စာမိတ္ဆက္
ဒီအရင္တစ္ပတ္က ရွားရွားပါးပါးအလွဴ အပုိင္း (၂)ျဖင့္ ပုိ႔စ္ တစ္ခု ေရးျပီး အလွဴရွင္တစ္ဦးကို ဂုဏ္ျပဳ ေရးသားခဲ့သည္၊ ယခုတစ္ပတ္မွာလဲ ထုိအလွဴရွင္ မိသားစု ၄ ၾကိမ္ေျမာက္ ေရာက္လာျပန္သည္။ ဒီေန႔ ၄ ၾကိမ္ေျမာက္ ေရာက္လာျခင္းကား အေမျဖစ္သူ (၇) ႏွစ္ျပည့္အမွတ္ရ ပတၱိဒါန (Sharing merit) ကုသုိလ္ လာျပဳၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ဒီကေန႕အလွဴက ေစာမယေကာလိပ္ ဆန္းစခရစ္ဌာနႏွင့္ ပါဠိစာေပဌာနတုိ႔မွ Ph.D ေက်ာင္းသား ၁၆ ပါးတုိ႔အား ေန႔ဆြမ္းကပ္ျခင္း၊ အသီးအႏွံ အေဖ်ာ္ရည္မ်ားႏွင့္ ဆန္စသည့္ သံဃိက အလွဴ အျပင္ တစ္ပါးလ်င္ ရူပီး ၁၀၀၀ (၂ေသာင္းက်ပ္၀န္းက်င္) သြားတုိက္ေဆး ဆပ္ျပာ တစ္ဘက္ စသည္မ်ားျဖင့္ ပုဂၢလိအလွဴမ်ား လွဴသြားပါသည္။ Ph.D ေက်ာင္းသားမ်ား တစ္စုတစ္ေ၀းတည္းမွာ ကပ္ခြင့္ရသည့္ ထုိမိသားအတြက္ Great Opportunity ပင္ျဖစ္သည္။
ထိုမိသားအတြက္ Ph.D ေက်ာင္းသားမ်ားက ပရိတ္တရားေတာ္မ်ား ခ်ီးျမွင့္သည္။ စာေရးသူကေတာ့ သီလေပးႏွင့္ တရားေဟာ ေရစက္ခ် တာ၀န္ယူသည္။ ထုိေန႔ေဟာသည့္ စာေရးသူ၏ ၅ မိနစ္တရားကို စာေရးသူအတြက္ မွတ္စု က်န္သြားဖုိ႔ရန္အတြက္၎၊ အမ်ားအတြက္ ဗဟုသုတျဖစ္ေစရန္အတြက္၎ ပုိ႔စ္အျဖစ္ ေရးလုိက္ရျခင္းျဖင့္ ထိုမိသားစုအလွဴကို မွတ္မွတ္ရရ ရွိေစျပီး ေက်းဇူးတုန္႔ျပန္ေသာ ဂုဏ္ျပဳ ပုိ႕စ္ ျဖစ္ပါသည္။
ျဖဴစင္ေၾကာင္း ေကာင္းမႈ (ပုညကိရိယာ)
ထုိေန႔က ပုညအေၾကာင္း ေဟာခဲ့သည္။ ပုညအေၾကာင္းဆုိေတာ့ စေလဦးုပုည ဟု ထင္ေကာင္း ထင္သြားပါလိမ့္မည္။ တကယ္ေတာ့ ပုညကိရိယာ၀တၳဳမွ ပုည အေၾကာင္းကုိ ေဟာလုိက္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထုိပုညကိရိယာ၀တၳဳ အေၾကာင္းကို ငယ္ငယ္ကထဲက ေတာင္ျမိဳ႕ မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး၏ ရတနာ့ဂုဏ္ရည္ စာအုပ္မွ ဖတ္ဖူးသည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ငယ္ငယ္က စာေမးပြဲအတြက္ က်က္ရမွတ္ရသည္၊ အခုအခါမွာေတာ့ ဘ၀အတြက္ အသုံးခ်ဖုိ႔ ဖတ္ရ မွတ္ရသည္အတြက္ အေျခအေနျခင္းက မတူညီခဲ့။ ငယ္ငယ္ကေတာ့ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႕ နားမလည္သလုိ ဘ၀အတြက္ အသုံးခ်ရေကာင္းမွန္း မသိခဲ့တာ အမွန္ပင္။ တကယ္ေတာ့ ဘ၀အတြက္ အလြန္သုံး၀င္သည့္ စာေကာင္း ေပေကာင္းျဖစ္သည္။
ပုည
