Saturday, August 22, 2009
သီတဂူစတား (sitagustar)
No comments
ဗုဒၶဝါဒသည္ Religion လား? Philosophy လား?
ဗုဒၶဝါဒသည္ Religion လား? Philosophy လား? ဟူေသာေမးခြန္းကို မၾကာခဏေမးၾက၏။ ေမးခြန္းရွင္တို႔က Religion-လို႔ပဲေခၚေခၚ၊ Philosophy-လို႔ပဲေခၚေခၚ မည္သို႔ ေခၚေစကာမူ ထိုအမည္နာမသည္ အေရးႀကီးကိစၥမဟုတ္ေပ။ ေမးခြန္းရွင္တို႔ မည္သို႔အမည္နာမည္ကိုပဲ တပ္တပ္၊ မည္သို႔ အမည္ကဒ္ကိုပဲကပ္ကပ္၊Buddhism-သည္ ဗုဒၶ၏အဆံုးအမ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနမည္သာျဖစ္သည္။
နာမပညတ္သည္ အထည္ကိုယ္ျဒဗ္မရွိ၊ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ေပးထားေသာ ဤ Buddhism-အမည္နာမသည္ ဗုဒၶ၏ အဆံုးအမမ်ားအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးေသာ ကိစၥမဟုတ္၊ သို႔ေသာ္ မည္သည့္အရာဝတၳဳမဆို ေခၚေဝၚေျပာဆိုဖို႔ အမည္ နာမတစ္ခုေတာ့ လိုအပ္ပါသည္။
'ႏွင္းဆီပန္း'ဟု ကြ်ႏု္ပ္တို႔ ေခၚထားေသာအမည္တစ္ ခု၌ အဘယ္ရာဝတၳဳသည္ ႏွင္းဆီပန္းျဖစ္ပါသနည္း။ အေရာင္ကိုေခၚမည္ေလာ၊ အနံ႔ကိုေခၚမည္ေလာ၊ ပန္းပြင့္ျဒဗ္ ကိုေခၚမည္ေလာ၊ ပန္းပြင့္ပံုသ႑ာန္ကို ေခၚမည္ေလာ၊ အျခားအမည္ျဖင့္ ေခၚၾကေသာ အျခားပန္းပြင့္တို႔မွာလည္း ႏွင္းဆီကဲ့သို႔ေသာ ေမႊးႀကိဳင္သည့္ရနံ႔ ရွိၾကမည္သာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ပံုသ႑ာန္ႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုတို႔ကေတာ့ တူၾကမည္မဟုတ္ ေပ။
ထို႔ေၾကာင့္ သစၥာ၌ အမည္နာမ မလိုေပ၊ သစၥာကို အမည္ေပးရန္မရွိ၊ သစၥာသည္ ဗုဒၶဘာသာလည္းမဟုတ္၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာလည္း မဟုတ္၊ မူဆလင္ဘာသာလည္း မဟုတ္၊ သစၥာသည္ Philosophy-လည္းမဟုတ္၊ Psychology-လည္းမဟုတ္၊ ဘာသာေရးလည္းမဟုတ္။ သစၥာသည္ ထိုအမည္ နာမအားလံုးတို႔မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီးျဖစ္၏။
သစၥာကို မည္သည့္ဘာသာဝါဒတို႔ကမွ် ဆုတ္ကိုင္ ထားႏိုင္ျခင္းမရွိ၊ ဘာသာဝါဒစြဲတစ္ခုေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာေသာ အမည္နာမတို႔သည္ သစၥာတရားကို ရွာေဖြျခင္းႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ သိျမင္ျခင္းတို႔၏ အတားအဆီး အေႏွာက္ အယွက္ မ်ားျဖစ္ၾကကုန္၏။ ထိုအမည္နာမအမ်ိဳးမ်ိဳးသည္ လူသားတို႔၏စိတ္၌ အႏၱရာယ္မ်ားေသာ အပိတ္အပင္အ တားအဆီးတို႔ကို ျဖစ္ေစၾကကုန္၏။
