ဤကဲ့သုိ႔ အဆင္ေျပသလုိ ေနရာခင္းက်င္းကာ ၀ါကပ္ေတာ္မူၾကပုံ
စာမိတ္ဆက္
ဒီတစ္ပတ္ ရွားရွားပါးပါး အလွဴ (အပုိင္း-၄) တြင္ အလွဴတစ္ဦးကို ဂုဏ္ျပဳ ေသာ ပုိ႔စ္တစ္ခု တင္ပါဦးမည္။ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္အတြက္ အထူးပုိ႔စ္လဲ ျဖစ္သည္။ ဒီကေန႔ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ျဖစ္သည့္ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၀ါကပ္သည့္ ေန႔ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႔မွာပဲ ေစာယေကာလိပ္ ဆန္စခရစ္ဌာနႏွင့္ ပါဠိဌာနတြင္ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတြက္ စာတမ္းေရးေနၾကေသာ Ph.D ေက်ာင္းသား ၁၈ ပါး (ယေန႔ရွိ) တုိ႔အား ေန႔ဆြမ္းအတြက္ ဆြမ္းဟင္းမ်ား ဆန္ ဆီ အသီးအႏွံႏွင့္ အေဖ်ာ္ရည္ဗူးမ်ား လာလွဴသြားသည္။ ထုိမိသားစု၏ ၅ ၾကိမ္ေျမာက္ အလွဴျဖစ္သည္။
ဒီတစ္ပတ္ေတာ့ ဒါနအေၾကာင္း မေရးေတာ့ပဲ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ ၀ါကပ္ရျခင္းအေၾကာင္းႏွင့္ အလွဴရွင္ ဒကာၾကီး ဦးေက်ာ္ေဆြႏွင့္ ေဆြးေႏြးထားေသာ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အေၾကာင္း အနဲငယ္ ပုိ႔စ္တစ္ခုသာ တင္ျပပါမည္။
ဒီေန႔ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ (၁)ရက္ေန႔ဆုိေတာ့ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၀ါကပ္တဲ့ ေန႔ျဖစ္သည္။ ညပုိင္း ၉ နာရီေလာက္မွာ စာေရးသူတုိ႔ ေစာမေကာလိပ္ရွိ Ph.D ေက်ာင္းသားေတြ အေဆာင္မွာပဲ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း ေနရာက်ဥ္းက်ဥ္းေလးမွာ အဆင္ေျပသလုိ ခင္းက်င္းျပီး ၀ါဆုိ ၀ါကပ္ျဖစ္ၾကသည္၊ စုေပါင္း ေမတၱာသုတ္ ရြတ္ျပီး သာဓုေခၚကာ ၀ါကပ္အစီအစဥ္ျပီးသည္၊ အရွင္ျမတ္တစ္ပါး ေဖ်ာ္ရည္ကပ္သည္၊ ေဖ်ာ္ရည္ဘုန္းေပးရင္း ဆြမ္းဟင္းခ်က္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ျပီး နဂုိရွိျပီးသားအဖြဲ႕ကို အတည္ျပဳျပီး ေနာက္ထက္ တစ္ဖြဲ႕တိုးသျဖင့္ ၄ ဖြဲ႕ျဖစ္သြားသည္၊ ၄ ပါးတစ္ဖြဲ႕သည္ တစ္လ တစ္ၾကိမ္တာ၀န္က်မည္။ စာသင္တုိက္တြင္ ေနခဲ့စဥ္က ဆြမ္းခ်က္တာ၀န္ ဆြမ္းဟင္းခြက္ခ်တာ၀န္ ခြက္ေဆး တာ၀န္မ်ား လုပ္ခဲ့စဥ္က ဘ၀ေလးကို ျပန္ျမင္ေယာက္မိသည္။