ပုညဟုသည္ ကုသုိလ္ ေကာင္းမႈဟု ျမန္မာမႈ ျပဳပါလိမ့္မည္။ အဂၤလိပ္လုိကေတာ့ merit ဟု ျပန္ဆုိသည္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ purifies and cleans the mind ပါပဲ။ စိတ္မွာ ကပ္ျငိေနေသာ ကိေလသာ အညစ္ေတြကို သန္႔စင္ျခင္း, စိတ္ကို ကိေလသာ အညစ္ေၾကးမွ ျဖဴစင္ေအာင္ ျပဳျခင္းသည္ ပုည (merit) မည္ပါသည္။ ပါပ သၼိ ံ ရမတိ မေနာ အရ စိတ္၏ သေဘာသည္ အကုသိုလ္ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးမ်ား ၀င္ေရာက္ဖုိ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္ေနသည္၊ အကုသိုလ္ဘက္သုိ႔ ညြတ္ေနသည္အတြက္ ညစ္ေထး လြယ္သည္။ လွပတဲ့ အာရုံတစ္ခုကို ျမင္လွ်င္ စိတ္သည္ တဏွာ ေလာဘ လုိခ်င္မက္ေမာမႈ (craving and attachment) ေတြ ျဖစ္လာမည္။ ထုိအာရုံကို မရမက က်ိဳးစားမည္ (အဘိဇၥ်ာ) ႏွင့္ မႏွစ္ျမိဳ႕သည့္ အာရုံကုိ ေတြ႕ျပန္ေတာ့ ေဒါသ ျဖစ္မည္။ ေမာဟကေတာ့ လူ၏ စိတ္ကို ထုိ ေလာဘ ေဒါသတုိ႔ထဲမွ ႏွစ္ျမဳတ္ေနေအာင္ စြဲထားမည္။ ဤနည္းအား စိတ္သည္ ညစ္လြယ္ စြန္းလြယ္သည္ ျဖစ္ရကား ထုိညစ္ စြန္းလာေသာ စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ သန္႔စင္ႏုိင္တာကေတာ့ ပုည ပဲ ျဖစ္ပါသည္။
ပုညကိရိယာ၀တၳဳ (၁၀)ပါး
ပုညကိရိယာ၀တၳဳ (၁၀)ပါး ကို Ten domains of meritorious actions ဟု ဘာသာျပန္ဆုိသည္။ ုစိတ္ကို ျဖဴစင္ေၾကာင္း ေကာင္းေသာ အမႈလုပ္ငန္း ၁၀ မ်ိဳးဟူ၍ ဆုိႏုိင္ပါသည္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ပါဠိေတာ္မွာ ပုညကိရိယ၀တၳဳသုတ္မွာ ဒါနမယ သီလမယ ဘာ၀နာမယ ဟူ၍ သုံးမ်ိဴးသာ ျပဆုိထားသည္။ ဣတိ၀ုတ္အ႒ကထာႏွင့္ အ႒သာလိနီ အ႒ကထာမ်ား၌ ထုိ ၃ မ်ိဳးမွာ ေနာက္ထက္ ၇ မ်ိဳးျဖာထြက္လာသည္။ ပုိ၍ နားလြယ္ လြယ္ေအာင္ အ႒ကထာဆရာမ်ားက ရွင္းျပျခင္းပဲ ျဖစ္သည္၊ ထုိ ၁၀ မ်ိဳးလုံးကို ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံ အားလုံးက လက္ခံက်င့္သုံးၾကသည္။
ထုိဆယ္ပါးကား (၁) ဒါန (၂) သီလ (၃) ဘာ၀နာ (၄) အပစာယန (၅) ေ၀ယ်ာ၀စၥ (၆) ပတၱိဒါန သုိ႔မဟုတ္ ပတၱိ အႏုပၸါဒန (၇) ပတၱာႏုေမာဒန သို႔မဟုတ္ အဗၻာႏုေမာဒန (၈) ဓမၼေဒသနာ (၉) ဓမၼႆ၀နာ (၁၀) ဒိ႒ိဇုကမၼ ဟူ၍ ျဖစ္သည္။
ထုိဆယ္မ်ိဳးတြင္ (၁) ဒါနႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အလွဴရွင္ဂုဏ္ရည္၊ ရွားရွားပါးပါး အလွဴ အပုိင္း (၁) အပုိင္း (၂) ဟူ၍ တင္ျပျပီး ျဖစ္သည့္အတြက္ အထူးမျပေတာ့ေပ။ (၂) သီလႏွင့္မွတ္ဖြယ္မ်ားကို သီးသန္႔ေဖာ္ျပပါဦးမည္။ (၃)ဘာ၀နာ နည္းမ်ားကိုလည္း အခါခြင့္သင့္က ေဖာ္ျပပါမည္။