ဤအမည္နာမတို႔ေၾကာင့္ လူသားအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံေရး၌လည္းေကာင္း၊ စိတ္ဓာတ္ေရးရာ၌လည္း ေကာင္း၊ အသိဥာဏ္ပညာေရးရာ၌လည္းေကာင္း အတား အဆီး အေႏွာက္အယွက္ ေျမာက္မ်ားစြာျဖစ္ရကုန္၏။ ဥပမာ- ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ လူတစ္ေယာက္ကိုေတြ႔ျမင္၏။ထိုအခါ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ေတြ႔ရေသာ ထိုလူကို လူသား တစ္ေယာက္ပါပဲဟူ၍ မ႐ႈၾကည့္ၾကပဲ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ထိုလူ႔အ ေပၚ၌ Loving-အမည္နာမအမ်ိဳးမ်ိဳး ကပ္ၾကေလ၏။
ဥပမာ- လူတစ္ေယာက္ကိုေတြ႔၏။ ဘာလူမ်ိဳးလဲ၊ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးလား၊ အေမရိကန္လူမ်ိဳးလား၊ အာရပ္လူမ်ိဳး လား၊ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးလား၊ ကုလားလူမ်ိဳးလား စသည္ျဖင့္ အမည္နာမ အမ်ိဳးမ်ိဳး တပ္ၾကေလကုန္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔စိတ္ထဲ၌ ထိုလူႏွင့္ပတ္သက္ သည့္ အမည္နာမအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ မ်ားစြာ အေႏွာက္အ ယွက္ ျဖစ္ၾကကုန္၏။ အဂၤလိပ္ဆိုရင္ ဒို႔ကမႀကိဳက္ဘူး၊ အေမ ရိကန္လူမ်ိဳးမွ ႀကိဳက္သည္ စသည္ျဖင့္- ႀကိဳက္/မႀကိဳက္ႏွစ္ မ်ိဳးျဖစ္ရျခင္းသည္ လူဆိုသည့္အေပၚ၌ အဂၤလိပ္-အေမရိ ကန္ဟူေသာ အမည္တပ္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔သည္ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ေပးထားေသာ ထိုအမည္နာမအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ရသည့္ အတားအဆီး အေႏွာက္အယွက္ ပဋိပကၡအေပါင္းတို႔မွ လြတ္ေျမာက္ေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ၾကပါသည္။
လူသားတို႔သည္ အမည္နာမ ခြဲျခားမႈမရွိသည့္ သေဘာကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကသည္။ လူသားတို႔သည္ လူသားတို႔၏ အရည္အခ်င္း , ဂုဏ္သိကၡာ , အက်င့္သီလ , အသိပညာ စိတ္ဓာတ္အားျဖင့္တန္းတူညီမွ် ျဖစ္သည့္ သေဘာကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကသည္။
လူမ်ိဳးႏွင့္ကိုးကြယ္သည့္ဘာသာ ေနထိုင္သည့္ေရ ေျမ မည္သို႔ပင္ အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳးေအာက္ ေရာက္ေနၾကေသာ္ လည္း တိုင္းျပည္အသီးသီးရွိ လူမ်ိဳးအသီးသီး၏ႏွလံုးသားဝယ္ ကိန္းေအာင္းေနသည့္ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း ညႇင္းဆဲျခင္း သည္းခံျခင္း အစရွိေသာ စိတ္တို႔၏သေဘာမွာ တူညီေသာ သေဘာလကၡဏာ ရွိၾကကုန္၏။
အဖ်ားျဖတ္ေဆးတစ္လက္ကို ေဖာ္စပ္ပံုတူညီပါ လွ်က္ အေမရိကန္မွာလုပ္သည္ဆိုလွ်င္ လူတကာအထင္ႀကီး ၾကေသာ္ လည္း ထိုေဖာ္စပ္ပံုအတိုင္းပင္ ျမန္မာျပည္ မွာလုပ္သည္-ဟုတံဆိပ္ကပ္လွ်င္အထင္မေသးသင့္။ အမွတ္တံဆိပ္ ကြာေပမယ့္ ေဖာ္စပ္ပံုတူညီေသာေၾကာင့္ စြမ္း ရည္သတၲိတို႔လည္း တူညီၾကကုန္၏။ အဖ်ားေပ်ာက္သည္မွာ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ-ဒါန သီလ ဘာဝ နာ၊ ခရစ္ယာန္-ဒါန သီလ ဘာဝနာ၊ အစၥလာမ္- ဒါန သီလ ဘာဝနာ စသည္စသည္ျဖင့္ သူေတာ္ေကာင္းအက်င့္တို႔ အေပၚ၌ အမည္နာမမ်ိဳးစံုတို႔ ကပ္ေရာက္သြားလွ်င္ အတြင္းရွိ အစြမ္းသတၲိကို ေမ့ေလ်ာ့ကာ အေပၚယံအမည္၌ ျငင္းခံုေန ၾကမည္သာျဖစ္ကုန္၏။
