ဗုဒၶဘာသာကုိ ယုံၾကည္မႈ
(သုိ႔မဟုတ္)
ပညာအေပၚမွာတည္ေဆာက္ထားသည့္ သဒၶါ
------------
တစ္ခုေသာအခါ ျမတ္ဗုဒၶသည္ အိုးလုပ္သူတို႔ ၏တဲ၌ ခရီးသြားခိုက္ ဝင္ေရာက္နားခို၏။ ထိုတဲ၌ ဗုဒၶ၏ေရွး ဦး စြာက ရေသ့တစ္ေယာက္ ဝင္ေရာက္ၿပီး တည္ခိုေနထိုင္ ဆဲျဖစ္ေန၏။ အိုးလုပ္တဲႀကီးက က်ယ္ဝန္းဟန္တူပါသည္။ ရဟန္းႏွင့္ ရေသ့တို႔ႏွစ္ေယာက္ လြတ္လပ္စြာ တည္းခိုခြင့္ ရွိၾက၏။တစ္ေယာက္ႏွင့္ တစ္ေယာက္မူကား မသိရွိၾက။ ဗုဒၶကလည္း ရေသ့ကိုေလ့လာ၊ ရေသ့ကလည္း ဗုဒၶကိုေလ့လာ၊ ထို႔ေနာက္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ မိတ္ဆက္ၾက၏။ ျမတ္ဗုဒၶက ထိုရေသ့ကိုေမး၏။
"သင္သည္ မည္သူ႔ကို ရည္ညႊန္း၍ ရေသ့ဝတ္ သနည္း"။ ရေသ့ကေျဖ၏။ "အကြ်ႏု္ပ္၏ဆရာသည္သက်မုနိ ေဂါတမဗုဒၶျဖစ္၏။ သက်မုနိ ေဂါတမဗုဒၶကို ဆရာဟူ၍ ရည္ ညႊန္းကာ ရေသ့ျပဳခဲ့ပါသည္။ အကြ်ႏု္ပ္သည္ သက်မုနိေဂါတ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ဓမၼကို ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ပါသည္"ဟု ေျဖၾကား၏။
"သင္သည္ သင့္ဆရာကို ျမင္ဖူးသေလာ"။
"မျမင္ဖူးပါ"။
"သင့္ဆရာ၏ ဓမၼကိုေကာ ၾကားဖူးၿပီးၿပီေလာ"။
"မၾကားဖူးေသးပါ"
"သို႔ျဖစ္လွ်င္ ငါသည္ သင့္ကို ဓမၼတစ္ပုဒ္ေလာက္ ေဟာျပမည္၊ နားၾကားမည္ေလာ"။
"နာၾကားပါမည္"ဟု ေျဖၾကားေသာအခါ ျမတ္ဗုဒၶ က သစၥာေလးပါး ျမတ္တရားကို ေဟာၾကားေတာ္မူေလသည္။ ဓမၼ၏နိဂံုး၌ ထိုရေသ့သည္ သစၥာကိုအႀကြင္းမဲ့ထြင္းေဖာက္၍ သိျမင္ သြားေလသည္။
ဤ၌ သစၥာကိုရွာေဖြသူ ရေသ့ပုကၠဳသာတိသည္ သူ႔အား သစၥာတရားေဟာျပေနသည့္ သူ႔ဆရာဗုဒၶကိုပင္ သူသည္ ဗုဒၶမွန္းသိခဲ့သည္ မဟုတ္ေပ။ သစၥာတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၿပီးမွသာလွ်င္ ထိုသစၥာတရားေဟာၾကား သူဟာ သူရည္မွန္းထားေသာ သူ႔ဆရာမွန္းသိခဲ့ေလသည္။
ထိုအခါမွ ရေသ့သည္ ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ အိုးလုပ္တဲ၌ တစ္ညတာ အတူေနခဲ့ရာ ဗုဒၶမွန္းမသိ အ႐ိုအေသမျပဳခဲ့မိ သည္တို႔ကို ရွိခိုးဝန္ခ် ေတာင္းပန္ကန္ေတာ့ခဲ့ေလသည္။ သစၥာကို အလွ်င္သိ၊ သစၥာကိုေဟာၾကားသည့္ သူ႔ဆရာကို ေနာက္မွသာ သိသည့္ ပုကၠဳသာတိသည္ ျမတ္ဗုဒၶထံ တပည့္ခံ၍ ရဟန္းျပဳခဲ့ ေလသည္။