အလားတူ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံအားလုံးရွိ ရဟန္းေတာ္မ်ား ၀ါကပ္ၾကရသည္။ ၀ါကပ္သည္ဟုဆုိသည္မွာ ၀ႆံ ဥေပမိ ဟုေသာ ပါဠိမွ ဆင္းသက္လာေသာ ျမန္မာစကားျဖစ္သည္။ ဆုိလုိသည္ ၀ါဆုိလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႕မွာ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႕အထိ ၀ါတြင္း (၃) လ အတြင္း မိမိတုိ႔ေနရာမွာ ကပ္ (ေန) ၾကရသည္။ ဣမသၼိ ံ ၀ိဟာေရ (အာရာေမ) ၀ႆံ ဥေပမိ ဟုဆုိကာ ၀ါကပ္ၾကသည္။
၀ါကပ္ရျခင္းအေၾကာင္း
၀ါတြင္းကာလ, မိုးရာသီအခ်ိန္သည္ ေကာက္ပဲ သီႏွံမ်ား စုိက္ပ်ိဳးရာ အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ စိမ္းစိမ္းစိုစုိ ေသာ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား အညႊန္႔တလူလူ တက္လာခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္မွာ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဘုရားဖူးရန္ေသာ္လည္ေကာင္း၊ အျခားအေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္လည္ေကာင္း လယ္ခင္း ယာခင္းမ်ားကို ျဖတ္ျပီး ခရီးၾကြၾကသျဖင့္ အညႊန္တလူလူတက္ေနေသာ စိုက္ပ်ိဳးခင္းမ်ားကို ႏွင္းမိသည္၊ ယာပုိင္ရွင္ လယ္ပုိင္ရွင္မ်ားက ကဲ့ရဲ့အျပစ္တင္ၾကသည္၊ ထုိကဲ့ရဲ့ေသာ လူမ်ားသည္ ျဗဟၼဏ၀ါဒ ရွိသူမ်ားျဖစ္ရာကား သစ္ပင္မ်ား အသက္ရွိဟု ယူဆၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရဟန္းမ်ား သစ္ပင္မ်ားကို သတ္သည္ဟု စြပ္စြဲသည္၊ ဒီလုိအခ်ိန္မွာ ငွက္ကေလးမ်ားသည္ပင္ သူတုိ႔အသုိက္ကေလးထဲမွာပဲ ဘယ္မွ မသြားပဲ ေနၾကသည္။ ဒီရဟန္းေတြကေတာ့ မုိးတြင္းေတာင္မွ ကိုယ့္ေနရာကိုယ္ မေနႏုိင္ၾကဘဲ ခရီးသြားေနၾကသည္ ဟုေသာ လူတုိ႔ကဲ့ရဲ့ေသာ စကားေၾကာင့္ ရဟန္းမ်ား ၀ါတြင္း ဘယ္မွ မသြားရ ၀ါကပ္ရမည္ ဟုေသာ အမိန္႔ကို ဘုရားရွင္ ထုတ္ျပန္လုိက္ရသည္။ ၀ါတြင္း ၀ါကပ္ရျခင္းသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ က်င့္သုံးရမည့္ က်င့္၀တ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ၀ႆေစၦဒကႆ အာပတၱိ ဒုကၠဋႆ ဟုေသာ အမိန္႔အရ ခုိင္လႈံေသာ အေၾကာင္းမရွိဘဲ ၀ါက်ဳိး ၀ါပ်က္ပါက ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစဟု အမိန္႕ထုတ္ထားသည္။ ထိုရဟန္းေတာ္မ်ား မိမိတုိ႔ ေနရာမွာ ေန႔မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ညအခါမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ တစ္စုတစ္ေ၀းတည္း ၀ါဆုိပြဲ ျပဳလုပ္ၾကသည့္အတြက္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ တစ္ခု ျဖစ္သည္။
