သင္ၾကားျပသေနတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ Sharing my experience with knowledge with you in these great event.
အပုိင္း (၂) ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ အသံဖုိင္မွ တဆင့္ကူးယူရသျဖင့္ စာလုံး၊ အသံထြက္မ်ား၊ တစုံတရာ အမွားပါက စာကူးယူသူ မိမိ၏ တာ၀န္ျဖစ္ပါသည္။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
www.sitagustar2020.net
******************
၁-၆-၂၀၁၆ေန႔က သီတဂူကမ႓ာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္ (ရန္ကုန္) ခန္းမေဆာင္တြင္ ဒုတိယအၾကိမ္က်င္းပေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ဗုဒၶတကၠသိုလ္မ်ား ညီလာခံတြင္ သီတဂူဆရာေတာ္မိန္႔ၾကားသည့္ ၾသ၀ါဒ အပုိင္း (၁)
သီတဂူဆရာေတာ္ ၾသ၀ါဒ၏
++++++++++++
ႏႈတ္ခြန္းဆက္
__________
Sitagu International Buddhist Academy (Yangon)မွာ က်င္းပတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ ဗုဒၶတကၠသုိလ္မ်ားရဲ့ ဒုတိယအၾကိမ္၊ ဗုဒၶတကၠသုိလ္၊ ဗုဒၶအကယ္ဒမီႏွင့္ ဗုဒၶေကာလိပ္ကုိ တည္ေထာင္ဖန္တီးေတာ္မူၾကေသာ The founder of Buddhist University, the Founder of Buddhist Academy, The founder of Buddhist College, တည္ေထာင္ေတာ္မူၾကေသာ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ အားလုံးကုိ ေတြ႔ခြင့္ ဆုံခြင့္ရခုိက္ တပည့္ေတာ္ရဲ့ အေတြ႔အၾကံဳ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ား၊ တပည့္ေတာ္တုိ႔ရဲ့ ဗုဒၶတကၠသုိလ္ကို ၁၉၉၂ခုႏွစ္က စခဲ့တာဆုိေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅ ေလာက္ရွိသြားျပီ။ ဒါေၾကာင့္ တပည္ေတာ္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔ၾကံဳ အယူအဆမ်ားကို ေ၀ငွခြင့္ရတဲ့အတြက္ တပည့္ေတာ္ အထူးပဲ ၀မ္းေျမာက္ပါတယ္။ တပည့္ေတာ္ရဲ့ ပိဋကတ္ အေတြ႔ၾကံဳ အယူဆမ်ားကိုလည္း ၾကြေရာက္ေတာ္မူလာၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားက လက္ခံၾကလိမ့္မယ္လုိ႔ ေမွ်ာ္လင့္ ယုံၾကည္ပါတယ္။
ဘာ့ေၾကာင့္ ဗုဒၶတကၠသုိလ္မ်ား တည္ေထာင္
+++++++++++++
Buddha College ေတြ၊ Buddhist University ေတြ တည္ေထာင္တာ ဘာလုပ္ဖုိ႔လဲ ဆုိလုိ႔ရွိရင္ တပည္ေတာ္ ႏွစ္လုံးေလာက္ တုိတုိေလး ေျပာပါ့မယ္။