ကိုးကြယ္မႈကိုအေျခခံသည့္ Religion-ဟူ ေသာ ဘာသာတရားအားလံုးတို႔သည္ ယံုၾကည္မႈအေပၚ၌ တည္ ေဆာက္ထားၾကကုန္၏။ ဉာဏ္မပါေသာ ထိုယံုၾကည္မႈတို႔ သည္ အကန္းတို႔သာျဖစ္ၾကကုန္၏။
ဗုဒၶ၏အဆံုးအမက ယံုၾကည္ျခင္း သဒၶါကို ေၾကာင္းက်ိဳးဆင္ျခင္သိျမင္ျခင္း ဟူေသာ ပညာေပၚ၌ တည္ေဆာက္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ သဒၶါဟူေသာ ယံုၾကည္ျခင္းမွာလည္း ေက်နပ္သေဘာတူ လက္ခံၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စိတ္ခ်ယံုၾကည္ျခင္းျဖစ္၏။ ေက်နပ္ျခင္း သေဘာတူညီျခင္း ေၾကာင္းက်ိဳးဆင္ ျခင္ျခင္းမရွိေသာ ယံုၾကည္ျခင္းမ်ိဳးကို ဗုဒၶသာသနာေတာ္က အကန္းယံုဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ေၾကာင္းက်ိဳးသိျမင္ဆင္ျခင္ၿပီးမွ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ေသာ သဒၶါျဖင့္ ကိုးကြယ္ျခင္းမ်ိဳးသည္ အဆင့္ ျမင့္ကိုးကြယ္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) တကယ္ပင္ သရဏဂံုတင္ျခင္း ျဖစ္ေပသည္။ ၄-ရာစုႏွစ္က အလြန္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္ ႀကီးက်ယ္ေသာ အေတြးအေခၚပညာရွင္ အာသိဂၤဆရာ ႀကီး၏ အဘိဓမၼာက်မ္းအရ သဒၶါသည္ အဆင့္သံုးဆင့္ ရွိသည္။
၁။ အေၾကာင္းအခ်က္တစ္ခုကို ျပည့္စံုအခိုင္အမာ ယံုၾကည္ျခင္း၊ သို႔ေသာ္ ယုတၲိရွိေသာ အရည္အခ်င္းကို နားမ လည္ေသး။
၂။ ယုတၲိေကာင္းေသာ အရည္အခ်င္းတစ္ခုကို သိျမင္ နားလည္၍ ရႊင္လန္းစြာ ယံုၾကည္၏၊ သို႔ေသာ္ အယူ ဝါဒတစ္ခုကို လက္မခံေသး။
၃။ ျပည့္စံုခိုင္ၿမဲစြာလည္းသေဘာတူ၏။ယံုၾကည္ ေလာက္ေသာ အရည္အခ်င္းကိုလည္း ေကာင္းစြာဆင္ျခင္ ႏိုင္၏။ အယူဝါဒတစ္ခုခုကိုလည္း ရႊင္လန္းစိတ္ဝင္စားစြာ လက္ခံယံုၾကည္၏။ အာသိဂၤအဘိဓမၼာဆရာႀကီးက သူ၏အဘိဓမၼာ သမုစၥယက်မ္းတြင္ ဤသို႔ဆိုခဲ့ေလသည္။
ဗုဒၶေဃာသဆရာႀကီး၏ အဘိဓမၼာအဖြင့္က်မ္း ေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာတို႔တြင္လည္း
၁။ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ယံုၾကည္ ျခင္း၊
၂။သင္ၾကားျခင္း, နာၾကားျခင္းတို႔ျဖင့္ တိုးတက္လာေသာ ယံုၾကည္ျခင္း၊
