ဤဓာတ္ပုံသည္ သီတဂူ ကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသုိလ္တြင္ ၂၀၀၉ ႏွစ္ဦးပုိင္းက က်င္းပျပဳလုပ္ေသာ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ေထရ၀ါဒတကၠသိုလ္မ်ား ညီလာခံက်င္းပေနပုံ ျဖစ္ပါသည္။ ရည္ရြယ္ခ်က္က ဗုဒၶစာေပမ်ား ျပည္သူျပည္သားေတြဆီ ဘယ္လုိေရာက္ႏုိင္မလဲ စသည့္ပညာေရးစနစ္မ်ား အပါအ၀င္ ကမၻာက အေလးအျမတ္ထားသည့္ ဘာသာတရားျဖစ္ဘုိ႔ႏွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ရည္ရြယ္သည္။
ဗုဒၶဘာသိဘာသာ
ေခါင္းစဥ္ၾကည္႔ၿပီး တစ္မ်ိဳးေတာ႔ မထင္လိုက္ပါနဲ႔။ ဒါက ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေမးတဲ႔အခါတိုင္း မရတဲ႔အခါ ဆရာေၿပာေလ႔ရွိတဲ႔ စကားေလးတစ္ခြန္းပါ။ ‘နင္တို႔ဟာေလ ဗုဒၶဘာသာ မဟုတ္ဘူး။ ဗုဒၶဘာသိဘာသာေတြတဲ႔ အၿမဲတမ္း ဆရာကဆူပါတယ္။ တပည္႔ေတြကလည္း ထူပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး တပည္႔ေတြကို ေတာ္လြန္းလို႔ ‘ဧတဒဂ္’ ေပးထားပါေသးတယ္။ ဘာေမးေမး မေၿဖနိုင္တဲ႔အရာမွာ
‘ဧတဒဂ္’တဲ႔။ ေကာင္းေရာ။ ဆရာေၿပာသလိုပါပဲ ဗုဒၶဘာသိဘာသာေတြ (ကိုယ္အပါအဝင္ေပါ႔ေလ) ကမ်ားေနေတာ႔ အင္း…..ေနာက္မ်ိဳးဆက္သစ္ေလးေတြက် ဘယ္လိုေနပါ႔လို႔ စံုစမ္းၾကည္႔ပါတယ္။
‘မင္းတို႔ကိုးကြယ္တာ ဘယ္ဘာသာလဲ’ ‘ဗုဒၶဘာသာ’
‘ဗုဒၶဘာသာ ဘယ္နွစ္မ်ိဳးရွိလဲ’‘…………………’
‘ပိဋကတ္ဘယ္နွစ္ပံုရွိလဲ’ ‘………………’‘
ဂုဏ္ေတာ္ကိုးပါးကို ေရ(တြက္) ၿပစမ္းပါ’ ‘………………..’
‘ဟိုေလ ကိုးရီးယားလို ႏူတ္ဆက္တာေလ ဘာတဲ႔’ ‘အညာေဆရုိ’ (မိန္းကေလးမ်ား ေၿဖၾကသည္)
‘ဟိုကြာ မန္ယူက တိုက္စစ္မႈးကြာ နာမည္ေမ႔ေနလို႔’ ‘ ရူနီ’ (ေယာကၤ်ားေလးမ်ား ေၿဖၾကသည္) ဟုတ္ကဲ႔။ အဲဒါအမွန္တကယ္ပါ။
အဲဒီေတာ႔ ကိုယ္ကလည္း သူတို႔ကို ေၿပာလိုက္ပါတယ္ ‘နင္တ္ို႔ဟာေလ ဗုဒၶဘာသာေတြ မဟုတ္ဘူး ဗုဒၶခ်ာတိခ်ာတာ ေတြလို႔’ (ဟင္း…ဘယ္ရမလဲ) တခါတေလေတာ႔လဲ စဥ္းစားမိပါတယ္။ ကေလးေတြက ဘာၿဖစ္လို႔ ဘာသာတရားအေပၚမွာ စိတ္ဝင္စားမႈ မရွိတာလဲလို႔။ အေၾကာင္းေတြက အမ်ားၾကီးရွိနိုင္ပါတယ္။
အဲဒီထဲက တစ္ခုက ဘာသာတရားနဲ႔ အထိအေတြ႔ မရွိတာ၊ နည္းတာေတြေၾကာင္႔ပါပဲ။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြပဲ ဘာသာေရးနဲ႔ အထိအေတြ႔မရွိဘူးဆိုတာ မၿဖစ္နိုင္ပါဘူးလို႔ သံသယမရွိၾကပါနဲ႔။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ဆိုတိုင္း ဘာသာတရားနဲ႔ နီးစပ္မႈမရွိၾကပါဘူး။
တၿခားစီပါ။ ကေလးေတြက သူတို႔န႔ဲ အထိအေတြ႔မ်ားတဲ႔ အရာေတြကိုသာသိၿပီး အဲဒီအေပၚမွာပဲ စိတ္ဝင္စားမႈရွိၾကတာပါ။ အဲဒီအေပၚမွာ တာဝန္အရွိဆံုးသူေတြက မိဘေတြပါ။ ဒုတိယက ဆရာေတြလို႔ေၿပာနိုင္ပါတယ္။ မိဘေတြက အထိအေတြ႔မ်ားေအာင္