ေန႔ထူူးေန႔ျမတ္ေရာက္လာေသာ မိသားစု
ထိုေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေန႔မွာပဲ ဒကာ ဦးေက်ာ္ေဆြ+ဒကာမ ေဒၚသန္းသန္းေဌးႏွင့္ သမီး မယဥ္သူဇာေက်ာ္တုိ႔ (၅)ၾကိမ္ျမာက္ စာေရးသူတုိ႔ အေဆာင္သို႔ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ျဖစ္၍ ေက်ာင္းသားမ်ားအား အစားအစာမ်ားျဖင့္ ဆက္ကပ္ လွဴဒါန္းရန္ ေရာက္လာၾကျပန္သည္။ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ထုိမိသားစု စကားမ်ားေျပာၾကသည္။ ေနာက္ပုိင္း ဒကာၾကီးက မၾကာေသးမီကမွ အစၥလာမ္ဘာသာႏွင့္အစြန္းေရာက္မ်ား အထြန္းကားဆုံး ႏုိင္ငံျဖစ္သည့္ ပါကစၥတန္မွ ျပန္လာသည္၊ ထုိႏုိင္ငံတြင္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တစ္ေယာက္က ဒကာၾကီးႏွင့္ ဘာသာေရးအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ ဒကာၾကီးသည္လည္း သူတတ္ႏိုင္သေလာက္ အခ်က္က်က် ေဆြးေႏြးႏိုင္ခဲ့သည္မွာလည္း ၀မ္းသာစရာပင္ ျဖစ္သည္။ အဓိက ျခံဳၾကည့္လုိက္ေတာ့ သူတုိ႔ ေဆြးေႏြးသည့္အခ်က္မွာ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေကာင္းမ်ား အေၾကာင္းပဲ ျဖစ္သည္။ ထုိေခါင္းစဥ္သည္ အလြန္က်ယ္ျပန္႔ေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖစ္သည္၊ သုိ႔ေသာ္ သိသင့္ေသာ အခ်က္မ်ားကိုသာ ထုတ္ႏုတ္ ေဖာ္ျပပါမည္။
ဗုဒၶဘာသာ
ဗုဒၶဘာသာဟူသည္ ဗုဒၶေဟာ တရားမ်ား အယူအဆမ်ား အဆုံးအမမ်ား ကို ေခၚသည္။ ဗုဒၶဘာသာသည္ ေမတၱာ ကရုဏာ အေျခခံျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ဘာသာ ျဖစ္ျပီး လြတ္လပ္ေသာ သေဘာထားၾကီးေသာ ဘာသာျဖစ္သလုိ လက္ေတြ႕က်ေသာ ဘာသာျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၏ အႏွစ္(the essence of Buddhism)သည္ သစၥာ ၄ ပါးႏွင့္ မဂၢင္ ၈ ပါးကို ဆုိလုိသည္၊ ထုိ မဂၢင္ ၈ ပါးသည္ပင္ အစြန္းႏွဖတ္လြတ္ေသာ အလယ္လမ္း-မဇၥ်ိမပဋိပဒါ (Middle Way or Path) ဟူ၍၎၊ ၀ိသုဒၶိမဂၢ- လြတ္ေျမာက္ရာ နိဗၺာန္သုိ႔ သြားရာ လမ္းမွန္ (the Path of Purification) ဟူ၍၎ ဆုိၾကသည္။ ထုိ ၈ပါးကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေသာ္ သီလ သမာဓိ ပညာျဖစ္သည္။ မေကာင္းမႈမွန္သမွ် မျပဳရ (သဗၺပါပႆ အကရဏံ)၊ ေကာင္းမႈမွန္သျပဳ ျပဳ (ကုသလႆ ဥပသမၸဒါ)၊ စိတ္ကို ျဖဴစင္ေအာင္ထား (သစိတၱ ပရိေယာဒပနံ)၊ ဤသုံးခ်က္သည္ အႏွစ္ခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဗုဒၶအဆုံးအမ ဗုဒၶဘာသာပဲ ျဖစ္သည္။