၃။က်င့္သံုးမႈကို အေျခခံ၍ ေပါက္ေရာက္ေသာ ယံုၾကည္ျခင္း၊
၄။သစၥာသိေသာေၾကာင့္ အျမင့္ဆံုးေရာက္ရွိသည့္ ယံုၾကည္ျခင္းတို႔ျဖင့္ ခြဲျခားျပခဲ့ေလသည္။
အစဥ္အလာအားျဖင့္ ယံုၾကည္လက္ခံျခင္း Traditional Belief-သည္ အကန္းယံု Blind Faith ႏွင့္ ေရာေႏွာဆက္စပ္မႈရွိေလသည္။ ယံုၾကည္ျခင္း မယံုၾကည္ျခင္း ဆိုတဲ့ ျပႆနာ၌ ျမင္ျခင္း မျမင္ျခင္းဟူေသာ အဓိပၸါယ္မ်ား ပါဝင္သည္။ ျမင္ရလွ်င္ယံု၏။ မျမင္ရလွ်င္ မယံုႏိုင္ဟူေသာ ေလာကစကား၌ Seeing and blinding-တို႔ ဟန္ခ်က္ညီစြာ ေပါင္းစပ္ေပးသည့္ အဓိပၸါယ္ျဖစ္၏။
ထို႔ေၾကာင့္ သိျမင္ျခင္းဟူေသာ စာလံုးတိုင္း၌ ယံု ၾကည္ျခင္းဟူေသာအဓိပၸါယ္ပါရမည္။ ယံုၾကည္ျခင္းဟူေသာ စာလံုး၌လည္း သိျမင္ျခင္းဟူေသာ အဓိပၸါယ္ပါရမည္။
သို႔ ေသာ္လည္း ပတၲျမားလံုးကို လက္တြင္ဆုပ္ထားေသာ လူတစ္ ေယာက္က ငါ ပတၲျမားလံုးကို ဆုပ္ထားသည္ သင္ယံုရဲ့လားဟု အျခားသူတစ္ေယာက္ကို ေမးလွ်င္ ထိုသူက ေျပာႏိုင္သည္ "ငါသည္ ထိုပတၲျမားကို မျမင္ရေသာေၾကာင့္ မယံုဘူး" အကယ္၍ လက္သီးဆုပ္ကို ဖြင့္လွ်က္ လက္ဖဝါးျပင္တြင္ ပတၲျမားကို တင္ျပလိုက္လွ်င္ ထိုသူကိုယ္တိုင္ ျမင္ရသည္ျဖစ္ ျခင္းေၾကာင့္ ထိုသူသည္ ကြ်ႏု္ပ္မယံုဟု ေျပာဆိုဖြယ္ရာမရွိ ေတာ့ေပ။
ထို႔ေၾကာင့္ သစၥာကို႐ႈျမင္ရာ၌ လက္ဖဝါးျပင္တြင္ တင္ထားေသာပတၲျမားကို ထင္ရွားစြာျမင္ရ သကဲ့သို႔ သိျမင္ရမည္ရမည္မွာ ျမတ္ဗုဒၶဓမၼ၌ သစၥာ၏ သေဘာျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ေကသမုတၲိရြာ၌ အတၲနာဝ ဇာေနယ်ာထ- ကုိယ္တုိင္ စူးစမ္းေလလာၿပီး သိေအာင္လုပ္ၾကပါ-ဟူေသာစကားကို ကာလာမတို႔ အား ျမတ္ဗုဒၶ မိန္႔ၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
သစၥာကို သိျခင္းဟူသည္ ကိုးကြယ္ျခင္း ဆည္းကပ္ျခင္း ယံုၾကည္ျခင္း ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ျခင္း ၿငိကပ္ျခင္း တဆင့္ၾကားျခင္း ယုတၲိရွာျခင္း ခန္႔မွန္းေတြးဆျခင္း ဓေလ့ ထံုးစံ တဆင့္ၾကား ေကာလဟလမ်ားကို ေက်ာ္လြန္၍ ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္ပိုင္ေသာဥာဏ္ျဖင့္ ေဖာက္ထြင္း သိျမင္ေသာ သႏၵိ႒ိက အျမင္မ်ိဳး ျဖစ္ေလသည္။
