ယေန႔အခ်ိန္သည္ မည္သည့္ေလာကမွာမဆုိ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ အျပိဳင္ၾကိဳးစားေသာ ေခတ္ႀကီးးတည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိတုိ႔သည္ မ်က္စိကိုဖြင့္ နားကိုစြင့္လ်က္ အစဥ္္ႏိုးၾကားေနမွ ေတာ္ကာက်ေပမည္။ သို႔မဟုတ္ပါက အျခားသူတို႔၏ မ်က္ႏွာကို “ေမာ္ၾကည္ရမည္႔ဘဝ”သို႔ ေရာက္သြားေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အတိတ္က ျဖစ္စဥ္တုိ႔ကုိ ပိုင္းျခားေ၀ဘန္ကာ အေၾကာင္းယုတၱိရွာ၍ အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေပမည္။
ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနကိုလည္း အကဲခတ္မွသာလွ်င္ “ျပင္ပရန္စြယ္ အႏၱရာယ္” တို႔ကို နားလည္သိရွိၿပီး တြန္းလွန္ တားဆီးႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါေလာ။ မ်က္စိမွိတ္ၿပီး ဂါထာမႏၱရား ႐ြတ္ဆိုေန႐ုံမွ်ျဖင့့္ ျပင္ပ ရန္စြယ္ အႏၱရာယ္မွ ကင္းေဝးႏိုင္မည့္ “ေခတ္” မဟုတ္သည္ကေတာ့ ေသခ်ာလွေပ၏။
သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းကလည္း “ဘာ့ေၾကာင့္ျဖစ္သလဲ၊ ဘယ္လိုျဖစ္သလဲ၊ ဘယ္လိုရလာဒ္ရွိသလဲ ဆိုတာကို သိရွိျခင္းျဖင့္ (တနည္း) သမိုင္းကို တတ္ထားျခင္းျဖင့္ မအဘူး၊ မညံ့ဘူး၊ အညာမခံရဘူးေပါ့ဗ်ာ”ဟု ေျပာၾကားခဲ့ဖူးပါသည္။
ျမန္မာတို႔ တန္ခိုးအရွိန္အဝါ ေကာင္းခဲ့စဥ္က ပိုင္နက္ နယ္ေျမသည္ ယခုထက္က်ယ္ဝန္းခဲ့၏။ အေရွ႕ဘက္၌ ဆစ္ေဆာင္ ပႏၷား (တ႐ုတ္)၊ ဇင္းမယ္, အယုဒၶယ(ယိုးဒယား)၊ အေနာက္ဘက္၌ အာသံမဏိပူရ (အိႏၵိယ)၊ ပန္းဝါ, စစ္တေကာင္း (ဘဂၤလားေဒ့ရွ္) အရပ္ထိေအာင္ က်ယ္ျပန္႔ခဲ့၏။
ယင္းအနယ္နယ္ အရပ္ရပ္သို႔ အာဏာျဖန္႔က်က္ႏိုင္ခဲ့ေသာ အေနာ္ရထာ, က်န္စစ္သား, ဘုရင့္ေနာင္, မင္းႀကီးရန္ေနာင္, အေလာင္းဘုရား, ဗႏၶဳလစေသာ ျမန္မာ့အာဇာနည္တို႔၏ လက္႐ုံးသည္ အားက်ဖြယ္, အတုယူဖြယ္ ေကာင္းေလစြာ့။ မိမိတို႔ ပိုင္ဆိုင္ခဲ့ေသာ ယင္းနယ္ေျမတို႔သည္ အဘယ့္ေၾကာင့္ သူတပါး၏ လက္ထဲသို႔ ေရာက္ သြားခဲ့ပါသနည္း။
ေၾကာင္သူေတာ္ ႀကီးကဲ့သို႔ ဟန္ေဆာင္ ေကာင္းလွေသာ ႏုိင္ငံရပ္ျခား တိုင္းတပါးသား တို႔ကို ႐ုိးစင္းေသာ သေဘာထားျဖင့္ လက္ခံခဲ့ေသာေၾကာင့္ လည္း ေကာင္း (
႐ုိးစင္းေသာ သေဘာထားကား ေမတၱာ မဟုတ္ေပ၊ ဖ်င္းအေသာ သေဘာတည္း)၊ ျမန္မာ့အမ်ိဳးသားတို႔သည္ ႏိုင္ငံတကာ အေျခ အေန အရပ္ရပ္ကို ေလ့လာရေကာင္းမွန္း မသိဘဲ အိမ္တြင္းပုန္းေနထိုင္နည္းကို က်င့္သုံးၾကေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း (
ေလာေကာ သတၱာန မာေစေရာ၊ ကမၻာေလာကႀကီးသည္ မိမိတို႔၏ ဆရာ ျဖစ္၏)၊ လုံ႔လ ဝီရိယနည္း၍ အရာရာကို ေဝဘန္ ပိုင္းျခားသည့္ ဉာဏ္ပညာႏွင့္ အေျမာ္အျမင္ နည္းပါးမႈေၾကာင့္လည္းေကာင္း ( အပၸမေတၱာ ပမေတၱ သု, သုေတၱသု ဗဟုဇာဂေရာ၊ သတိ,ဝီရိယရွိသူတို႔က သတိမမူ ဂူမျမင္ ၾကသူတို႔အား ဝါးမ်ိဳ၍သြားၾကေပ၏) မိမိတို႔ ပိုင္နက္ နယ္ေျမတို႔သည္ သူတပါး၏လက္ထဲသို႔ ေရာက္သြားခဲ့ရေပသည္။