ဒါန-ေပးကမ္းျခင္း၊ စြန္႕လြတ္ျခင္းအမႈကို ျပဳျခင္းသည္ ေလာဘ မစၦရိယ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးကို ေဆးေၾကာ ျဖဴစင္ေအာင္ ျပဳႏုိင္လုိ႔ ပုည ဟုေခၚသည္။ သီလမႈကို ျပဳေနျခင္းက ေဒါသ အာဃာတ ဗ်ာပါဒစတဲ့ စိတ္ရုိင္း စိတ္ညစ္ေတြကို ျဖဴစင္ေအာင္လုပ္ေပးႏုိင္လုိ႔ ပုည ဟုေခၚသည္။ ဘာ၀နာကေတာ့ ေတြေ၀ ထုိင္းမႈိင္းး ေမာဟ အညစ္အေၾကးႏွင့္ ကိေလသာ အပူေတြကို ျငိမ္းသက္ႏုိင္လုိ႔ ပုညဟု ေခၚသည္။ ဤသုံးမ်ိဳးကား ဗုဒၶဘာသာအတြက္ အဓိက အလုပ္မ်ားျဖစ္သလုိ ဘာသာျခားမ်ားလည္း လုပ္ေနၾက အလုပ္ျဖစ္သည္။ အမည္မေပးတာပဲ ကြာျခားမည္။
အပစာယနကုသုိလ္
(၄) အပစာယန (reverence or giving respect to ohters) ဟူေသာ ေကာင္းမူမ်ိဳးကား ျမင္ေနက် ေတြ႕ေနက် လုပ္ေနက် ျဖစ္ေပမဲ့ အမွတ္တမဲ့နဲ႕ ေနၾကသည္အတြက္ အေလးထား လုပ္သင့္လုပ္ထုိက္ေသာ ေကာင္းမႈ၍ကား မသိၾကေပ။ ထုိကုသိုလ္က မိမိရဲ့ မာနအညစ္အေၾကးကို ရုိက္ခ်ဳိးျခင္းျဖင့္ ျဖဴစင္ေစလုိ႔ ပုည ဟု ေခၚသည္။ ေလးစားထုိက္ေသာ ရဟန္းသံဃာ သို႔မဟုတ္ ဆရာသမား အသက္ သိကၡာၾကီးသူမ်ား ေရွ႕၌ အရုိအေသ ေပးျခင္း ေနရာေပးျခင္း၊ ကာယကံ ၀စီကံတုိ႔ျဖင့္ အရုိေသသမႈျပဳျခင္းသည္ အပစာယန ကုသုိလ္ဟု ေခၚသည္။ စာေရးသူတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မည္သည့္ လူ၀တ္ေၾကာင္မဆုိ မည့္သည့္ ရာထူး အဆင့္အတန္းမဆုိ ဘုန္းၾကီး ရဟန္းသံဃာမ်ားေရွ႕၌ မိမိရဲ့ မာနကို ခြါခ်ကာ လက္အုပ္ခ်ီ ဒူးတုတ္ၾကရသည္။ ဒါကိုပဲ ဂါရ၀မဂၤလာ ဟူ၍ ဆုိသည္။
ေ၀ယ်ာေ၀စၥ ကိုသုိလ္
(၅) ေ၀ယ်ာေ၀စၥ (rendering sevice) ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္ စာေရးသူတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္သာမက ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံအားလုံးတြင္ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသုံးျပဳေနေသာ မူပုိင္စကား ျဖစ္ေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေနရာအႏွံ႔အျပား ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ ေရႊတိဂုံ မဟာျမတ္မုနိ ကဲ့သုိ႕ေသာ ဘုရား ေစတီ ပုထုိးမ်ားတြင္ ေ၀ယ်ာေ၀စၥ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား ဟူ၍ ရွိသည္။ ဘုရား ဓမၼာရုံ ဘာသာေရး လူမႈေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အမႈကိစၥမ်ားကို လုပ္အားဒါနျပဳေသာ service-၀န္ေဆာင္မႈျပဳေနေသာ အဖြဲ႕မ်ားကို ေ၀ယ်ာေ၀စၥ အဖြဲ႕မ်ားဟူ၍ ေခၚၾကသည္။ ေ၀ယ်ာေ၀စၥ ကုသုိလ္သည္လည္း အပစာယန ကုသုိလ္ကဲ့ မာန ဟုေသာ ကိေလသာကို သန္႔စင္ေစပါသည္။ မာန ရွိေနေသာ သူသည္ ထုိ ေ၀ယ်ာေ၀စၥ ကုသုိလ္မ်ား ယူႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္၊ ထုိ႔ျပင္ ေ၀ယ်ာေ၀စၥကုသုိလ္သည္ မိမိ၏ ကရုဏာကို ထင္ရွားျပသ သျဖင့္ ကရုဏာ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေသာ ေဒါသ စတဲ့ အကုသုိလ္ကိုလဲ သန္႔စင္သျဖင့္ ပုည ဟုေခၚပါသည္။
ပတၱိဒါန (ပတၱိ အႏုပၸါဒန) ကုသုိလ္ ႏွင့္ ပတၱာႏုေမာဒန ကုသုိလ္
(၆) ပတၱိဒါန (၇) ပတၱာႏုေမာဒန ကိုသုိလ္ ၂ ပါးတုိ႔သည္ တစ္ခုႏွင့္ အဆက္စပ္ရွိသည္၊ ေပးသူႏွင့္ ယူသူ၍ ဆုိရမည္။ ပတၱိဒါန (sharing merit) ကုသုိလ္သည္ ကိုယ့္ရဲ့ေကာင္းေသာ အမူ႔မ်ားကို သူတပါးအား ေ၀ငွျခင္းျဖစ္သည္။ ဆုိလိုသည္မွာ ကိုယ့္အတၱၾကီးမႈ တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္မႈကို စြန္႔ခြါျခင္းႏွင့္ မိမိ၏ သူတပါးအေပၚထားရွိသည့္ ကရုဏာကို ျပလုိက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပတၱိဒါနသည္လည္း ပုည ဟု ေခၚသည္။
ဒီကေန႔ ထုိမိသားစုသည္ ေစာမယေကာလိပ္ရွိ Ph.D ေက်ာင္းသား ၁၆ ပါးတုိ႕အား ဆြမ္းကပ္ အလွဴဒါနျပဳ၊ သီလေဆာက္တည္၊ တရားေတာ္နာယူျခင္း စတဲ့ ကုသုိလ္ေတြသည္ လြန္ခဲ့ ၇ ႏွစ္က ကြယ္ကြန္သြားေသာ အေမျဖစ္သူအတြက္ ရည္မွန္းျပီး ျပဳပါသည္၊ ျပဳသမွ်ေကာင္းမူမ်ားကို ထုိ အေမအတြက္ ေ၀ငွ (အမွ်ေ၀) sharing merit ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။
ထုိကဲ့သုိ႔ ကိုယ့္ကုသုိလ္ကို သူမ်ားအား မွ်ေ၀လုိက္ျခင္းေၾကာင့္ မိမိကုသုိလ္ ေရာ့သြားသလားဟု ဆုိေသာ္--- ‘‘ဖေယာင္းမီးကို ေနာက္တစ္ေယာက္က ဖေယာင္းတစ္တုိင္ျဖင့္ လာကူးယူေသာ္ နဂုိဖေယာင္းတုိင္ အလင္းအား ေလ်ာ့မသြားသည့္အျပင္ အလင္းအေရာင္ ပုိရလသည္၊ တစ္တုိင္အလင္းက ႏွစ္တုိင္းအလင္း၊ ႏွစ္တုိင္အလင္းက သုံးတုိင္းအလင္း စသည္ျဖင့္ ပုိ၍ပင္လင္းလာသလုိ ေကာင္းမႈပါရမီမ်ား တပါးသူအား ေပးေ၀လုိက္ရျခင္းသည္လည္ ပုိ၍ပုိ၍ပင္ တုိးလာမည္’’ဟု အ႒ကထာဆရာက ေျပာသည္။
ထုိ႔ျပင္ ထုိပတၱိဒါနႏွင့္ဆက္ျပီး မွတ္ဖြယ္တစ္ခုမွာဆက္ရ ပါဦးမည္။ ကိုယ္ျပဳသမွ်ေကာင္းမႈေတြကို ကုိယ္ရည္ရြယ္ထားတဲ့ သူအထံ ေရာက္ႏုိင္ပါသလား ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းသည္ ဘုရားလက္ထက္က ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ဇာဏုေႆာဏိ ပုဏၰားၾကီး ေလွ်ာက္ထားလုိ႔ ျမတ္ဗုဒၶက ထုိအေမးကို ေအာက္ပါအတုိင္း ေျဖထားသည္။
ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွ၍ ငရဲဘုံသို႔ေရာက္ခဲ့ေသာ္ သူ၏အကုသုိလ္ကံ ၾကီးမားျခင္းေၾကာင့္ ျပဳသမွ်ကုသုိလ္ အဖို႔မရႏုိင္သလုိ ထုိၾကြင္းက်န္ေသာ အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ တိရစၦာန္ဘုံဘ၀ ေရာက္ခဲ့ေသာ ထုိဘ၀မွ အစားအစာမ်ားႏွင့္ လုံေလာက္ရကား အမွ်အတမ္းေပးလုိက္သည့္ ကုသုိလ္မ်ား သူတုိ႔ ခံစားခြင့္မရၾက။
ပတၱာႏုေမာဒနကုသိုလ္
ကံေကာင္းေထာက္မ၍ သို႔မဟုတ္ လုံေလာက္တဲ့ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ကံေတြေၾကာင့္ နတ္ဘုံနတ္ဘ၀ႏွင့္ လူ႕ဘုံ လူ႕ဘ၀ကို ပိုင္ဆုိင္သူမ်ားသည္ သူတုိ႔ဘုံ သူတို႔ဘ၀မွာ အစားအစာ အ၀တ္အစား စသည္တုိ႔ျဖင့္ ျပည့္စုံရာကား ျပဳသမွ်ေသာ ေကာင္းမႈ၏ အဖုိ႔ကို သူတုိ႔တစ္ေတြ မခံစားရ။ သုိ႕ေသာ္လည္း သာဓု ေခၚလုိက္ရျခင္း ေၾကာင့္ ပတၱာႏုေမာဒန (rejoicing and appreciating of other’s merit) ကုသုိလ္ရသည္။ ပတၱာႏုေမာဒန သေဘာသည္ သူတစ္ပါးေပးေသာ ေကာင္းမႈ မေပးေသာ္လည္း သူတပါးျပဳသမွ် ေကာင္းမူေတြကို ၀မ္းသာေနျခင္းပဲျဖစ္သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ သူတပါး၏ ေကာင္းမႈႏွင့္ ေအာင္ျမင္မႈတုိ႔အေပၚ ၀မ္းသာေပးျခင္းက မိမိမွာ ဣႆာ ဆုိတဲ့ အကုသိုလ္ မရွိျခင္းကို ေဖာ္ျပသည္။
ေကာင္းမႈ႕ ကုသုိလ္အဖို႔ကို ရႏုိင္သည့္ ဘုံ ဘ၀သည္ အျမဲတမ္း ဆာေလာင္ ငတ္မြတ္ ေနရေသာ ျပိတၱာဘ၀ပဲ ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမလွ၍ ျပိတၱာဘုံဘ၀ေရာက္ခဲ့ေသာ္ သူတုိ႔သည္ ေဆြးေတာ္ မ်ိဳးေတာ္တုိ႔ ျပဳသမွ်ေကာင္းမႈ အမွ်ေ၀မႈကို ေမွ်ာ္ေနၾကရသည္။
ဗိမၼိသာရမင္းၾကီး၏ ေဆြးေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ားသည္ သံဃာအတြက္ ရည္စူးမွန္းထားေသာ အစားအစာမ်ားကို စားမိျခင္း၊ အသုံးျပဳမိျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ျပိတၱာဘ၀ကို ရရွိေနၾကသည္။ မင္းၾကီးေကာင္းမႈ႔ ကို ေမွ်ာ္ေနၾကသည္။ တေန႔ေတာ့ ထုိျပိတၱာမ်ား၏ အရိပ္အေယာင္ျပမႈတုိ႔ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္၏ လမ္းညႊန္မႈျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ား ပင့္ဖိတ္ျပီး အလွဴဒါနျပဳကာ ပတၱိဒါနကုသုိလ္ ျပဳေပးလုိက္ျခင္းေၾကာင္း ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္ ျပိတၱာ တစ္စုသည္ ထုိကုသုိလ္ကို သာဓုေခၚကာ ပတၱာႏုေမာဒန ကုသုိလ္ ယူလုိက္ရျခင္းေၾကာင့္ အစားအစာ အ၀တ္အစားတုိ႔ျဖင့္ ျပည္စုံသြားၾကသည္။