နိဗၺာန္ကို ျမင္ေသာသူဟူသည္ကား မိမိ၏ ကိေလ သာ အေမွာင္ကိုမိမိကိုယ္တိုင္ ပယ္ေဖ်ာက္ၿပီးသူသာျဖစ္သည္။ မိမိ၏ကိေလသာအေမွာင္ကို မိမိကိုယ္တိုင္မပယ္ ေဖ်ာက္ႏိုင္ ေသးသူသည္ ယံုၾကည္ျခင္း ကိုးကြယ္ျခင္း ႏွစ္သက္ျခင္း လက္ခံျခင္း တဆင့္ၾကားျခင္း ယုတၲိရွာျခင္း မွန္းဆျခင္းတို႔ျဖင့္ နိဗၺာန္ကို တကယ္မျမင္ႏိုင္ေပ။
နိဗၺာန္ကို ယံုၾကည္ျခင္းသည္ ပဓာနက်သည့္ကိစၥမ ဟုတ္၊သိျခင္းျမင္ျခင္းသည္သာ ပဓာနျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓမၼ၌ ဧဟိပႆိကဟူေသာ ဂုဏ္အရည္အခ်င္း တစ္ခု ရွိေလသည္။
ဧဟိပႆိကဆိုသည္ကား Come and see- လာၾကၾကည့္ၾကဟု ဖိတ္ေခၚေနျခင္းျဖစ္သည္။ Come and believe - လာၾကယံုၾကည္ၾကဟု ဖိတ္ေခၚေနျခင္း မဟုတ္။ ဗုဒၶစာေပ၌ သစၥာကို သိေသာပုဂၢိဳလ္တို႔၏ အေၾကာင္း အရာကို ေဖၚျပေသာ ေနရာတိုင္း၌ ဝိရဇံ ဝီတမလံ ဓမၼစကၡံဳ ဥဒပါဒိ-ျမဴကင္းေသာအညစ္အေၾကးကင္းေသာ ဓမၼစကၡဳ သည္ျဖစ္၏။
"The dustless and stainless Eye to Truth (Dhamma cak khu) has arisen" သစၥာကိုျမင္၏။ သစၥာကို ရ၏။ သစၥာဥာဏ္သို႔ေရာက္၏။ သစၥာကိုသိ၏။ သစၥာကို ထြင္းေဖာက္၏။ ယံုမွားမႈအားလံုးကို ပယ္ေဖ်ာက္၏။ ေတြေဝျခင္းမရွိ။ မွန္ေသာဥာဏ္ျဖင့္သိ၏။
(ယထာဘူတံ ပဇာနာတိ) ဗုဒၶရွင္ေတာ္ ကိုယ္တိုင္၏ေဗာဓိဥာဏ္ကို ရေတာ္မူရာ၌လည္း"စကၡံဳ ဥဒပါဒိ ဥာဏံ ဥဒပါဒိ၊ ပညာ ဥဒပါဒိ၊ ဝိဇၨာ ဥဒပါဒိ၊ အာေလာေကာ ဥဒပါဒိ-မ်က္လံုးျဖစ္ လာ၏။ ပညာဥာဏ္ျဖစ္လာ၏။ ေဗာဓိဥာဏ္ျဖစ္လာ၏။ ဝိဇၨာဥာဏ္ျဖစ္လာ၏။ အဝိဇၨာအေမွာင္ေဖ်ာက္၍ ဝိဇၨာအေရာင္ ေရာက္လာ၏"ဟု ဗုဒၶကိုယ္တိုင္ပင္ မိန္႔ေတာ္မူ ခဲ့ပါသည္။
ဒုကၡမရွိရာျဖစ္သည့္ ျမတ္နိဗၺာန္ကို ဥာဏ္ျဖင့္သာ ျမင္ႏိုင္ သိႏိုင္သည္။ ယံုၾကည္႐ံုမွ်ျဖင့္ ျမင္သိေနေသာ အရာမ်ိဳးမ ဟုတ္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္မွန္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔၏ ယုံၾကည္မႈ သဒၶါတရားသည္ ပညာေပၚ၌ တည္ေဆာက္ထားပါသည္။
Posted in: ေဆာင္းပါး
Email This
BlogThis!
Share to Facebook
0 comments:
Post a Comment