မိမိသည္ ဤႏိုင္ငံ၏ ပိုင္နက္ နယ္ေျမ ျဖစ္ခဲ့ဖူးေသာ တစ္ဘက္ႏိုင္ငံ၏ နယ္စပ္ေဒသသို႔ ေရာက္ခဲ့စဥ္က စိတ္ထဲမွာ ဝမ္းနည္းသလိုလို ဘာလိုလိုႏွင့္ တစ္မ်ိဳးႀကီး ခံစားမိ၏။ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ေျပာရလွ်င္ ဇာတိေသြး, ဇာတိမာန္ မ်ား တက္ၾကြလာၿပီး ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို အားမလုိအားမရ ျဖစ္မိပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပထဝီအေနအထားကို ၾကည့္လွ်င္ လူဦးေရ ထူထပ္လွေသာ ႏိုင္ငံႀကီးတို႔၏ အၾကား၌ တည္ရွိေနေသာေၾကာင့္ ေနာင္အနာဂတ္မွာ အလြန္ ရင္ေလးစရာေကာင္းလွေပသည္။
ဤႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္၌ ကမၻာမွာ လူဦးေရအမ်ားဆုံး ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရွိ၏။ အေနာက္ေတာင္ဘက္၌ ဒုတိယလူဦးေရ အမ်ားဆုံးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံရွိ၏။ လူဦးေရသန္း (၁၂ဝ)ေက်ာ္ရွိေသာ ဘဂၤလားေဒ႔ရွ္ႏိုင္ငံသည္လည္း အေနာက္ဘက္၌ ကပ္လ်က္ရွိေပသည္။
အိမ္နီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ယင္း(၃)ႏိုင္ငံမွ လူတို႔သည္ သယံဇာတ ေပါၾကြယ္ဝေသာ ဤႏိုင္ငံသို႔ အစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ ဝင္လာလွ်င္ သူတို႔၏ ျခယ္လွယ္မႈကိုခံရသျဖင့္ ႐ုိးသားေျဖာင့္မတ္ၾကေသာ ျမန္မာ့ တိုင္းရင္းသား တို႔သည္ ျမိ႕စြန္ျမိ႕ဖ်ား ဆင္ေျခဖုံးသို႔ ေရာက္သြားေပလိမ့္မည္။
ယေန႔မ်က္ေမွာက္၌ပင္ ၿမိဳ႕ႀကီးျပႀကီးတို႔၏ အလယ္၌ လူမ်ိဳးျခား, ဘာသာျခားတို႔သည္သာလွ်င္ မင္းမူေနၾကသည္ မဟုတ္ေလာ။ အထူးအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္ရွိ လမ္းခရီးတေလွ်ာက္၌ စားေသာက္ဆိုင္, ဆီဆိုင္, ကုန္စုံဆိုင္, ခရီးသည္တင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ကားအသင္းတို႔၌ လူမ်ိဳးျခား, ဘာသာျခားတို႔၏ “အကၡရာစာလုံး”တို႔က တေျဖးေျဖးေနရာယူလ်က္ရွိသည္ကို ေတြ႕ရွိေပသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ၀င္မ်ား အေနျဖင့္ အမႈမဲ့ အမွတ္မဲ့ မေနသင့္ေတာ့။
ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာသည္လည္း ဇမၺဴဒီပါ (အိႏၵိယႏိုင္ငံ)၌ သာမက အေရွ႕ဘက္၌ အင္ဒိုနီးရွား, မေလးရွား, စကၤာပူ, ယိုး ဒယား, ျမန္မာ, လာအို, ကေမၺာဒီးယား, ဗီယက္နန္, ကိုရီးယား, ဂ်ပန္ထိေအာင္ ထြန္းလင္းခဲ့၏။ ေတာင္ဘက္၌- သီရိလကၤာ၊ အေနာက္ဘက္၌ - ပါကစၥတန္, အာဖဂန္နစၥတန္, တာကစၥတန္, တူရကီ, ႐ုရွားႏိုင္ငံ ဆိုက္ေဗးရီးယား၊ ေျမာက္ဘက္၌- စိန္႔တိုင္းငါးရပ္ျဖစ္ေသာ တိဘက္, ခိုတန္, ဘူတန္, တ႐ုတ္-ဆစ္ကင္နယ္မ်ားထိေအာင္ ဗုဒၶသာသနာသည္ ေနေရာင္ဝါသို႔ ေတာက္ပခဲ့ပါသည္။ “သာဓု” ေခၚသံတို႔ျဖင့္ သံသာသာ ဟစ္ေၾကြးခဲ့ေသာ ယင္းႏိုင္ငံတို႔သည္ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္၌ မည္သည့္ဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ကုန္သနည္း။