သေဘာထားၾကီးတဲ့ ဘာသာ
ဗုဒၶဘာသာက မက္လုံးေတြ ေပး ေျခာက္လုံးေတြျပျပီး ဘာသာေရးေသြးေဆာင္ ျဖားေယာင္းသည့္အလုပ္ ဘယ္ေတာ့မွ မလုပ္သည့္ဘာသာျဖစ္သည္။ မုေတၱာ ေမာေစယ်ံ- အမႈိက္ေမွာင္ထုက်ေနေသာ ေလာကမွ ဆြဲထုတ္ေခၚျခင္း၊ တိေဏၰာ တာေရယ်ံ- ဆင္းရဲဒုကၡတြင္းမွ ေခၚထုတ္ျခင္းမွ်သာျဖစ္သည္၊ ေမွာင္ေနေသာ ကမၻာကို အလင္းေရာင္ေပးျခင္း (အႏၱိဘူေတာ အယံေလာေကာ)၊ ပူေနေသာ ကမၻာ အေအးဓာတ္ေပးျခင္း၊ အကန္းကမၻာကို ပညာမ်က္လုံးေပးတဲ့ ဘာသာတရားျဖစ္သည္။ တခါက ဘာသာျခားကို ကိုးကြယ္ေသာ သီဟစစ္သူၾကီးသည္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ေတြ႕ကာ ေမးခြန္းအခ်ိဳ႕ ေမးျပီး ဘုရားရွင္၏ သေဘာထားအမွန္ကုိ ေကာင္းေကာင္း သိသြားသည္၊ သူ နဂုိက ၾကားဖူးထားေသာ ဆရာ ဘာသာျခားဆရာတုိ႔၏ စကားသည္ ဘုရားႏွင့္ေတြ႕မွ သံသယရွင္းသြားသည္။ ဘုရားအေပၚၾကည္ညိဳလြန္း၍ ဘုရားရွင္၏ ဒကာေတာ္အရင္း ျဖစ္သြားသည္။ လုိအပ္တာမွန္သမွ် ေထာက္ပံ့ဖုိ႔ အဆင္သင့္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ဘုရားရွင္က အရင္က စစ္သူၾကီးကုိ အမွီျပဳေနၾကေသာ ဘာသာျခားမ်ားကိုလည္း ကရုဏာထားေတာ္မူသည္မွာ အံ့ၾသစရာ၊ ‘‘သင္ဒကာေတာ္---သင့္ကို အမွီျပဳေနၾကေသာ သင္၏ ဆရာမ်ားကိုလည္း ဆက္လက္ ေထာက္ပံ့ပါ၊ သူတုိ႔၏ မီွခုိရာ ျဖစ္ပါဟူ၍’’ မိန္႔သည္မွာ ဣႆာ မစၦရိယရွင္းေသာ သေဘာထားၾကီးေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏မဟာကရုဏာေတာ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ သေဘာထားၾကီးမႈကို စစ္သူၾကီးက ပုိ၍ ၾကည္ညိဳသြားသည္။ ‘‘အကယ္၍ တပည့္ေတာ္သာ အျခားဘာသာေတြဆီ ပါသြားမယ္ဆုိလွ်င္ ထိုဘာသာျခားေတြသည္ ေပ်ာ္လြန္း၍ ျမိဳ႕ထဲ ရြာထဲ လွည့္လည္ကာ သီဟစစ္သူၾကီး သူတုိ႔တပည့္ျဖစ္ေၾကာင္း ေမာင္းခပ္ ေၾကြးေၾကာ္ၾကပါလိမ့္မည္’’ဟု ေလွ်ာက္ထားေလသည္။ ဤကား ဗုဒၶဘာသာ၏ သေဘာထားၾကီးမႈ ျဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေသာ ဘာသာ
ဗုဒၶဘာသာသည္ လြတ္လပ္ေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ားေပၚတည္ေဆာက္ထားေသာ ဘာသာတရားျဖစ္သည္။ ကာလာမ အမ်ိဳးေကာင္းသာမ်ားအား မိန္႔ၾကားေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ မိန္႔ခြန္း ၁၀ ရပ္သည္ ကမၻာေက်ာ္ မိန္႕ခြန္းမ်ား ျဖစ္သည္။ ထုိ၁၀ မ်ိဳးတြင္ ျမတ္ဗုဒၶက မိရုိးဖလာအရေသာ္၎ တစုံတစ္ေယာက္ေသာသူ၏ ဖိအားေၾကာင့္ေသာ္၎ ေရွးရုိးက်မ္းအစဥ္အလာအားျဖင့္၎ သူေျပာလူေျပာ တဆင့္စကားေၾကာင့္၎ စသည္ျဖင့္ လက္ခံျခင္း ယုံၾကည့္ျခင္းမ်ားကို လုိးလားေတာ္မမူ။ မိမိကိုယ္တုိင္ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚႏုိင္သည္၊ မိမိအေပၚဘယ္ တံခုိးရွင္ကမွ ဖိအားေပးသည့္မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ မိမိသည္သာ အရွင္သခင္ျဖစ္သည္။ ထုိကာလာမ သုတၱန္မွာပဲ မိမိတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ေကာင္းတယ္လုိ႔ ယူဆထားတဲ့ အရာမွန္သမွ်ကို လုိက္နာ က်င့္သုံးၾက၊ မေကာင္းဟု ယူဆထားေသာ အရာမ်ားကို ပယ္လုိက္လုိက္ၾက။ ေကာင္း- မေကာင္းအယူအဆကို ဘယ္သူက ဆုံးျဖတ္ေပးမလဲ ဘာနဲ႕ တုိင္းတာမလဲ? စာမွာေတာ့ ေကာင္းဟု ယူဆထားေသာ အရာကို ကုသလဟု ဟုေခၚသည္၊ အန၀ဇၨ- အျပစ္မရွိျခင္း၊ သုခ၀ိပါက- ခ်မ္းသာျခင္းဟု ဖြင့္ဆုိျပန္သည္။ ပညာရွိသူေတာ္ေကာင္းေတြက အျပစ္မရွိဟု ယူဆထားျခင္း၊ ထုိအလုပ္ကို သူေတာ္ေကာင္းေတြက ခ်ီးမြမ္းျခင္း၊ မိမိအတြက္ေရာ တစ္ပါးသူအတြက္ပါ မထိခိုက္ေစျခင္းေၾကာင့္ အျပစ္မရွိ။ မိအတြက္ေရာ သူတပါးအတြက္ပါ ေကာင္းက်ိဳးေပးတဲ့ အရာမွန္သမွ်သည္ ကုသလ-အေကာင္း, ေကာင္းေသာ အရာ ဟုဆုိသည္။ မေကာင္းေသာ အရာကား အကုသလ- သာ၀ဇၨ- အျပစ္ရွိျခင္း၊ ဒုကၡ၀ိပါက- မေကာင္းေသာ အက်ိဳး၊ ဆုိးက်ိဳးကိုသာေပးသည့္ အရာျဖစ္သည္။ ဥပေဒကပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သူေတာ္ေကာင္းေတြကပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အျပစ္လုိ႔ ယူဆထားျခင္း၊ မိမိအတြက္ေရာ သူတပါးအတြက္ပါ ထိခုိက္ နစ္နာေစတတ္ေသာ အရာမွန္သမွ်သည္ မေကာင္း- အကုသလ ဟုဆုိသည္။ ထုိ ေကာင္းမေကာင္းကို ကိုယ္ပုိင္အသိျဖင့္ ဆင္ျခင္ေတြးေတာကာ ေရွာင္သင့္တာ ေရွာင္ ေဆာင္သင့္တာ ေဆာင္ျခင္းပဲ ျဖစ္သည္။
အတၱ ဒီပံ၊ အတၱ သရဏံ- မိမိသည္သာ မိမိ၏ မီွရာ ကြ်န္း၊ မိမိသည္သာ မိမိ၏ ကိုးကြယ္ရာ မွ တပါး အျခား မရွိ။ ဗုဒၶဘာသာက man-centric လူသားပဓာနျဖစ္သည္။ အျခားဘာသာကဲ့သုိ႕ သူမ်ားအားကိုးရေသာ God-centric တံခုိးရွင္ပဓာန ဘာသာမ်ိဳးမဟုတ္။ ျမတ္ဗုဒၶက အတၱာ ဟိ အတၱေနာ နာေထာ-ကိုယ့္ကိုယ္ကို အားထားၾက ကိုးကြယ္ၾကဟူ၍၎ တုေမွ ဟိ ကိစၥ မာတဗၺံ အကၡာတာေရာ တထာဂတာ- ကိုယ္လုပ္ရမည့္အလုပ္ကို ကိုယ္ကိုယ္တုိင္ပဲ ၾကိဳးစားၾက၊ ငါ့ဘုရားကို အားမကုိးနဲ႕ ငါ့ဘုရားက လမ္းပဲ ညႊန္ျပႏုိင္မွာ ျဖစ္သည္၊ ထုိလမ္းအတုိင္း ကိုယ္ကိုယ္တုိင္ပဲ ဆက္ေလွ်ာက္ၾကဟု မိန္႔သတည္း။ ‘‘ကိုယ့္ရဲ့ ဘ၀ အနိမ့္အျမင့္ကို ကုိယ့္အလုပ္ကပဲ ဆုံးျဖတ္ေပးသည္’’ ျဖစ္ေၾကာင္း မိန္႔သည္။ (ကမၼံ သေတၱ ၀ိဘဇၨတိ ယဒိဒံ ဟီနပဏီတတာ)
ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာက မိမိကုိယ္ကို ရပ္တည္ရသည့္ ဘာသာျဖစ္သလုိ သူတပါး ၾသဇာ အာဏာေအာက္မွာ ရပ္တည္ေနရသည့္ ဘာသာတရားမဟုတ္သည္ျဖစ္၍ စစ္မွန္ေသာ ဒီမုိကေရစီက်ေသာ လြတ္လပ္ေသာ ဘာသာ တရားျဖစ္သည္။
လက္ေတြ႕က်ေသာ ဘာသာ
ဗုဒၶဘာသာက သူတပါးကို အားကိုးရသည့္ ဘာသာမဟုတ္၊ သူမ်ားကို ေမွ်ာ္ကုိးရသည့္ ဘာသာမဟုတ္၊ သူမ်ားဆီက ေတာင္းယူရေသာ ဘာသာမ်ိဳးမဟုတ္၊ လက္ေတြ႕က်က် ကိုယ္တိုင္ က်င့္သုံးရေသာ ဘာသာတရားျဖစ္သည္။ တံခုိးရွင္ကို ေမွ်ာ္မွန္းျပီး ဆုေတြေတာင္းရုံနဲ႕ ဘ၀ရဲ့ျပည့္စုံမႈေတြရ၊ ဆုမြန္ေကာင္းေတြရ၊ အျပစ္ေတြ ေၾကေအးတဲ့ ဘာသာတရားမ်ိဳးလည္းမဟုတ္။ ဒီလုိဆုိရင္ ဗုဒၶဘာသာက ဆုေတာင္းတာမ်ိဳးေကာ မရွိဘူးလားဆုိေတာ့၊ ရွိပါသည္။ ဘုရားေရွ႕မွာ ပန္း ဆီးမီး ဆြမ္းစသည္ ကပ္ျခင္း ဘုရားရွင္အား ရွိခုိးျခင္းသည္ ဘုရားရွင္၏ေက်းဇူးတရားေတြႏွင့္ ဂုဏ္ေတာ္ေတြကို အာရုံျပဳ၍ အရုိအေသ ေပးျခင္းမွ်သာျဖစ္သည္။ အသိတရားေတြ အမွန္တရားေတြ ထုတ္ေဖာ္ေဟာေျပာေပးတဲ့ ဆရာသခင္ အေနနဲ႕ အရုိအေသေပးျခင္းပဲျဖစ္သည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၀ါဒက ဆုေတာင္းျခင္းထက္ လက္ေတြ႕က်က် က်င့္သုံးျခင္းကို သေဘာက်သည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏လမ္းစဥ္ ျဖစ္သည့္ သီလ သမာဓိ ပညာတုိ႔သည္ လက္ေတြ႕က်က် အားထုတ္ရေသာ နည္းျဖစ္သည္။ ဆုေတာင္းျခင္းနည္းလမ္းမဟုတ္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (ဥပါသကာ)
ျမတ္ဗုဒၶ၏အဆုံးအမကို လက္ခံယုံၾကည္သူ။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေကာင္း တစ္ေယာက္ဆုိတာကေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶ၏အဆုံးအမကို ယုံၾကည္ရုံတင္မက လက္ေတြ႕က်က် လိုက္နာ က်င့္သုံးသူကို ဆုိလုိပါသည္။ ဒါကို စာေပက ဥပါသကာဟု ေခၚသည္။
ျမတ္ဗုဒၶ ဘုရားျဖစ္ျပီး ရက္ ၅၀ ေျမာက္ထင္ပါသည္၊ ေရႊတိဂုံေစတီ ဘုရားဒကာျဖစ္မည့္ တပုႆႏွင့္ဘလႅိကာ ကုန္သည္ႏွစ္ေယာက္ ဘုရားထံေမွာက္ေရာက္လာ၊ တရားနာျပီး၊ ‘‘ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ၊ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ’’ ဘုရားကို ကိုယ္းကြယ္ပါ၏ တရားေတာ္ကို