လုပ္မေပးေတာ႔ ကေလးေတြကလည္း ဘာသာေရးနဲ႔ ရင္းနွီးမႈမရွိ၊ မရွိေတာ႔ စိတ္မဝင္စားေတာ႔တာေပါ႔။ စိတ္ဝင္စားမႈမရွိေတာ႔မသိ၊ မသိေတာ႔ ဗုဒၶဘာသိဘာသာတို႔၊ ဗုဒၶခ်ာတိခ်ာတာတို႔ ၿဖစ္ကုန္ေရာ။ အခုေခတ္ မိဘေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ္႔သားသမီး ‘ၾသကာသကန္ေတာ႔ခ်ိဳး’ မရတာကို စိတ္မပူၾကပါဘူး။ အတန္းထဲမွာ အဆင္႔မေကာင္းမွာ ဆုမယူရမွာေတြကိုပဲ ပိုၿပီးစိတ္ပူၾကတာပါ။ ဝမ္းနည္းစရာပါပဲ။ ပညာတတ္လူတန္းစားဆိုတဲ႔ မိဘေတြကိုယ္တိုင္က အဲလိုၿဖစ္ေနၾကတာ အ႔ံၾသစရာမေကာင္းဘူးလား။ ကိုယ္႔သားသမီး ညအိပ္ရာဝင္ခါနီး ဘုရားရွိခိုးရဲ႔လားလို႔ ေစာင္႔ၾကည္႔ေၿပာဆိုမဲ႔ မိဘမ်ိဳးရွားေပမယ္႔ စာက်က္၊မက်က္ အနားကေန ငိုက္ၿပီး ငုတ္တုတ္ထိုင္ေစာင္႔တဲ႔ မိဘေတြတပံုၾကီးပါပဲ။ တစ္ခ်ိဳ႔လည္း ေတာ္ေတာ္ေလးလုပ္ေပးတဲ႔ မိဘေတြေတြ႔ဖူးပါတယ္။
တရားစခန္းေတြမွာ မိဘေတြနဲ႔အတူပါလာတဲ႔ ကေလးတစ္ခ်ိဳ႔ဆိုရင္ ၉-နွစ္၊ ၁၀-နွစ္ေလာက္ ကေလးေတြပါ။ ဒီ ၉-နွစ္၊ ၁၀-နွစ္ ကေလးက တရားထိုင္လို႔ဘာသိမွာလဲလို႔ ကတ္မေၿပာပါနဲ႔။ တရားစခန္းေတြဆိုတာ နိဗၺာန္ရဖို႔ အဓိကနည္းေပးလမ္းၿပတဲ႔ ေနရာၿဖစ္သလို ဘဝမွာအေရးပါတဲ႔ ေနထိုင္နည္း၊ စားေသာက္နည္း၊ ေၿပာဆိုနည္း၊ စိတ္ေနစိတ္ထားေတြကိုပါ ၿပဳၿပင္ေပးတဲ႔ေနရာပါ။ အဲလိုမိဘမ်ားၾကေတာ႔လည္း သားသမီးကို ၿပဳစုပ်ိဳးေထာင္တဲ႔ေနရာမွာ ေတာ္လိုက္တာလို႔
မွတ္ခ်က္ခ်မိပါတယ္။ သူတို႔ကိုယ္တိုင္က ဗုဒၶဘာသာဆိုေတာ႔ သားသမီးကိုလည္း ဗုဒၶဘာသာၿဖစ္ေအာင္ ၿပဳစုပ်ိဳးေထာင္နိုင္တာေပါ႔။ မိဘကိုယ္တိုင္က ဗုဒၶခ်ာတိခ်ာတာဆိုရင္ သားသမီးကလည္း ဗုဒၶခ်ာတိခ်ာတာ ၿဖစ္မွာပဲ။
မိဘေတြဆိုတာ ကိုယ္႔သားသမီးကို ကိုယ္႔ထက္ေတာ္ေစခ်င္ တတ္ေစခ်င္ၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ ဒါေပမယ္႔ တစ္ခ်ိဳ႔ကိစၥေတြမွာ လမ္းလြဲေနတယ္ ထင္တာပဲ။ လူေတာ္ေလးေတြေတာ႔ ၿဖစ္ပါရဲ႔ လူေကာင္းေလးေတြမဟုတ္ရင္ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။ စိတ္အေၿခခံေကာင္းေတြဆိုတာ ဘာသာတရားအေပၚမွာ အေၿခခံၿပီးရလာတာကိုေတာ႔ ဘယ္သူမွၿငင္းနိုင္မယ္ မထင္ပါဘူး။ ကဲ…ဒါဆိုရင္ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။
ၿမတ္စု
၂၉-၁၂-၂၀၀၉
သီတဂူစတားအၾကံျပဳ
ဟုတ္ပါတယ္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဆုိေပမဲ့ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ေ၀းေနသူေတြ အမ်ားၾကီးပါ၊ ဘြဲ႔ရျပီးေက်ာင္းသားမ်ားသည္ပင္ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းကုိ ေကာင္းေကာင္း မေျပာႏုိင္ၾကပါဘူး။ အေျခခံအေၾကာင္းေတြကေတာ့ မျမတ္စုေျပာသလုိ မိဘေတြရဲ့အားေပးမႈေပၚမွာ မူတည္တယ္ဆုိတာလဲ အေၾကာင္းတစ္ရပ္ပါ။ အေၾကာင္းတစ္ခုကေတာ့ ပညာေရးစနစ္ပါပဲ၊ အတန္းေက်ာင္းေတြမွာ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ ျပထာန္းစာမ်ိဳးမပါျခင္းကလည္း အေၾကာင္းတစ္ရက္ပါ။ သီရိလကၤာႏုိင္ငံက ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေလးေတြသည္၊ အဂၤလိပ္စာေတာ္ရုံတင္မဟုတ္ပါဘူး ဘာသာေရးဘက္ဆုိင္ရာ အသိပညာေတြကလည္း ေတာ္ေနၾကပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္၏ မူလတန္း အလည္တန္း အထက္တန္းေက်ာင္းတုိ႔၌ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းအရာမ်ားကို မျဖစ္မေနသင္ၾကရပါသည္။ အလုပ္ေလွ်ာက္သည့္အခါမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ပတ္သက္သည့္စာေမးပြဲ ေအာင္လက္မွတ္ ပါသူကိုသာ ဦးစားေပးခန္႔ၾကပါသည္။ တနဂၤေႏြေန႔တုိင္း ဗုဒၶဘာသာသင္တန္း မျဖစ္မေနတက္ၾကရပါသည္၊ ထုိသင္တန္းေက်ာင္းကို ဆန္းေဒးစကူးလ္ (Sunday School) ဟုေခၚ၏။
(အရွင္ေဒ၀ိႏၵာဘိ၀ံသ၏ ဆန္းေဒစကူးတြင္ ေဖာ္ျပျပီး) အလြန္ထိေရာက္သည့္ နည္းျဖစ္ပါသည္။ သီရိလကၤာအစုိးရ၏ ဘာသာေရးအေပၚ အေလးထားသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီးပညာေရးဘက္မွာေတာ့ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားကို မီတဲ့ႏုိင္ငံ မရွိေသးသည့္ဆုိေသာ အခ်က္ကိုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာတုိင္းျပည္တုိင္းက လက္ခံၾကသည္။ ျမန္မာရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ပတ္သက္လာလ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ေနသလုိ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာအတြက္ ေရွ႕တန္းက ဦးေဆာင္ေနျခင္းကိုလည္ အသိအမွတ္ျပဳၾကသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ ထူးျခားသည့္ဂုဏ္ထူးႏွင့္ ပတ္သက္လာလ်င္လည္း ဗုဒၶဘာသာရဟန္းေတာ္မ်ား၏ ပရိယတ္ ပဋိပတ္အလုပ္ႏွင့္ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ညြန္ျပရပါလိမ့္မည္ဟု ထင္မိပါသည္။ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဓေလ့ထုံတမ္း အစဥ္အလာမ်ားသည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏အဆုံးအမမ်ားကို လုံး၀အေျခခံထားသည္ကိုေတြ႔ႏုိင္ပါသည္။ ထုိျမတ္ဗုဒၶ၏ဓမၼသည္လည္း ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာျခင္းေၾကာင့္သာျဖစ္ပါသည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑ကိုဖယ္လုိက္ပါက ဘာမွထူးျခားတာမရွိႏုိင္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိဘမ်ားကလည္း ေနာင္မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္ေတြ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္းေတြႏွင့္ နီးစပ္လာေအာင္ ဗုဒၶစာေပမ်ားစိတ္၀င္စားလာေအာင္ က်ိဳးစားဘုိ႔လုိသလို ပညာေရးအခန္းကဏၭမွာလည္း ဗုဒၶစာေပမ်ား ထည့္သြင္းျပထာန္းသင့္ေၾကာင္း မျမတ္စုရဲ့ ေဆာင္းပါးကို အတည္ျပဳကာ ထည့္ေလာင္း အၾကံျပဳလုိက္ပါသည္။
သီတဂူစတား
၄-၁-၂၀၁၀
Posted in: ေဆာင္းပါး
Email This
BlogThis!
Share to Facebook
0 comments:
Post a Comment