တစ္လုံးကေတာ့ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဗုဒၶဘာသာပညာေရးစနစ္ဟာ Monastic Buddhist Education System အခုေတာ့ International ရဲ့ ဆင္ျမင့္ေပၚမွာ involve မျဖစ္တာကို involve ျဖစ္ေအာင္ ၀င္ေရာင္ေရာက္ခြင့္မရတာကို ၀င္ေရာက္ခြင့္ရေအာင္။
ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ သာသနာျပဳ သာမေဏ ရဟန္း သီလရွင္ လူ အစြမ္းေကာင္းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြထြက္လာေအာင္ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဒီတကၠသုိလ္၊ ဒီအကယ္ဒမီ ဒီေကာလိပ္မ်ားကို တည္ေထာင္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ဆုိတာကို ေရွးဦးစြာ ေျပာလုိပါတယ္။
ၾကမ္ထမ္းေသာသူကို ႏႈညံ့ေစသူ
+++++++++++++
တပည့္ေတာ္တုိ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွတခြင္မွာ ဗမာ၊ ထုိင္း၊ လာအုိ၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ မေလးရွား၊ ဒီပင္လယ္ျပင္ၾကီးတစ္ခုလုံးကို ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံျပီး ၁၃၆ႏွစ္မွာ ဗုဒၶသာသနာေရာက္ခဲ့တာ ဒီကေန႔ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရထားတဲ့ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာဟာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေျပာရုိးေျပာစဥ္ ေျပာေနတာကေတာ့ သီရိဓမၼာေသာက မဟာရာဇာရဲ့ ေက်းဇူးနဲ႔ ရတယ္လုိ႔ ဒီလုိေျပာတယ္၊ တကယ္ေျပာရမွာက အဲဒါမဟုတ္ဘူး၊ အေသာကဟာ စ႑ာေသာကျဖစ္ေၾကာင္းကို သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္ေတြ အကုန္သိတယ္၊ Very cruel အလြန္တရာၾကမ္းတမ္းတယ္၊ အဲဒီစ႑ာေသာကကို ဓမၼာေသာကျဖစ္ေအာင္ ဘယ္သူလုပ္တာလဲ၊ အဲဒါကို တပည့္ေတာ္တုိ႔ ၾကည့္ရမွာ။
ကမၻာအရပ္ရပ္ တုိင္းျပည္အသီးသီးဟာ ဒီလုိ ၾကမ္းတမ္းရက္စက္မႈေတြ မ်ားလာျပီ အဲဒီစ႑ာေသာကကို ဓမၼာေသာကျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးတာ နိေျဂာဓသာမေဏ။ အေသာကမင္းတရား၊ နာမည္ကသာ အေသာက တကယ္ေတာ့ sorrow-less မဟုတ္ဘူး sorrowful. သူအာဏာ ရဖုိ႔ ညီအစ္ကို ၉၉ေယာက္သတ္ပစ္တယ္၊ လက္ေအာက္ခံ မဟာရာဇာေပါင္း ၈ေသာင္း ၄ေထာင္ေလာက္ အကုန္လုံး သူ တုိက္ခုိက္ သုတ္သင္ပစ္တယ္၊ Originally ေနာ္ သူသည္ Buddhist မဟုတ္ဘူး၊ ဂ်ိန္း၊ အဲေတာ့ ဘာသာျခားျဖစ္ေနတယ္၊ ၾကမ္တမ္းရက္စက္တယ္၊ ဒီမင္းကို ဓမၼာေသာကမကဘူး သီရိဓမၼာေသာကေတြ ဘာေတြ တပည့္ေတာ္တုိ႔က ၀ုိင္းဂုဏ္ျပဳထားတာ၊ ဒီလုိေလး ေျပာရင္ေကာင္းမယ္၊ ေအာ္- ဗုဒၶဘာသာေတြဟာ မေကာင္းမႈအားလုံးကို ေမ့ေပ်ာက္တတ္တယ္၊ ေမ့ေပ်ာက္လြယ္တယ္၊ ေမ့ေပ်ာက္တာေကာင္းတယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္ ညီညြတ္ေရးႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို တည္ေဆာက္တဲ့ေနရာမွာ ဒီ Forgetfulness ဆုိတဲ့ဟာ သိပ္အေရးပါတာ၊ ဒီကိစၥေတြကို တပည့္ေတာ္တုိ႔ ေမ့ႏုိင္မွ၊ အဲဒါေတြခ်ည္း ထပ္တလဲလဲ တူးေဖာ္ေနရင္ Peace and Harmony မရႏုိင္ဘူး၊ ဒါ သာသနာေရးမွာလည္း Peace and Harmony အေရးၾကီးတယ္၊ ဒီေတာ့ အေသာက ေသာက ပရိေဒ၀ ဒုကၡေဒါမနႆေတြနဲ႔ ျပြမ္းေနတဲ့ ဘုရင္၊ တပည့္ေတာ္ အၾကမ္းစားေျပာတာ။
တပည့္ေတာ္တုိ႔ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာမွာ သင္ထားတဲ့ စာသင္သားဘ၀က လာခဲ့ၾကတာ အကုန္လုံးသိေတာ့ လုိရင္းေျပာရမယ္။ ဆင္ျခင္ ပင္ပန္း အိပ္မေပ်ာ္ စားမ၀င္ ဒီဘုရင္ ျပတင္းေပါက္ထုိင္ျပီးေတာ့ ဟုိေငး ဒီေငးတာ နန္းေတာ္ရင္ျပင္မွာ ကုိရင္ေလး တစ္ပါး ျဖတ္ေလွ်ာက္တာကို လ်ပ္တျပတ္ သူျမင္လုိက္တယ္၊ မိဘအေမြ ထီးေမြ နန္းေမြ ခံယူရုံတင္မကဘူး၊ ဘာသာေရးအေမြပါ ခံယူထားတဲ့ ဒီဘုရင္၊ နန္းေတာ္ထဲမွာ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး ၆ ေသာင္း ေန႔တုိင္း ဆြမ္းေၾကြးတာ၊ ဘာသာေရးမွာ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီးသည္ နန္းေတာ္ထဲၾကြတဲ့ေနတုန္းက နန္းေတာ္ေပါက္ကေန ေစာင့္ေနတယ္၊ ကုိယ္ေတာ္တုိ႔ ကုိယ့္ဟာကို ေတာ္မည့္ေနရာ ၾကည့္ထုိင္ၾက၊ ဒီလုိမဟုတ္လား၊ အ၀တ္မရွိတဲ့ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး၊ ေရမခ်ိဳးတဲ့ ဂ်ိန္းဘုန္းၾကီး၊ အခ်င္းခ်င္း ေခါင္းခ်င္းရုိက္ျပီး ဒုိ႔ ဘယ္နားထုိင္ရင္ ေကာင္းမလဲ၊ အခုလုိ stage ေပၚသုိ႔တက္ထုိင္လုိ႔ ေကာင္းပါ့မလား၊ ကုလားထုိင္ေပၚထုိင္ရင္ ေကာင္းပါ့မလား၊ သာလြန္ေတာ္ထုိင္ရင္ ေတာ္ပါ့မလား၊ တစ္သက္လုံး ေရမခ်ိဳးတဲ့ ကုိေတာ္ၾကီးက သာလြန္ေပၚထုိင္လုိ႔လဲ မျဖစ္ဘူး၊ တကုိယ္လုံး ရႈပ္ေထြးေပြလိမ္ေနတဲ့ အေမႊးေတြ၊ ပုိေလးေတြ ေသကုန္မွာစုိးလုိ႔ အေမႊးအမွ်င္ေတြ တကုိယ္လုံး မရွင္းဘူး၊ အဲဒီေလာက္ အရုပ္ဆုိးေနတဲ့ ကုိေတာ္ၾကီးေတြ ေကာ္ေဇာေပၚလဲ ထုိင္လုိ႔ မျဖစ္ဘူး၊ ေနာက္ေတာ့ သူတုိ႔ဘာသာသူတုိ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ျပီး ေကာ္ေဇာေတြ ကုလားထုိင္ေတြ သာလြန္ေတြ ဒုိ႔နဲ႔ မေတာ္ဘူး၊ ေလွခါးရင္းထုိင္ျပီး စားသြားၾကတာ၊ အေသာကဘုရင္ရဲ့ ဘာသာေရးခံယူခ်က္မွာ ဒီလုိလာတာ၊ ကုိယ္နဲ႔ ေတာ္မယ့္ေနရာေနာ္၊