သို႔ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ သစၥာတရား၌ ဘာသာေရး အမည္ဆိုင္းဘုတ္ မလို၊ ဓမၼ၌လည္း ဘာသာေရးဆိုင္း ဘုတ္ ထိုးရန္မလို။သီလ သမာဓိ ပညာတို႔သည္ စံနစ္တက် ေဖာ္စပ္ထားေသာ ေဆးသမားႀကီး၏ ေဆးစြမ္းေကာင္းမ်ား ျဖစ္ၾကကုန္၏။ ထိုေဆး စြမ္းေကာင္းတစ္လက္ကို အေပၚမွာ တပ္ထားေသာ အမည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ေရာဂါသည္အ ေပါင္းတို႔ မျငင္းခံုသင့္။ ေရွာင္လႊဲ မသြားသင့္။ နာမပညတ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္၍ ဓမၼေဆးကို ေသာက္ရန္သာျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼသည္ Religion-လည္းမဟုတ္၊ Philosophy- လည္းမဟုတ္။ သူ႔ကိုတပ္ရန္ မည့္သည့္အမည္ နာမည္မွ် မလို၊ လူသားထုတစ္ရပ္လံုး စြဲကပ္သည့္ ကိေလသာ ေရာဂါဆိုးႀကီးကို ေျဖေဖ်ာက္ေပးမည့္ ေဆးစြမ္းေကာင္း တစ္ လက္သာျဖစ္၏။
ဓမၼေဆးကို ဗုဒၶက ေဖာ္စပ္ေပးျခင္းေၾကာင့္ ဗုဒၶ၏တပည့္သာဝကတို႔သည္သာ ပိုင္ဆိုင္ၾကသည္မဟုတ္၊ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း အစရွိေသာ နာတာရွည္ေရာဂါဆိုးႀကီး စြဲကပ္ေနၾကသည့္ လူသားတိုင္းက ပိုင္ဆိုင္ၾကသည္သာျဖစ္ ၏။
ထို႔ေၾကာင့္ ဓမၼသည္ သစၥာ၊ သစၥာသည္ Religion-မဟုတ္၊ သစၥာသည္ ေနရာတိုင္း လူသားတိုင္းမွာရွိသည္။ လူသားတိုင္း သည္ သစၥာကို သိျမင္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္။
သစၥာတရားကိုရွာေဖြစဥ္ ရွာေဖြသူထံသို႔ ရေရာက္ လာေသာ အေတြးအႀကံမွန္သမွ် တို႔သည္ အမည္နာမႏွင့္ ႐ုပ္ျဒဗ္တို႔ မဟုတ္ၾကေလကုန္။ တကယ္စင္စစ္ေတာ့ စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ အသိဥာဏ္တို႔သာျဖစ္ကုန္၏။
စိတ္ဓာတ္ အေတြးအႀကံ အသိဥာဏ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္ျခင္းႏွင့္ ထို၏အေၾကာင္းရင္းသည္ ပညာသာ ပဓာန ျဖစ္၏။ တကယ္ စင္စစ္ သစၥာကိုသိနားလည္ဖို႔ရန္အလို႔ငွါ ထိုသစၥာကို ဘယ္သူသင္ျပသည္၊ ဘယ္လူမ်ိဳးေဟာၾကားသည္၊ ဘယ္တိုင္းျပည္ကလာသည္- စသည့္အခ်က္တို႔ကို သိရန္မ လို၊ သစၥာ၌ တိုင္းျပည္ လူမ်ိဳး ပံုသ႑ာန္ အရြယ္အစား အေရာင္အေသြးမရွိ။သစၥာတရားသည္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အ တားအဆီး အေႏွာင္အဖြဲ႔တို႔မွ လြတ္ေျမာက္ၿပီးျဖစ္၏။
Posted in: ေဆာင္းပါး
Email This
BlogThis!
Share to Facebook
0 comments:
Post a Comment