အကယ္၍ ကိုယ္ရည္မွန္းထားသည့္ ပုဂၢိဳလ္ ျပိတၱာဘ၀မွာ မရွိခဲ့ေသာ္ ေလာကမွာ ဘ၀သံသရာ က်င္လည္သေရြ႕ ေဆြးမ်ိဳးမေတာ္ဘူးသူဟူ၍ကား မရွိ။ ထုိေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္အတြက္ ျဖစ္သည္၊ အကယ္၍ ထိုေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္မ်ား မရွိခဲ့ေသာ ကိုယ္ျပဳသည့္ ေကာင္းမႈ အလကား အခ်ီးအႏွီးျဖစ္ေရာလားဆုိေတာ့ ဒီလုိလဲမဟုတ္ေပ၊ ကိုယ္ျပဳသည့္ကုသုိလ္ ကိုယ္ပဲ ရသည္။
ဓမၼေဒသနာကုသုိလ္
(၈) ဓမၼေဒသနာ (Expounding Dhamma) ကုသိုလ္ မ်ိဳးဟူသည္ တရားေဟာျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္၊ (ဓမၼသာကစၥ)၊ အသဥာဏ္ ဗဟုသုတ အေတြ႕အၾကံဳမ်ား ေ၀ငွမ်ိဳးျဖစ္သည္။ ဓမၼေဒသနာျဖင့္ ေမတၱာ ကရုဏာ တုိ႔ကိုျပဆုိသည္၊ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘုရားရွင္တရားေဟာဟု ဆုိရာ ကရုဏာျပထန္းေသာ မဟာၾကိယာဥာဏသမၸယုတ္စိတ္ကို ေကာက္ရသည္။ တရားေဟာသူ၏ သႏၱာန္မွာ လာဘသကၠာရ မငဲ့ဘဲ ေမတၱာ ကရုဏာ ေရွးရႈေဟာၾကရသည့္၊ အကုသုိလ္အညစ္မ်ားကို ျဖဴစင္ေစေသာ ကုသုိလ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ပုညမည္သည္။ အလြန္းထူးျမတ္ေသာ ကုသုိလ္ျဖစ္သည္။
ဓမၼႆ၀နာကုသိုလ္
(၉) ဓမၼႆ၀နာ (Listening to Dhamma) ကုသိုလ္ဟူသည္ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းတုိ႔၏ ေဟာစကား ေျပာစကားမ်ားကို နားယူျခင္း မွတ္သားျခင္း သင္ယူျခင္းမ်ိဳးျဖစ္သည္။ သူေကာင္းတရားမ်ားကို နားယူမွ မဟုတ္ ထုိတရားမ်ား ပုိ႔ခ်ရာ အဘိဓမၼာသင္တန္း ၀ိသုဒၶိမဂ္သင္တန္းကဲ့သုိ႔ေသာ ဘာသာေရး ယဥ္ေက်းမႈသိပညာမ်ားကို ေလ့လာျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိတရားနာယူမွတ္သားသူ၏ သႏၱာန္၀ယ္ (က) မၾကားဖူးေသးေသာ အေၾကာင္းအရာေတြ ၾကားရျခင္း၊ (ခ) ၾကားဖူးျပီးေသာအေၾကာင္းအရားမ်ားကို ဥာဏ္ထဲမွာ ပုိျပီး ရွင္းလင္းျပတ္သားျခင္း၊ (ဂ) သုိ႔ေလာသုိ႔ေလာ အေတြးမ်ား သံသယမ်ား ရွင္းလင္းသြားျခင္း၊ (ဃ) ယုံၾကည္မႈ ေျဖာင့္မတ္ မွန္ကန္ျခင္း၊ (င) စိတ္ၾကလင္ျခင္း၊ တရားနားယူေနေသာ သူ၏ စိတ္အစဥ္သည္ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးမွ ကင္းစင္ျပီး ၾကည္လင္ေနရာကား စိတ္ကို ျဖဴစင္ေသာ ပုညမည္ပါသည္။
ဒိ႒ိဇုကမၼကုသိုလ္