ဆရာေတာ္ ဦးမဟာရကၡိတ ေခါင္းေဆာင္ေသာ ရဟႏၱာငါးရာတို႔ ကာဠကာရာမသုတၱန္ တရား ေဒသနာကို ေဟာၾကား၍ ေထရဝါဒမ်ိဳးေစ့ကို ႀကဲခ်ကာ သာသနာ ထြန္းလင္းေစခဲ့ရာျဖစ္ေသာ အာဖဂန္နစၥတန္ ႏိုင္ငံႏွင့္ တူရကီႏုိင္ငံတို႔၌ ယေန႔အခ်ိန္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ရွိပါေသး၏ေလာ။ စစ္တမ္းထုတ္ၾကည့္ပါ။
ဆရာေတာ္ ဦးမဇၩ ႏၱိကတို႔ အာသီဝိေသာပမ သုတၱန္ကို ေဟာၾကားခဲ့ေသာေၾကာင့္ “နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ”ျဖစ္ခဲ့ေသာ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံ၌ ေထရဝါဒ ဗုဒၶြဘာသာ ကိုးကြယ္သူ တစ္ေယာက္ကို ဒိဗၺစကၡဳ အဘိညာဥ္ျဖင့္ ရွာေဖြေတာင္မွ ေတြ႔ျမင္ဖို႔ရာ ခဲယဥ္းလွေပသည္။
ဗုဒၶြသာသနာ၏ အခ်က္အျခာ အက်ဆုံးျဖစ္ေသာ မဇၩိမေဒသအရပ္ (အိႏၵိယနယ္တခြင္)မွာပင္ ယေန႔အခ်ိန္အခါ၌ ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ပိဋကတ္ သံုးပုံကို အရာမက ျပန္ေၾကာ့၍ အႏုလုံ ပဋိလုံ ေဟာေသာ္ လည္း သူတုိ႔၏ႏွလုံးသား၌ ဘုရားတည္ႏုိင္ဖုိ႔ မလြယ္ကူေတာ့ေပ။
ယင္းကဲ့သုိ႔ ဖန္ရည္စြန္းေသာ သကၤန္းတို႔ျဖင္ ့ေအာင္လံတံခြန္ လႊင့္ထူခဲ့ရာျဖစ္ေသာ သာသနာ ထြန္းကားရာ နယ္ေျမတို႔၌ အဘယ့္ေၾကာင့္ ျမတ္ဘုရားသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့ရသနည္း။ စဥ္းစားေစခ်င္ပါသည္။ သာသနာဝန္ထမ္းႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔က “ေထရဝါဒဓမၼ” မ်ားကို မထိန္းသိမ္းႏိုင္ၾကေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း၊ တိုင္းတပါးသား ဘာသာျခားတို႔၏ ေႏွာက္ယွက္ ဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္လည္းေကာင္း ေထရဝါဒဓမၼ နယ္ေျမမ်ားသည္ ဘာသာျခားနယ္ေျမမ်ား ျဖစ္ခဲ့ရသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို႔သည္ ပထဝီအေနအထားႏွင့္ ျမန္မာ့သမုိင္း, သာသနာ့သမိုင္းတုိ႔ကုိ ေလ့လာသုံးသပ္ၿပီး ၀ံသာႏုစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တုိင္းျပည္ႏွင့္လူမ်ိဳး, ဘာသာႏွင့္ သာသနာကို မကြယ္ေပ်ာက္ေအာင္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ရေပမည္တကား။
----------------
အရွင္ေဒ၀ိႏၵာဘိ၀ံသ
(၂၀၊ ၁၁၊ ၂၀၀၉)
Posted in: ေဆာင္းပါး
Email This
BlogThis!
Share to Facebook
0 comments:
Post a Comment