ကုိးကြယ္ပါ၏ဟု ေဒြ၀ါစိက သရဏဂမန ဥပါသကာမ်ား ျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္က သံဃာ မေပၚေပါက္သျဖင့္ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ ဟုမရွိေသး။ ထုိကုန္သည္ ၂ ေယာက္သည္ ပထမဆုံးေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (ဥပါသကာ) မ်ားျဖစ္ၾကသည္၊ ပထမဦးဆုံး တရားေတာ္ (တရားဦး) ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ႏွင့္ ပဥၥ၀ဂၢီ ငါးဦး ရဟန္းမ်ားျဖစ္၍ ပထမဦးဆုံး သံဃာထု စေပၚလာသည္၊ ထုိေနာက္ မ်ားမၾကာမီမွာပဲ ယသ အမ်ိဳးသား ဘုရားႏွင့္ေတြ႔၍ ‘‘ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၦာမိ၊ ဓမၼံ သရဏံ ဂစၦာမိ၊ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ’’ ဘုရားကို ကိုယ္းကြယ္ပါ၏ တရားေတာ္ကို ကုိးကြယ္ပါ၏ သံဃာေတာ္ကို ကိုးကြယ္ပါ၏ ဟု ေတ၀ါစိက သရဏဂမန ဥပါသကာ ျဖစ္သည္။ မထမဆုံး ရတနာသုံးပါးကို ဆည္းကပ္ျပီး ဒုတိယေျမာက္ ဥပါသကာ ျဖစ္သည္။
ဆုိလုိသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ခ်င္ရင္ ထုိ သရဏဂုံ ၃ ပါး လက္ခံ ယုံၾကည္ျပီး ေဆာက္တည္ရမည္။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေကာင္း တစ္ေယာက္ ျဖစ္လုိပါက ထုိသရဏဂုံသုံးပါးအျပင္ ျမတ္ဗုဒၶအဆုံးအမ နိမ့္ဆုံး ၅ ပါးသီလကို လက္ေတြ႕က်ကိ က်င့္သုံး လုိက္နာရပါမည္။
ဗုဒၶဘာသာ၀င္ (၃) မ်ိဳး
(၁) ကံ-ကံ၏အက်ိဳးကို ယုံၾကည္၊ ရတနာသုံးပါးကို ယုံၾကည္ေသာ အနိမ့္စား ဗုဒၶဘာသာ
(၂) နာမ-ရူပ ပရိေစၦဒ ဥာဏ္ (ရုပ္-နာမ္ကြဲျပားေသာ ဥာဏ္)ကို ရေသာ အလယ္လတ္တန္းစား ဗုဒၶဘာသာ
(၃) မဂ္ဥာဏ္ ဖုိလ္ဥာဏ္ ရေသာ အထက္တန္းစား ဗုဒၶဘာသာ ဟူ၍ သုံးမ်ိဳးကို မွတ္သားရပါမည္။
ဤကား ဗုဒၶဘာသာႏွင့္မွတ္ဖြယ္မ်ားသည္ ဒကာဦးေက်ာ္ေဆြ ေဆြးေႏြးတင္ျပေသာ ဓမၼသာကစၦာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စုစည္းျပီး စာေရးသူ၏ မွတ္စုတစ္ပုဒ္ သုိ႔မဟုတ္ ပုိ႔စ္ေလးအျဖစ္ တင္လုိက္ရပါသည္။
ဤ ပို႕စ္ျဖင့္ ယေန႕ အလွဴရွင္ ဒကာ ဦးေက်ာ္ေဆြ+ဒကာမ ေဒၚသန္းသန္းေဌးႏွင့္ သမီး မယဥ္သူဇာေက်ာ္တုိ႔ (၅)ၾကိမ္ျမာက္ အလွဴကို ဂုဏ္ျပဳပါသည္။ ဒီေန႔အလွဴရွင္ အလွဴဒါနတုိ႔ကို ပတၱိဒါနျပဳပါသည္။ သာဓုေခၚေစေသာ္------။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
သီတဂူစတား
၁၆-၇-၂၀၁၁
`အနုမောဒနာ သြဝါဒ´ တရားတော်(၃)
4 years ago
0 comments:
Post a Comment