(၁၀) ဒိ႒ိဇုကမၼကုသိုလ္ (straightening views and reflection) ဟူသည္ အယူမွန္ကန္ျခင္း၊ အျမင္မွန္ကန္ျခင္းဟုဆိုလုိသည္၊ ပုညကိရိယာ ၁၀ ပါးတြင္ အေရးအၾကီးဆုံးျဖစ္သည္။ ယုံၾကည္ခ်က္မွန္မွသာလွ်င္ ေရွးက ၉ပါးကို စနစ္တက် ျဖည့္က်င့္ႏုိင္မွာ ျဖစ္သည္။ ကံႏွင့္ကံ၏အက်ိဳး၊ ရတနားသုံးပါး စတာေတြကို မယုံၾကည္ေသာ သူအတြက္ ထုိ ပုညေခၚသည့္ အကုသုိလ္ အညစ္အေၾကးေတြကို စင္ၾကယ္ေစေသာ အမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္။
နိဂုံး
ထုိပုညကိရိယာ ၀တၳဳဆယ္မ်ိဳးကုိ ျဖည့္က်င့္ေနေသာ သူသည္ မိမိအတြက္ပါ မက တစ္ပါးသူအတြက္ပါ အက်ိဳးကိုေျဖစ္ေစသည္။ သူတပါးအတြက္ အက်ိဳးမ်ားပုံကား---
ဒါန- ေပးကမ္းျခင္ျဖင့္ လက္ခံသူကို အက်ိဳးျဖစ္ေစသည္။ သီလျဖင့္ မိမိ၀န္းက်င္ရွိ သတၱ၀ါအားလုံကို အက်ိဳးျဖစ္ေစသည္၊ ဘာ၀နာျဖင့္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟတုိ႔ျဖင့္ လြမ္းမုိးခံ မေရတြက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ေသာ လူေတြကို အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစသည္။ အပစာယန-အရိုအေသေပးျခင္းျဖင့္ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု၏ ညီညြတ္မႈကို ျဖစ္ေစသည္။ ေ၀ယ်ာေ၀စၥကုသုိလ္ျဖင့္ ေလာကလူသားေတြကို ပုိ၍ေကာင္းေအာင္ အကူအညီေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ပတၱိဒါန ကုသုိလ္ကား တပါးသူ၏ အက်ိဳးစီးပြားကို လုိလားေသာ ကရုဏာျဖင့္ အက်ိဳးကို ျဖစ္ေစသည္။ ပတၱာႏုေမာဒန ကုသုိလ္သည္ သူတပါး၏ ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္းကို ၀မ္းသာေပးျခင္းေၾကာင့္ ေအးခ်မ္းျခင္းႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းမႈကို ျဖစ္ေစသည္။ ဓမၼကို နာယူျခင္းႏွင့္ ေဟာေျပာပုိ႕ခ်ျခင္းတုိ႕သည္ ပစၥဳပၸန္ဘ၀အတြက္ ဘ၀ေနနည္းေကာင္းမ်ားႏွင့္ ဘ၀လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ အက်ိဳးမ်ားကို ျဖစ္ေစသည္။ အယူေျဖာင့္မတ္ျခင္းျဖင့္ တပါးသူမ်ားအား နည္းလမ္းမွန္ နည္းလမ္းေကာင္းမ်ား ေပးႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုၫကိရိယာ၀တၳဳ ၁၀ ပါးသည္ လူတုိင္း လုိက္နာသင့္ က်င့္သုံးသင့္ေသာ ဘ၀အတြက္ အေကာင္းဆုံး လမ္းညႊန္မ်ား ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါသတည္း။
ဤပုိ႔စ္ျဖင့္ ၂-၇-၂၀၁၁ ေန႔က ကုသုိလ္ရွင္-
ဒကာ ဦးေက်ာ္ေဆြ+ဒကာမ ေဒၚသန္းသန္းေဌး ႏွင့္ သမီး မယဥ္သူဇာေက်ာ္တုိ႔၏ ၄ ၾကိမ္ေျမာက္ ကုသုိလ္မ်ားကို မွတ္မွတ္ရရ ဂုဏ္ျပဳလုိက္ပါသည္။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
၃-၇-၂၀၁၁
`အနုမောဒနာ သြဝါဒ´ တရားတော်(၃)
4 years ago
0 comments:
Post a Comment