ဒီေတာ့ နိေျဂာဓဘက္ ျပန္ၾကည့္ေတာ့ နန္းေတာ္ေရွ႕ ကုိရင္ဆြမ္းခံထြက္သြားတာ ျမင္ေတာ့ ဘုရင္က ခံစားခ်က္ေတြျဖစ္တာ၊ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာမွာ ေျပာထားတာ၊ ကုိရင္ကို ျမင္တာနဲ႔တျပိဳင္တည္း ဘုရင္ၾကီးရဲ့ခံစားခ်က္က “အယံ ပန ဒါရေကာ အ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ သႏၱိျႏၵိေယာ သႏၱမာနေသာ”၊ ကုိရင္ၾကည့္ျပီးေတာ့ ေအာ္-ျငိမ္လုိက္တာ၊ ျငိမ္းလုိက္တာ၊ သူ႔ႏွလုံးသားမွာခံစားေနရတာ၊ ဂ်ိန္းေတြ နန္းေတာ္ထဲ ၾကြပုံနဲ႔ မတူဘူး၊ သေဗၺာ ေလာေကာ ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ ဘႏၱမိဂသဒိေသာ- တေလာကလုံးက ဘယ္အေျခအေနရွိလဲ၊ ၀ိကၡိတၱစိေတၱာ-စိတ္ဓာတ္ေတြ အကုန္လုံး ဖရိုဖရဲျဖစ္ေနတာ၊ ေနာက္ေျပာပုံ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းလဲ၊ ဘႏၱမိဂသဒိေသာ-မုဆုိးအလုိက္ခံရတဲ့ သမင္လုိ ျဖစ္ေနတာ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ့ အေျခအေန၊ ကမၻာ့အေျခအေနကို ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္တုိ႔ သမုိင္းသုံးသပ္ေတာ္မူၾကပါ။
အေသာကမင္းတရားၾကီး ျမင္ထားတဲ့ အျမင္စာႏွစ္ပုိဒ္နဲ႔ ဒီကေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ နုိင္ငံအေျခအေနနဲ႔ ကမၻာ့အေျခအေန တပည့္ေတာ္တုိ႔ ျမင္ဘုိ႔ ေကာင္းတယ္။ စိတ္ဓာတ္ေတြ တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားျပီးေတာ့ ဘာျဖစ္ကုန္လဲ မုဆုိးအလုိက္ခံရတဲ့ သမင္လုိျဖစ္ေနတယ္၊ အဲဒီအေျခအေနမွာ တပည့္ေတာ္တုိ႔ တကၠသုိလ္ေတြတည္ေထာင္ျပီးေတာ့ သာသနာျပဳပုဂၢဳိလ္ေတြ ဘာလုပ္မလဲ ဗုဒၶဘာသာမဟုတ္တဲ့ အဂၤလိပ္ အေမရိကန္ကို ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း ေဟာဖုိ႔တစ္ခုတည္း စဥ္းစားမေနဘဲနဲ႔ Peace လည္းမျဖစ္ Stabilityလည္းမျဖစ္တဲ့ ဒီလူေတြကို Peace and Stability ျဖစ္ေအာင္လုပ္ဖုိ႔၊ အလြန္တရာၾကမ္းတမ္း ရက္စက္တဲ့မင္းရဲ့ ခ်စ္ျခင္းကို ရေအာင္လုပ္ဖုိ႔၊ အဲဒီကုိရင္ကို ဘယ္ကေန ဘယ္သူ train လုပ္ေပးလုိက္လဲ၊ ဗုဒၶတကၠသုိလ္က အဲဒီလုိ ကုိရင္မ်ိဳး အခုထိ train မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး၊ ေထရ၀ါဒတကၠသုိလ္ကေကာ လုပ္ႏုိင္ျပီလား၊ သိပ္အေရးပါတာ၊ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာ ဖတ္ျပီးေတာ့ တပည့္ေတာ္ ခံစားၾကည့္တယ္၊ ေအာ္--train လုပ္တဲ့ဆရာ ေတာ္လုိက္တာ၊ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီ တကၠသုိလ္၊ ေကာလိပ္ေတြဟာ ဆရာေကာင္းေတြလည္း ေမြးထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔၊ တပည့္ေကာင္းေတြလည္း ေမြးထုတ္ႏုိင္ဖုိ႔ အလြန္အေရးၾကီးပါတယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္းကို စစခ်င္း ေျပာပါတယ္။
စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ ဟူသည္
++++++++++++
သိေတာ္မူၾကတဲ့ စ႑ာေသာက သတ္လုိက္တဲ့ ၉၉ေယာက္ေသာ မင္းသားထဲမွာ တစ္ေယာက္ေသာ မင္းသား၊ သုမနမင္းသား သူ႔ဇနီး မင္းသမီးၾကီး ကုိယ္၀န္နဲ႔ ထြက္ေျပးတယ္။ စိတ္ဆုိတာေနာ္ အလြန္စပ္ဆုတ္ဖုိ႔ သပ္ေကာင္းတာ၊ ဘာ့ေၾကာင့္ စိတ္ပ်က္လဲ၊ အဓိကကေတာ့ အာဏာပဲ၊ ဗိႏၵဳသာရ ေသလည္းေသေရာ သား ၁၀၁ေယာက္စလုံးဟာ အာဏာရ မင္းျဖစ္ခ်င္တာခ်ည္းပဲ၊ အဲေတာ့ လက္ဦးတဲ့ေကာင္ကာ ဖမ္းျပီး အကုန္သတ္ပစ္လုိက္တာ၊ အာဏာယူသြားတာ၊ ညီအစ္ကုိအရင္း တစ္ေယာက္ပဲ အသတ္မခံရတာ ၉၉ ေယာက္။ စစ္၊ power craving ေနာ္၊ cause of battle . မုဆိုးမ ၉၉ေယာက္က ထြက္ေျပးေတာ့ ဟုိေရာက္ ဒီေရာက္နဲ႔ ေျပးၾကရတယ္၊ စစ္ျဖစ္ရင္ ဒီလုိပဲေျပးေနၾကရတာ၊ ဒီကေန႔ ဒီတုိင္းျပည္မွာ ဒီလုိပဲ ေျပးရလႊားရတုန္းပဲ၊ မင္းသမီးၾကီး ကုိယ္၀န္နဲ႔ ထြက္ေျပး၊ မုဆုိး တံငါေတြ ေနတဲ့ စ႑ာလရြာသြား၊ သူေတာင္းစားေလး ေယာင္ေဆာင္ ရြာလည္ေခါင္ ဇရပ္ပ်က္ေပၚမွာ ေနေနရရွာတာ။ စစ္ေဘး ဘယ္ေတာ့ ျငိမ္းမလဲ၊ အဲဒီဇရပ္ကို ေညာင္ပင္းၾကီးကမုိးထားေတာ့ နိေျဂာဓ၊ တုိေအာင္ခ်ံဳး၊ ဇရပ္ေပၚမွာ ေမြးတယ္၊ စ႑ာလရြာမွာ ေမြးရတဲ့ မင္းသား၊ မင္းမ်ိဳးမင္းႏြယ္ေတြ ေျပးရင္းလႊားရင္းနဲ႔ စ႑ာလရြာက ဇရပ္ေပၚမွာ ေမြးရတယ္၊ အဲဒါဘာလဲ စစ္။
တပည့္ေတာ္တုိ႔ တကၠသုိလ္ ေကာလိပ္ အသီးအသီးေထာင္ၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ား အားလုံး ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အေထာက္ကူျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကပါ။ ဒါလည္းတပည့္ေတာ္ တုိက္တြန္းပါတယ္။
၀ရုဏမေထရ္သာသနာျပဳနည္း
++++++++++++
ဇရပ္ေပၚမွာေမြးတဲ့ ဒီကေလး၊ စ႑ာလရြာအနီးနား ေန႔စဥ္ ဆြမ္းခံၾကြေနတဲ့ ဆရာေတာ္ၾကီး ၀ရုဏ၊ တုိေအာင္ပဲေျပာရင္ ေညာင္ပင္ေအာက္ ေဆာ့ကစားေနတဲ့ ကေလးကို ၾကည့္ျပီးေတာ့ သိတယ္၊ အကဲခက္တယ္၊ ဒါ ဆင္းရဲသား သူေတာင္းစား မုဆုိး တံငါ မဟုတ္ဘူး၊ မင္းသား၊ ဒီကေလး ေမြးႏုိင္ရင္ေတာ့ သာသနာအတြက္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မယ္၊ ဆြမ္းခံသြားေတာ့ မရပ္မနား ဒီေညာင္ပင္ေအာက္ကခ်ည္း ျဖတ္သြားတာ၊ ကေလးေတြ ကစားေနတာ၊ ဟယ္--သားသားတုိ႔--ဘုန္းဘုန္းလာတယ္၊ ဦးေတာ္ေပါ့၊ ဒီကေန႔ေခတ္လုိ ေျပာရင္၊ ၀ရုဏမေထရဲ့ Missionary. အဲေတာ့ ကေလးေလးက ဘုန္းၾကီးေမာ့ၾကည့္ ေရာ့ မုန္႔ေလးေပးလုိက္တယ္၊ ေရာ့ က်ပါတီေလးေပးလုိက္တယ္။
ေလာကီဆရာသည္ ပညာရင္ႏုိ႔ ေသာက္စုိ႔ေနတဲ့ ကေလးသူငယ္ေတြထံက ပစၥည္းယူ၍ ပညာသင္တယ္။ ေလာကုတၱရာဆရာသည္ ပစၥည္းေပး၍ အစားေကြ်း၍ အ၀တ္ေပး၍ ပညာသင္တယ္၊ ေလာကီေက်ာင္းနဲ႔ ေလာကုတၱရာေက်ာင္း ကြာတာ။ အဲဒါေၾကာင့္ တကၠသုိလ္အသီးသီး ေထာင္ေတာ္မူၾကတဲ့ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ား ေပးႏုိင္ေအာင္လည္း က်ိဳးစားၾကပါ။
တပည့္ေတာ္ တကၠသုိလ္တစ္ခု တည္ေထာင္မလို႔ စိတ္ကူးေတာ့၊ man powerဘယ္ကရမလဲ၊ Four M-Man, Material, Money and Mind. Project တစ္ခုမွာ အေရးၾကီးတာ Four M-power၊ Man Powerအတြက္ တပည့္ေတာ္ရဲ့ န၀ကမၼေတြနဲ႔ ေ၀ငွျပီးေတာ့ တပည့္ေတာ္ တပည့္ေတြ တပည့္ေတာ္ကုိယ္တုိင္ ေက်ာင္းထားတာ၊ တုိေအာင္ပဲခ်ံဳးလုိက္မယ္၊ ဒီကေန႔ Ph.D ၂၅ ပါးေလာက္နဲ႔ M.A ၂၅ပါးေလာက္ ရတယ္၊ ၁၄ပါး လူထြက္တယ္၊ အားလုံး ၾကိဳထြက္ထားပါ၊ အေလွ်ာ့တြက္ကေလးေတာ့ ရွိပါတယ္။
ေညာင္ပင္ေအာက္ ကစားေနတဲ့ ကေလးေတြကို မုန္႔ေပးတယ္ေလ ေလာကုတၱရာဆရာ၊ အဲဒါ ဆြမ္းခံရင္းနဲ႔ ဒီကေလး ၇ႏွစ္အရြယ္ေရာက္တာပဲ၊ ၇ႏွစ္ၾကီး သင္ၾကားပုိ႔ခ်ထားတဲ့ ဒီ Education ေနာ္၊ ဘာသင္တာလဲ Buddhist Education ပဲ၊ ဒီကေလး ေကာက္ေမြး၊ ပိဋကတ္သုံးပုံ သင္ေပး၊ ပဋိပတၱိျပေပး၊ သိျပီးသားေတြ ခ်ံဳးလုိက္၊ နိေျဂာဓာ ဘာျဖစ္သြားလဲ ရဟႏၱာျဖစ္သြားတယ္။ အေသာကရဲ့ တူေလ၊ ညီအစ္ကုိ၀မ္းကြဲက ေမြးတာ၊ အဲေတာ့ တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဘယ္လုိေမြးမလဲ၊ ဘယ္လုိေကြ်းမလဲ၊ ဘယ္လုိသင္ေပးမလဲ၊ တပည့္ေတြကို ဘယ္လုိ Organize လုပ္မလဲ၊ အားလုံး ေက်ာင္းေထာင္ဆရာေတာ္မ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔စဥ္းစားဖုိ႔ တပည့္ေတာ္ရဲ့ experiences ေတြကို ဒီကေန႔ Share လုပ္ပါတယ္။ သင္ၾကားျပသေနတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ Sharing my experience with knowledge with you in these great event.
အပုိင္း (၂) ဆက္လက္ ေဖာ္ျပပါမည္။
မွတ္ခ်က္။ ။ အသံဖုိင္မွ တဆင့္ကူးယူရသျဖင့္ စာလုံး၊ အသံထြက္မ်ား၊ တစုံတရာ အမွားပါက စာကူးယူသူ မိမိ၏ တာ၀န္ျဖစ္ပါသည္။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
www.sitagustar2020.net
0 comments:
Post a Comment